The educational research and the “evidence-based scientific research” movement
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7157 |
Resumo: | This paper analyzes a movement of criticism towards humanities and educational research. The ‘evidence-based scientific research’ movement proclaims itself fit to raise the educational research to scientific level and criticizes severely the scientific production in the area, on the presumption of the exemplary validity of experimental research to achieve scientific forum and conduct public policies for education on the basis of scientific evidence. The movement admits an exemplary model of the research derived from the medical area and adopts the experimental and quasi-experimental research as single pattern of investigation, of positivist extraction, unaware of the advances of qualitative research in the humanities and in education. Keywords: Educational research. Scientific research. Evidence-based research. |
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The educational research and the “evidence-based scientific research” movementLa investigación educacional y el movimiento “investigaciones científicas basadas en evidencias”A pesquisa educacional e o movimento “pesquisas científicas baseadas em evidências”This paper analyzes a movement of criticism towards humanities and educational research. The ‘evidence-based scientific research’ movement proclaims itself fit to raise the educational research to scientific level and criticizes severely the scientific production in the area, on the presumption of the exemplary validity of experimental research to achieve scientific forum and conduct public policies for education on the basis of scientific evidence. The movement admits an exemplary model of the research derived from the medical area and adopts the experimental and quasi-experimental research as single pattern of investigation, of positivist extraction, unaware of the advances of qualitative research in the humanities and in education. Keywords: Educational research. Scientific research. Evidence-based research.Este artículo analiza un movimiento de críticas a la investigación en ciencias humanas y a las investigaciones educacionales. El movimiento “investigaciones científicas basadas en evidencias” se autoproclama apto como para alzar la investigación educacional al nivel científico y teje severas críticas a la producción científica en el área, teniendo como supuesto la validez ejemplar de las investigaciones experimentales para acceder al foro científico y conducir las políticas públicas para la educación con fundamento en evidencias científicas. El movimiento admite un modelo ejemplar de las investigaciones derivadas del área médica y adopta las investigaciones experimentales y casi-experimentales como patrón único de investigación, de extracción positivista, desconociendo los avances de las investigaciones cualitativas en ciencias humanas y en la educación. Palabras-clave: Investigación educacional. Investigación científica. Investigación basada en evidencias. Este artigo analisa um movimento de críticas à pesquisa em ciências humanas e às pesquisas educacionais. O movimento “pesquisas científicas baseadas em evidências” auto proclama-se apto para elevar a pesquisa educacional ao nível científico e tece severas críticas à produção científica na área, tendo como suposto a validade exemplar das pesquisas experimentais para alcançar o foro científico e conduzir as políticas públicas para a educação com fundamento em evidências científicas. O movimento admite um modelo exemplar das pesquisas derivadas da área médica e adota as pesquisas experimentais e quase-experimentais como padrão único de investigação, de extração positivista, desconhecendo os avanços das pesquisas qualitativas em ciências humanas e na educação. Palavras-chave: Pesquisa educacional. Pesquisa científica. Pesquisa baseada em evidências.Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/715710.5212/PraxEduc.v.10i2.0003Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 329-342Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 329-342Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 329-342Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 329-3421809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7157/4545Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessChizzotti, Antonio2020-04-06T17:14:08Zoai:uepg.br:article/7157Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:14:08Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
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