Rethinking the curriculum from schools’ occupations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507 |
Resumo: | In May 2016, more than 150 school occupations by its students began in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. In this paper, it is analyzed how occupations and interpretations by students with regard to the education offered in schools can help to reflect on the theme of the school curriculum and the role of the school in the political socialization of youth. As sources, the transcribed reports of eleven discussion groups that were carried out with students who participated in the occupations in the cities of Porto Alegre, Pelotas and Rio Grande were used, as well as the sixty-five individual questionnaires with data collected after the discussion groups were held. The research employed the assumptions of the documentary method proposed by Ralf Bohnsack and Wivian Weller, which seeks to construct categories according to the reference group. Keywords: Youth. Socialization. Occupation of schools. |
id |
UEPG-26_1db6e68443eea93265f98a5a35eb0417 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13507 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rethinking the curriculum from schools’ occupationsRepensando el currículo a partir de la ocupación de escuelasRepensando o currículo a partir da ocupação de escolasIn May 2016, more than 150 school occupations by its students began in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. In this paper, it is analyzed how occupations and interpretations by students with regard to the education offered in schools can help to reflect on the theme of the school curriculum and the role of the school in the political socialization of youth. As sources, the transcribed reports of eleven discussion groups that were carried out with students who participated in the occupations in the cities of Porto Alegre, Pelotas and Rio Grande were used, as well as the sixty-five individual questionnaires with data collected after the discussion groups were held. The research employed the assumptions of the documentary method proposed by Ralf Bohnsack and Wivian Weller, which seeks to construct categories according to the reference group. Keywords: Youth. Socialization. Occupation of schools.En mayo de 2016, más de 150 ocupaciones de escuelas por sus estudiantes fueron iniciadas en el Estado de Rio Grande do Sul, Brasil. En el presente artículo, se analiza de qué forma las ocupaciones y las interpretaciones, por parte de los estudiantes, en lo que se refiere a la educación ofrecida en las escuelas, pueden ayudarnos a reflexionar sobre la temática del currículo escolar y el papel de la escuela en la socialización política de la juventud. Como fuente, fueron utilizados los relatos transcritos de once grupos de discusión realizados con estudiantes que participaron de ocupaciones en las ciudades de Porto Alegre, Pelotas y Rio Grande, y sesenta y cinco cuestionarios individuales con datos recolectados después de la realización de los grupos de discusión. La investigación empleó los presupuestos del método documental de acuerdo con Ralf Bohnsack y Wivian Weller, que trata de buscar la construcción de categorías según el grupo de referencia. Palabras clave: Juventudes. Socialización. Ocupación de escuelas.Em maio de 2016, mais de 150 ocupações de escolas por seus estudantes foram iniciadas no Estado do Rio Grande do Sul. No presente artigo, analisa-se de que forma as ocupações e as interpretações, por parte dos estudantes, no que diz respeito à educação oferecida nas escolas, podem ajudar a refletir sobre a temática do currículo escolar e o papel da escola na socialização política da juventude. Como fonte, as narrativas transcritas de 11 grupos de discussão realizados com estudantes que participaram de ocupações nas cidades de Porto Alegre, Pelotas e Rio Grande, e 65 questionários individuais com dados coletados após a realização dos grupos de discussão foram utilizados. A pesquisa empregou os pressupostos do método documentário segundo Ralf Bohnsack e Wivian Weller, que trata de buscar a construção de categorias de acordo com o grupo de referência. Palavras-chave: Juventudes. Socialização. Ocupação de escolas.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1350710.5212/PraxEduc.v.14n3.017Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-11201809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209211554https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209213222Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessSan Segundo, Mário Augusto CorreiaSevero, Ricardo Gonçalves2020-04-15T23:02:44Zoai:uepg.br:article/13507Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:02:44Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations Repensando el currículo a partir de la ocupación de escuelas Repensando o currículo a partir da ocupação de escolas |
title |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations |
spellingShingle |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations San Segundo, Mário Augusto Correia |
title_short |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations |
title_full |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations |
title_fullStr |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations |
title_full_unstemmed |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations |
title_sort |
Rethinking the curriculum from schools’ occupations |
author |
San Segundo, Mário Augusto Correia |
author_facet |
San Segundo, Mário Augusto Correia Severo, Ricardo Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Severo, Ricardo Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
San Segundo, Mário Augusto Correia Severo, Ricardo Gonçalves |
description |
In May 2016, more than 150 school occupations by its students began in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. In this paper, it is analyzed how occupations and interpretations by students with regard to the education offered in schools can help to reflect on the theme of the school curriculum and the role of the school in the political socialization of youth. As sources, the transcribed reports of eleven discussion groups that were carried out with students who participated in the occupations in the cities of Porto Alegre, Pelotas and Rio Grande were used, as well as the sixty-five individual questionnaires with data collected after the discussion groups were held. The research employed the assumptions of the documentary method proposed by Ralf Bohnsack and Wivian Weller, which seeks to construct categories according to the reference group. Keywords: Youth. Socialization. Occupation of schools. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507 10.5212/PraxEduc.v.14n3.017 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209211554 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13507/209209213222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1104-1120 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613872939008 |