Rethinking the curriculum from schools’ occupations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: San Segundo, Mário Augusto Correia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Severo, Ricardo Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507
Resumo: In May 2016, more than 150 school occupations by its students began in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. In this paper, it is analyzed how occupations and interpretations by students with regard to the education offered in schools can help to reflect on the theme of the school curriculum and the role of the school in the political socialization of youth. As sources, the transcribed reports of eleven discussion groups that were carried out with students who participated in the occupations in the cities of Porto Alegre, Pelotas and Rio Grande were used, as well as the sixty-five individual questionnaires with data collected after the discussion groups were held. The research employed the assumptions of the documentary method proposed by Ralf Bohnsack and Wivian Weller, which seeks to construct categories according to the reference group.   Keywords: Youth. Socialization. Occupation of schools.
id UEPG-26_1db6e68443eea93265f98a5a35eb0417
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13507
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Rethinking the curriculum from schools’ occupationsRepensando el currículo a partir de la ocupación de escuelasRepensando o currículo a partir da ocupação de escolasIn May 2016, more than 150 school occupations by its students began in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. In this paper, it is analyzed how occupations and interpretations by students with regard to the education offered in schools can help to reflect on the theme of the school curriculum and the role of the school in the political socialization of youth. As sources, the transcribed reports of eleven discussion groups that were carried out with students who participated in the occupations in the cities of Porto Alegre, Pelotas and Rio Grande were used, as well as the sixty-five individual questionnaires with data collected after the discussion groups were held. The research employed the assumptions of the documentary method proposed by Ralf Bohnsack and Wivian Weller, which seeks to construct categories according to the reference group.   Keywords: Youth. Socialization. Occupation of schools.En mayo de 2016, más de 150 ocupaciones de escuelas por sus estudiantes fueron iniciadas en el Estado de Rio Grande do Sul, Brasil. En el presente artículo, se analiza de qué forma las ocupaciones y las interpretaciones, por parte de los estudiantes, en lo que se refiere a la educación ofrecida en las escuelas, pueden ayudarnos a reflexionar sobre la temática del currículo escolar y el papel de la escuela en la socialización política de la juventud. Como fuente, fueron utilizados los relatos transcritos de once grupos de discusión realizados con estudiantes que participaron de ocupaciones en las ciudades de Porto Alegre, Pelotas y Rio Grande, y sesenta y cinco cuestionarios individuales con datos recolectados después de la realización de los grupos de discusión. La investigación empleó los presupuestos del método documental de acuerdo con Ralf Bohnsack y Wivian Weller, que trata de buscar la construcción de categorías según el grupo de referencia.   Palabras clave: Juventudes. Socialización. Ocupación de escuelas.Em maio de 2016, mais de 150 ocupações de escolas por seus estudantes foram iniciadas no Estado do Rio Grande do Sul. No presente artigo, analisa-se de que forma as ocupações e as interpretações, por parte dos estudantes, no que diz respeito à educação oferecida nas escolas, podem ajudar a refletir sobre a temática do currículo escolar e o papel da escola na socialização política da juventude. Como fonte, as narrativas transcritas de 11 grupos de discussão realizados com estudantes que participaram de ocupações nas cidades de Porto Alegre, Pelotas e Rio Grande, e 65 questionários individuais com dados coletados após a realização dos grupos de discussão foram utilizados. A pesquisa empregou os pressupostos do método documentário segundo Ralf Bohnsack e Wivian Weller, que trata de buscar a construção de categorias de acordo com o grupo de referência.   Palavras-chave: Juventudes. Socialização. Ocupação de escolas.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1350710.5212/PraxEduc.v.14n3.017Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-11201809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209211554https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209213222Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessSan Segundo, Mário Augusto CorreiaSevero, Ricardo Gonçalves2020-04-15T23:02:44Zoai:uepg.br:article/13507Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:02:44Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Rethinking the curriculum from schools’ occupations
Repensando el currículo a partir de la ocupación de escuelas
Repensando o currículo a partir da ocupação de escolas
title Rethinking the curriculum from schools’ occupations
spellingShingle Rethinking the curriculum from schools’ occupations
San Segundo, Mário Augusto Correia
title_short Rethinking the curriculum from schools’ occupations
title_full Rethinking the curriculum from schools’ occupations
title_fullStr Rethinking the curriculum from schools’ occupations
title_full_unstemmed Rethinking the curriculum from schools’ occupations
title_sort Rethinking the curriculum from schools’ occupations
author San Segundo, Mário Augusto Correia
author_facet San Segundo, Mário Augusto Correia
Severo, Ricardo Gonçalves
author_role author
author2 Severo, Ricardo Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv San Segundo, Mário Augusto Correia
Severo, Ricardo Gonçalves
description In May 2016, more than 150 school occupations by its students began in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. In this paper, it is analyzed how occupations and interpretations by students with regard to the education offered in schools can help to reflect on the theme of the school curriculum and the role of the school in the political socialization of youth. As sources, the transcribed reports of eleven discussion groups that were carried out with students who participated in the occupations in the cities of Porto Alegre, Pelotas and Rio Grande were used, as well as the sixty-five individual questionnaires with data collected after the discussion groups were held. The research employed the assumptions of the documentary method proposed by Ralf Bohnsack and Wivian Weller, which seeks to construct categories according to the reference group.   Keywords: Youth. Socialization. Occupation of schools.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507
10.5212/PraxEduc.v.14n3.017
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209211554
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209213222
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613872939008