The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Castro , Rosane Michelli de, Santiago, Flávio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825
Resumo: This article aims to contribute, from the dialogues with studies on whiteness and the theoretical contributions of black feminism, to the field of Education. For that, we start from a qualitative analysis, inspired by oral history, and bring to the scene oral reports from teachers who worked in Basic Education. The data point to the maintenance of the hierarchies imposed by whiteness, and make explicit the racial marks transposed even on the process of flexibilization of gender inequalities. Keywords: Whiteness. Black Feminism. Teaching.
id UEPG-26_6e9066072a048b2d9347afa4e10985bd
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/18825
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachersEl legado de la blancura: reflexiones a partir de relatos orales de profesoras blancas O legado da branquitude: reflexões a partir de relatos orais de professoras brancasThis article aims to contribute, from the dialogues with studies on whiteness and the theoretical contributions of black feminism, to the field of Education. For that, we start from a qualitative analysis, inspired by oral history, and bring to the scene oral reports from teachers who worked in Basic Education. The data point to the maintenance of the hierarchies imposed by whiteness, and make explicit the racial marks transposed even on the process of flexibilization of gender inequalities. Keywords: Whiteness. Black Feminism. Teaching.Este artículo tiene como objetivo contribuir, desde los diálogos con los estudios sobre la blancura y con los aportes teóricos del feminismo negro, al campo de la Educación. Para ello, se parte de un análisis cualitativo, inspirado por la historia oral, y se traen al escenario relatos orales de maestras que trabajaban en Educación Primaria. Los datos apuntan al mantenimiento de las jerarquías impuestas por la blancura y explicitan las marcas raciales traspuestas incluso en el proceso de flexibilización de las desigualdades de género. Palabras clave: Blancura. Feminismo negro. Docencia.  O presente artigo tem por objetivo contribuir, a partir dos diálogos com os estudos sobre a branquitude e com os aportes teóricos do feminismo negro, com o campo da Educação. Para tanto, parte-se de uma análise de cunho qualitativo, inspirados pela história oral, e traz-se para a cena relatos orais de professoras que atuaram na Educação Básica. Os dados apontam para a manutenção das hierarquias impostas pela branquitude e explicitam as marcas raciais transpostas mesmo sobre o processo de flexibilização das desigualdades de gênero. Palavras-chave: Branquitude. Feminismo Negro. Docência.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1882510.5212/PraxEduc.v.17.18825.007Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-171809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209215570https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209216383Copyright (c) 2021 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ana Laura Bonini Rodrigues deCastro , Rosane Michelli deSantiago, Flávio2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/18825Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
El legado de la blancura: reflexiones a partir de relatos orales de profesoras blancas
O legado da branquitude: reflexões a partir de relatos orais de professoras brancas
title The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
spellingShingle The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de
title_short The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
title_full The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
title_fullStr The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
title_full_unstemmed The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
title_sort The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
author Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de
author_facet Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de
Castro , Rosane Michelli de
Santiago, Flávio
author_role author
author2 Castro , Rosane Michelli de
Santiago, Flávio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de
Castro , Rosane Michelli de
Santiago, Flávio
description This article aims to contribute, from the dialogues with studies on whiteness and the theoretical contributions of black feminism, to the field of Education. For that, we start from a qualitative analysis, inspired by oral history, and bring to the scene oral reports from teachers who worked in Basic Education. The data point to the maintenance of the hierarchies imposed by whiteness, and make explicit the racial marks transposed even on the process of flexibilization of gender inequalities. Keywords: Whiteness. Black Feminism. Teaching.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825
10.5212/PraxEduc.v.17.18825.007
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.18825.007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209215570
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209216383
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615272787968