And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517 |
Resumo: | This work is the result of the research field that guided the Master’s thesis entitled Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil (Occupy and resist: the occupations of public schools as part of the current cycle of youth mobilization in Brazil). The report was organized based on excerpts from field work and aims to address this “entry” of the researcher “in the field”. It is based on the researcher’s experience as a participant who supported the movement of occupations and who subsequently became a study topic. The analysis of the present research can be described as “observant participation”, in a direct reference to Wacquant (2002) and aims to approach the theme from the qualitative methodology, as a significant construction in which the body constitutes an important part in the development of the research field. Keywords: Youth. Social movements. Fieldwork. |
id |
UEPG-26_4d97c38b795d682c1e5ad77936d0f22f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13517 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations¿Y cuándo la experiencia se convierte en campo? Reflexiones a partir de la observación participante en las ocupaciones secundariasRelato de Experiência - E quando a experiência vira campo? Reflexões a partir da observação participante nas ocupações secundaristasThis work is the result of the research field that guided the Master’s thesis entitled Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil (Occupy and resist: the occupations of public schools as part of the current cycle of youth mobilization in Brazil). The report was organized based on excerpts from field work and aims to address this “entry” of the researcher “in the field”. It is based on the researcher’s experience as a participant who supported the movement of occupations and who subsequently became a study topic. The analysis of the present research can be described as “observant participation”, in a direct reference to Wacquant (2002) and aims to approach the theme from the qualitative methodology, as a significant construction in which the body constitutes an important part in the development of the research field. Keywords: Youth. Social movements. Fieldwork.Este trabajo es resultado del campo de investigación que orientó la disertación de maestría, titulada Ocupar y resistir: las ocupaciones de las escuelas públicas como parte del ciclo actual de movilización juvenil en Brasil. El relato fue organizado con base en extractos del trabajo de campo y tiene como objetivo tratar de esta “entrada” de la investigadora “en el campo”. Se basa en la experiencia de la investigadora como participante que apoyaba el movimiento de ocupaciones y que, posteriormente, se convirtió en tema de estudio. La óptica de análisis de la presente investigación puede ser descrita como la “participación observante”, en referencia directa a Wacquant (2002) y tiene como objetivo abordar el tema a partir de la metodología cualitativa, como una construcción significativa en la que el cuerpo constituye una parte importante en el desarrollo del campo de investigación. Palabras clave: Juventud. Movimientos sociales. Trabajo de campo.Este trabalho é resultado do campo de pesquisa que orientou a dissertação de Mestrado, intitulada Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil. O relato foi organizado com base em excertos do trabalho de campo e tem como objetivo tratar dessa “entrada” da pesquisadora “no campo”. Baseia-se na experiência da pesquisadora como participante que apoiava o movimento de ocupações e que, posteriormente, tornou-se tema de estudo. A óptica de análise da presente pesquisa pode ser descrita como a “participação observante”, em uma referência direta a Wacquant (2002) e tem como objetivo abordar o tema a partir da metodologia qualitativa, como uma construção significativa em que o corpo constitui parte importante no desenvolvimento do campo de pesquisa. Palavras-chave: Juventude. Movimentos sociais. Trabalho de campo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1351710.5212/PraxEduc.v.14n3.018Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-11371809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209211565https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209213223Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Carolina SimõesSallas, Ana Luisa Fayet2020-04-15T23:04:00Zoai:uepg.br:article/13517Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:04Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations ¿Y cuándo la experiencia se convierte en campo? Reflexiones a partir de la observación participante en las ocupaciones secundarias Relato de Experiência - E quando a experiência vira campo? Reflexões a partir da observação participante nas ocupações secundaristas |
title |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations |
spellingShingle |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations Pacheco, Carolina Simões |
title_short |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations |
title_full |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations |
title_fullStr |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations |
title_full_unstemmed |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations |
title_sort |
And what about the experience turning into field? Reflections from participant observation in secondary school occupations |
author |
Pacheco, Carolina Simões |
author_facet |
Pacheco, Carolina Simões Sallas, Ana Luisa Fayet |
author_role |
author |
author2 |
Sallas, Ana Luisa Fayet |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacheco, Carolina Simões Sallas, Ana Luisa Fayet |
description |
This work is the result of the research field that guided the Master’s thesis entitled Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil (Occupy and resist: the occupations of public schools as part of the current cycle of youth mobilization in Brazil). The report was organized based on excerpts from field work and aims to address this “entry” of the researcher “in the field”. It is based on the researcher’s experience as a participant who supported the movement of occupations and who subsequently became a study topic. The analysis of the present research can be described as “observant participation”, in a direct reference to Wacquant (2002) and aims to approach the theme from the qualitative methodology, as a significant construction in which the body constitutes an important part in the development of the research field. Keywords: Youth. Social movements. Fieldwork. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517 10.5212/PraxEduc.v.14n3.018 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209211565 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13517/209209213223 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1121-1137 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613884473344 |