Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13166 |
Resumo: | This paper reflects upon today’s context of Physical Education in Brazil. Based on an essay written by Bernard Charlot in the field of Pedagogy, we conducted analogies with the area in order to present how we see it in the form of three great thoughts. In a second moment, we present a current epistemological mapping of the field, in order to show the diversity of its knowledge from a post-critical referential. We decentralize the role of the academic knowledge, enhancing that belonging to common sense and popular culture, a fact that transforms body culture, object of the field. This argument leads us, finally, to extol the importance of post-critical thinking in Physical Education, to question the institutional insistence of its maintenance exclusively in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Evaluation Area 21 and to present the negative consequences of this process for students, teachers and researchers. Keywords: Epistemology. Post-critical theory. CAPES. |
id |
UEPG-26_2bbcf8300232ab5bbe04c8d74dc1e634 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13166 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21Educación Física brasileña por entre distintas epistemologías y el obstáculo del área 21A Educação Física brasileira por entre distintas epistemologias e o entrave da área 21This paper reflects upon today’s context of Physical Education in Brazil. Based on an essay written by Bernard Charlot in the field of Pedagogy, we conducted analogies with the area in order to present how we see it in the form of three great thoughts. In a second moment, we present a current epistemological mapping of the field, in order to show the diversity of its knowledge from a post-critical referential. We decentralize the role of the academic knowledge, enhancing that belonging to common sense and popular culture, a fact that transforms body culture, object of the field. This argument leads us, finally, to extol the importance of post-critical thinking in Physical Education, to question the institutional insistence of its maintenance exclusively in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Evaluation Area 21 and to present the negative consequences of this process for students, teachers and researchers. Keywords: Epistemology. Post-critical theory. CAPES.Este artículo reflexiona sobre el contexto actual del campo de la Educación Física en Brasil. A partir de un ensayo de Bernard Charlot en el campo de la pedagogía, realizamos analogías con el área con el objetivo de presentar cómo la vemos en forma de tres grandes pensamientos. En un segundo momento, presentamos un mapeo epistemológico actual del campo, de modo a evidenciar la diversidad de sus saberes a partir de un referencial post-crítico. Descentralizamos el papel del conocimiento académico, valorando aquel que pertenece al sentido común y a la cultura popular, hecho que transforma la cultura corporal, el objeto de la zona. Esta argumentación nos lleva, finalmente, a potenciar la importancia del pensamiento post-crítico en la Educación Física, a cuestionar la insistencia institucional de su mantenimiento exclusivamente en el Área 21 de evaluación de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Nivel Superior (CAPES) y a presentar las consecuencias negativas de este proceso para estudiantes, docentes e investigadores. Palabras clave: Epistemología. Teoría Post-crítica. CAPES.Este artigo reflete sobre o contexto atual do campo da Educação Física no Brasil. A partir de um ensaio de Bernard Charlot no campo da Pedagogia, realizamos analogias com a área com o intuito de apresentar como a vemos na forma de três grandes pensamentos. Em um segundo momento, apresentamos um mapeamento epistemológico atual do campo, de forma a evidenciar a diversidade dos seus saberes a partir de um referencial pós-crítico. Descentralizamos o papel do conhecimento acadêmico, valorizando aquele pertencente ao senso comum e à cultura popular, fato que transforma a cultura corporal, o objeto da área. Essa argumentação leva-nos, por fim, a enaltecer a importância do pensamento pós-crítico na Educação Física, a questionar a insistência institucional de sua manutenção exclusivamente na Área 21 de avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e a apresentar as consequências negativas desse processo para estudantes, professores e pesquisadores. Palavras-chave: Epistemologia. Teoria Pós-crítica. CAPES.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1316610.5212/PraxEduc.v.14n3.005Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-914Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-914Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-914Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-9141809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13166/209209211543https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13166/209209213210Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessVargas, Cláudio PelliniNeira, Marcos Garcia2020-04-15T22:38:33Zoai:uepg.br:article/13166Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:38:33Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 Educación Física brasileña por entre distintas epistemologías y el obstáculo del área 21 A Educação Física brasileira por entre distintas epistemologias e o entrave da área 21 |
title |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 |
spellingShingle |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 Vargas, Cláudio Pellini |
title_short |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 |
title_full |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 |
title_fullStr |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 |
title_full_unstemmed |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 |
title_sort |
Brazilian Physical Education in different epistemologies and the obstacles presented by area 21 |
author |
Vargas, Cláudio Pellini |
author_facet |
Vargas, Cláudio Pellini Neira, Marcos Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Neira, Marcos Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vargas, Cláudio Pellini Neira, Marcos Garcia |
description |
This paper reflects upon today’s context of Physical Education in Brazil. Based on an essay written by Bernard Charlot in the field of Pedagogy, we conducted analogies with the area in order to present how we see it in the form of three great thoughts. In a second moment, we present a current epistemological mapping of the field, in order to show the diversity of its knowledge from a post-critical referential. We decentralize the role of the academic knowledge, enhancing that belonging to common sense and popular culture, a fact that transforms body culture, object of the field. This argument leads us, finally, to extol the importance of post-critical thinking in Physical Education, to question the institutional insistence of its maintenance exclusively in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Evaluation Area 21 and to present the negative consequences of this process for students, teachers and researchers. Keywords: Epistemology. Post-critical theory. CAPES. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13166 10.5212/PraxEduc.v.14n3.005 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13166 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13166/209209211543 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13166/209209213210 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-914 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-914 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-914 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 893-914 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1789802427459829760 |