Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/335 |
Resumo: | This paper presents a study of non-formal education in Ponta Grossa City – Paraná State. The research aims at describing and analysing three projects of non-formal education. The data were collected through interviews and questionnaires completed by the coordinators and teachers involved in the projects. It was possible to establish that the projects had a flexible curriculum and applied innovative methodologies towards the construction of citizenship. It concludes that the function of non-formal education projects is not to reproduce the same activities as at formal school, but to develop the citizenship of the participants through access to culture, arts, leisure, and information. Keywords: Non-formal education. Curriculum. Children and adolescents. |
id |
UEPG-26_4b8bbfe9814570b6f24d90b58d651ab6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/335 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticasThis paper presents a study of non-formal education in Ponta Grossa City – Paraná State. The research aims at describing and analysing three projects of non-formal education. The data were collected through interviews and questionnaires completed by the coordinators and teachers involved in the projects. It was possible to establish that the projects had a flexible curriculum and applied innovative methodologies towards the construction of citizenship. It concludes that the function of non-formal education projects is not to reproduce the same activities as at formal school, but to develop the citizenship of the participants through access to culture, arts, leisure, and information. Keywords: Non-formal education. Curriculum. Children and adolescents. O artigo apresenta um estudo sobre a Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR. O objetivo da pesquisa foi descrever e analisar o currículo de três projetos de Educação Não-Formal. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e questionários aplicados aos responsáveis pelos projetos investigados e aos professores neles envolvidos. Constatou-se que os projetos possuíam uma flexibilização curricular e utilizavam metodologias inovadoras, que visavam a uma nova forma de aprender através de eixos temáticos voltados para a cidadania. Concluiu-se que a função dos projetos de Educação Não-Formal não é reproduzir as mesmas atividades da escola formal, mas auxiliar a construção da cidadania dos participantes através do acesso à cultura, à arte, ao lazer e à informação. Palavras-chave: Educação não-Formal. Currículo. Crianças e adolescentes.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/33510.5212/PraxEduc.v.3i.2.183189Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 183-189Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 183-189Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 183-189Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 183-1891809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/335/343Paula, Ercília Maria Angeli Teixeira deSanta Clara, Cristiane Aparecida Woytichoski deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:26:06Zoai:uepg.br:article/335Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:26:06Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas |
title |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas |
spellingShingle |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas Paula, Ercília Maria Angeli Teixeira de |
title_short |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas |
title_full |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas |
title_fullStr |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas |
title_full_unstemmed |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas |
title_sort |
Projetos de Educação Não-Formal na cidade de Ponta Grossa – PR: análise de currículos e práticas |
author |
Paula, Ercília Maria Angeli Teixeira de |
author_facet |
Paula, Ercília Maria Angeli Teixeira de Santa Clara, Cristiane Aparecida Woytichoski de |
author_role |
author |
author2 |
Santa Clara, Cristiane Aparecida Woytichoski de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paula, Ercília Maria Angeli Teixeira de Santa Clara, Cristiane Aparecida Woytichoski de |
description |
This paper presents a study of non-formal education in Ponta Grossa City – Paraná State. The research aims at describing and analysing three projects of non-formal education. The data were collected through interviews and questionnaires completed by the coordinators and teachers involved in the projects. It was possible to establish that the projects had a flexible curriculum and applied innovative methodologies towards the construction of citizenship. It concludes that the function of non-formal education projects is not to reproduce the same activities as at formal school, but to develop the citizenship of the participants through access to culture, arts, leisure, and information. Keywords: Non-formal education. Curriculum. Children and adolescents. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/335 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.183189 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/335 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.183189 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/335/343 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 183-189 Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 183-189 Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 183-189 Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 183-189 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.3i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317611178098688 |