Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Alessandra Alfaro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Schwarzkopf, Alejandro Javier Lezcano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19406
Resumo: In this work, an argument that exposes and discusses the creation of public universities in Brazil and its relationship with the education of students belonging to the families of the Brazilian white elites is presented. It is also highlighted the process of institutionalization of racial quota policy in order to establish a relationship with a global agenda, whose discussions on racial discrimination have been exerting influence on the context of institutional deracialization movements in Brazil. Initially, the university as a historical institution in Brazil is addressed; then, dialogues are established between democratic management of Higher Education and social justice. The path towards public policy for the promotion of racial equality in federal institutions of Higher Education is then observed. Finally, the scenarios of three public universities in the South of the country is presented. Keywords: Brazilian public university. Racial quotas. Black people.
id UEPG-26_3e638ae491111337b14d1fa6c1ce4c0c
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19406
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walkImplementación de la política afirmativa para la población negra en tres universidades públicas del Sur de Brasil: una larga caminataImplementação da política afirmativa para a população negra em três universidades públicas do Sul do Brasil: uma longa caminhadaIn this work, an argument that exposes and discusses the creation of public universities in Brazil and its relationship with the education of students belonging to the families of the Brazilian white elites is presented. It is also highlighted the process of institutionalization of racial quota policy in order to establish a relationship with a global agenda, whose discussions on racial discrimination have been exerting influence on the context of institutional deracialization movements in Brazil. Initially, the university as a historical institution in Brazil is addressed; then, dialogues are established between democratic management of Higher Education and social justice. The path towards public policy for the promotion of racial equality in federal institutions of Higher Education is then observed. Finally, the scenarios of three public universities in the South of the country is presented. Keywords: Brazilian public university. Racial quotas. Black people.En este trabajo, se presenta una argumentación que expone y discute la creación de universidades públicas en Brasil y su relación con la formación de estudiantes pertenecientes a las familias de las élites blancas brasileñas. Se destaca,  aún, el proceso de institucionalización de la política de cuotas raciales, buscando establecer una relación con una agenda global cuyas discusiones sobre la discriminación racial vienen ejerciendo influencia en el ámbito de movimientos de desracialización institucional en Brasil. Inicialmente, se aborda la universidad como institución histórica en Brasil; en seguida, son establecidos diálogos entre gestión democrática de la Educación Superior y justicia social. Se observa, entonces, el camino hacia la política pública para la promoción de la igualdad racial en las instituciones federales de Educación Superior. Finalmente, son presentados los escenarios de tres universidades públicas del Sur del país. Palabras clave: Universidad pública brasileña. Cuotas raciales. Negros.Neste trabalho, apresenta-se uma argumentação que expõe e discute a criação de universidades públicas no Brasil e sua relação com a formação de estudantes pertencentes às famílias das elites brancas brasileiras. Destaca-se, ainda, o processo de institucionalização da política de cotas raciais, em busca de estabelecer uma relação com uma agenda global, cujas discussões sobre a discriminação racial vêm exercendo influência no âmbito de movimentos de desracialização institucional no Brasil. Inicialmente, aborda-se a universidade como instituição histórica no Brasil; em seguida, são estabelecidos diálogos entre gestão democrática da Educação Superior e justiça social. Observa-se, então, o caminho até a política pública para a promoção da igualdade racial nas instituições federais de Educação Superior. Por fim, são apresentados os cenários de três universidades públicas do Sul do país. Palavras-chave: Universidade pública brasileira. Cotas raciais. Negros.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1940610.5212/PraxEduc.v.17.19406.046Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-25Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-25Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-25Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-251809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19406/209209216566https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19406/209209216671Copyright (c) 2022 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Alessandra AlfaroSchwarzkopf, Alejandro Javier Lezcano2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19406Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
Implementación de la política afirmativa para la población negra en tres universidades públicas del Sur de Brasil: una larga caminata
Implementação da política afirmativa para a população negra em três universidades públicas do Sul do Brasil: uma longa caminhada
title Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
spellingShingle Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
Bastos, Alessandra Alfaro
title_short Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
title_full Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
title_fullStr Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
title_full_unstemmed Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
title_sort Implementation of the affirmative policy for the black population in three public universities in the South of Brazil: a long walk
author Bastos, Alessandra Alfaro
author_facet Bastos, Alessandra Alfaro
Schwarzkopf, Alejandro Javier Lezcano
author_role author
author2 Schwarzkopf, Alejandro Javier Lezcano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Alessandra Alfaro
Schwarzkopf, Alejandro Javier Lezcano
description In this work, an argument that exposes and discusses the creation of public universities in Brazil and its relationship with the education of students belonging to the families of the Brazilian white elites is presented. It is also highlighted the process of institutionalization of racial quota policy in order to establish a relationship with a global agenda, whose discussions on racial discrimination have been exerting influence on the context of institutional deracialization movements in Brazil. Initially, the university as a historical institution in Brazil is addressed; then, dialogues are established between democratic management of Higher Education and social justice. The path towards public policy for the promotion of racial equality in federal institutions of Higher Education is then observed. Finally, the scenarios of three public universities in the South of the country is presented. Keywords: Brazilian public university. Racial quotas. Black people.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19406
10.5212/PraxEduc.v.17.19406.046
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19406
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19406.046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19406/209209216566
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19406/209209216671
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-25
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-25
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-25
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-25
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615359819776