The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silvério, Valter Roberto
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64897
Resumo: The process of implementing affirmative actions in Brazil coincides with the democratization of society, through continuous demand actions of organized social movements, with the expansion and reflections that are guided by the theses of subaltern, post-colonial, cultural and diasporic studies with a noticeable transformation in the way the country represents itself, causing profound dissonances in the way in which different segments and sectors (communication, education) maintain or update their vision and reading about the country. The essay considers higher education as the place where disputes have been taking place around a new representation regime that incorporates the black-African experience and struggles towards a new imagined community.
id UFU-4_17dd560af5c0870de0e8fe07eff3aac0
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64897
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in BrazilLa place de la politique d'action positive dans la construction d'un nouveau régime de représentation négro-africain au BrésilO lugar da política de ação afirmativa na construção de um novo regime de representação negro-africano no BrasilEducação superiorAção afirmativaRegime de representaçãoComunidade imaginadaHigher EducationAffirmative actionRepresentation regimeImagined CommunityEnseignement SupérieurDiscrimination positiveRégime de représentationCommunauté imaginéeThe process of implementing affirmative actions in Brazil coincides with the democratization of society, through continuous demand actions of organized social movements, with the expansion and reflections that are guided by the theses of subaltern, post-colonial, cultural and diasporic studies with a noticeable transformation in the way the country represents itself, causing profound dissonances in the way in which different segments and sectors (communication, education) maintain or update their vision and reading about the country. The essay considers higher education as the place where disputes have been taking place around a new representation regime that incorporates the black-African experience and struggles towards a new imagined community.Le processus de mise en œuvre d'actions positives au Brésil coïncide avec la démocratisation de la société, à travers des actions de revendication continues des mouvements sociaux organisés, avec l'expansion des réflexions guidées par les thèses des études subalternes, postcoloniales, culturelles et diasporiques avec un transformation notable dans la façon dont le pays se représente, provoquant de profondes dissonances dans la manière dont différents segments et secteurs (communication, éducation) entretiennent ou actualisent leur vision et leur lecture du pays. L'essai considère l'enseignement supérieur comme le lieu où des conflits ont eu lieu autour d'un nouveau régime de représentation qui intègre l'expérience et les luttes noires-africaines vers une nouvelle communauté imaginée.O processo de implementação das ações afirmativas no Brasil coincide com a democratização da sociedade, por meio de ações reivindicativas continuas dos movimentos sociais organizados, com a expansão e ampliação de reflexões que se orientam pelas teses dos estudos subalternos, pós-coloniais, culturais e diaspóricos com uma perceptível transformação na forma como o pais se auto representa provocando profundas dissonâncias na maneira como distintos segmentos e setores (comunicação, educação) conservam ou atualizam sua visão e leitura sobre o país. O ensaio considera a educação superior o lugar onde tem se dado as disputas em torno de um novo regime de representação que incorpore a experiência e lutas negro-africanas em direção a uma nova comunidade imaginada.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6489710.14393/REPOD-v11n1a2022-64897Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-46Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-46Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-46Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-462238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64897/33478Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilvério, Valter Roberto 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64897Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
La place de la politique d'action positive dans la construction d'un nouveau régime de représentation négro-africain au Brésil
O lugar da política de ação afirmativa na construção de um novo regime de representação negro-africano no Brasil
title The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
spellingShingle The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
Silvério, Valter Roberto
Educação superior
Ação afirmativa
Regime de representação
Comunidade imaginada
Higher Education
Affirmative action
Representation regime
Imagined Community
Enseignement Supérieur
Discrimination positive
Régime de représentation
Communauté imaginée
title_short The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
title_full The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
title_fullStr The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
title_full_unstemmed The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
title_sort The place of affirmative action policy in the construction of a new black-African representation regime in Brazil
author Silvério, Valter Roberto
author_facet Silvério, Valter Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silvério, Valter Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior
Ação afirmativa
Regime de representação
Comunidade imaginada
Higher Education
Affirmative action
Representation regime
Imagined Community
Enseignement Supérieur
Discrimination positive
Régime de représentation
Communauté imaginée
topic Educação superior
Ação afirmativa
Regime de representação
Comunidade imaginada
Higher Education
Affirmative action
Representation regime
Imagined Community
Enseignement Supérieur
Discrimination positive
Régime de représentation
Communauté imaginée
description The process of implementing affirmative actions in Brazil coincides with the democratization of society, through continuous demand actions of organized social movements, with the expansion and reflections that are guided by the theses of subaltern, post-colonial, cultural and diasporic studies with a noticeable transformation in the way the country represents itself, causing profound dissonances in the way in which different segments and sectors (communication, education) maintain or update their vision and reading about the country. The essay considers higher education as the place where disputes have been taking place around a new representation regime that incorporates the black-African experience and struggles towards a new imagined community.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64897
10.14393/REPOD-v11n1a2022-64897
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64897
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64897
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64897/33478
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-46
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-46
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-46
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 30-46
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960692523008