And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco, Carolina Simões
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sallas, Ana Luisa Fayet
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517
Resumo: This work is the result of the research field that guided the Master’s thesis entitled Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil (Occupy and resist: the occupations of public schools as part of the current cycle of youth mobilization in Brazil). The report was organized based on excerpts from field work and aims to address this “entry” of the researcher “in the field”. It is based on the researcher’s experience as a participant who supported the movement of occupations and who subsequently became a study topic. The analysis of the present research can be described as “observant participation”, in a direct reference to Wacquant (2002) and aims to approach the theme from the qualitative methodology, as a significant construction in which the body constitutes an important part in the development of the research field.   Keywords: Youth. Social movements. Fieldwork.
id UEPG-26_4d97c38b795d682c1e5ad77936d0f22f
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13517
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations¿Y cuándo la experiencia se convierte en campo? Reflexiones a partir de la observación participante en las ocupaciones secundariasRelato de Experiência - E quando a experiência vira campo? Reflexões a partir da observação participante nas ocupações secundaristasThis work is the result of the research field that guided the Master’s thesis entitled Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil (Occupy and resist: the occupations of public schools as part of the current cycle of youth mobilization in Brazil). The report was organized based on excerpts from field work and aims to address this “entry” of the researcher “in the field”. It is based on the researcher’s experience as a participant who supported the movement of occupations and who subsequently became a study topic. The analysis of the present research can be described as “observant participation”, in a direct reference to Wacquant (2002) and aims to approach the theme from the qualitative methodology, as a significant construction in which the body constitutes an important part in the development of the research field.   Keywords: Youth. Social movements. Fieldwork.Este trabajo es resultado del campo de investigación que orientó la disertación de maestría, titulada Ocupar y resistir: las ocupaciones de las escuelas públicas como parte del ciclo actual de movilización juvenil en Brasil. El relato fue organizado con base en extractos del trabajo de campo y tiene como objetivo tratar de esta “entrada” de la investigadora “en el campo”. Se basa en la experiencia de la investigadora como participante que apoyaba el movimiento de ocupaciones y que, posteriormente, se convirtió en tema de estudio. La óptica de análisis de la presente investigación puede ser descrita como la “participación observante”, en referencia directa a Wacquant (2002) y tiene como objetivo abordar el tema a partir de la metodología cualitativa, como una construcción significativa en la que el cuerpo constituye una parte importante en el desarrollo del campo de investigación.   Palabras clave: Juventud. Movimientos sociales. Trabajo de campo.Este trabalho é resultado do campo de pesquisa que orientou a dissertação de Mestrado, intitulada Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil. O relato foi organizado com base em excertos do trabalho de campo e tem como objetivo tratar dessa “entrada” da pesquisadora “no campo”. Baseia-se na experiência da pesquisadora como participante que apoiava o movimento de ocupações e que, posteriormente, tornou-se tema de estudo. A óptica de análise da presente pesquisa pode ser descrita como a “participação observante”, em uma referência direta a Wacquant (2002) e tem como objetivo abordar o tema a partir da metodologia qualitativa, como uma construção significativa em que o corpo constitui parte importante no desenvolvimento do campo de pesquisa.   Palavras-chave: Juventude. Movimentos sociais. Trabalho de campo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1351710.5212/PraxEduc.v.14n3.018Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-11371809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209211565https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209213223Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Carolina SimõesSallas, Ana Luisa Fayet2020-04-15T23:04:00Zoai:uepg.br:article/13517Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:04Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
¿Y cuándo la experiencia se convierte en campo? Reflexiones a partir de la observación participante en las ocupaciones secundarias
Relato de Experiência - E quando a experiência vira campo? Reflexões a partir da observação participante nas ocupações secundaristas
title And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
spellingShingle And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
Pacheco, Carolina Simões
title_short And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
title_full And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
title_fullStr And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
title_full_unstemmed And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
title_sort And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
author Pacheco, Carolina Simões
author_facet Pacheco, Carolina Simões
Sallas, Ana Luisa Fayet
author_role author
author2 Sallas, Ana Luisa Fayet
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco, Carolina Simões
Sallas, Ana Luisa Fayet
description This work is the result of the research field that guided the Master’s thesis entitled Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil (Occupy and resist: the occupations of public schools as part of the current cycle of youth mobilization in Brazil). The report was organized based on excerpts from field work and aims to address this “entry” of the researcher “in the field”. It is based on the researcher’s experience as a participant who supported the movement of occupations and who subsequently became a study topic. The analysis of the present research can be described as “observant participation”, in a direct reference to Wacquant (2002) and aims to approach the theme from the qualitative methodology, as a significant construction in which the body constitutes an important part in the development of the research field.   Keywords: Youth. Social movements. Fieldwork.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517
10.5212/PraxEduc.v.14n3.018
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209211565
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209213223
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613884473344