The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825 |
Resumo: | This article aims to contribute, from the dialogues with studies on whiteness and the theoretical contributions of black feminism, to the field of Education. For that, we start from a qualitative analysis, inspired by oral history, and bring to the scene oral reports from teachers who worked in Basic Education. The data point to the maintenance of the hierarchies imposed by whiteness, and make explicit the racial marks transposed even on the process of flexibilization of gender inequalities. Keywords: Whiteness. Black Feminism. Teaching. |
id |
UEPG-26_6e9066072a048b2d9347afa4e10985bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/18825 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachersEl legado de la blancura: reflexiones a partir de relatos orales de profesoras blancas O legado da branquitude: reflexões a partir de relatos orais de professoras brancasThis article aims to contribute, from the dialogues with studies on whiteness and the theoretical contributions of black feminism, to the field of Education. For that, we start from a qualitative analysis, inspired by oral history, and bring to the scene oral reports from teachers who worked in Basic Education. The data point to the maintenance of the hierarchies imposed by whiteness, and make explicit the racial marks transposed even on the process of flexibilization of gender inequalities. Keywords: Whiteness. Black Feminism. Teaching.Este artículo tiene como objetivo contribuir, desde los diálogos con los estudios sobre la blancura y con los aportes teóricos del feminismo negro, al campo de la Educación. Para ello, se parte de un análisis cualitativo, inspirado por la historia oral, y se traen al escenario relatos orales de maestras que trabajaban en Educación Primaria. Los datos apuntan al mantenimiento de las jerarquías impuestas por la blancura y explicitan las marcas raciales traspuestas incluso en el proceso de flexibilización de las desigualdades de género. Palabras clave: Blancura. Feminismo negro. Docencia. O presente artigo tem por objetivo contribuir, a partir dos diálogos com os estudos sobre a branquitude e com os aportes teóricos do feminismo negro, com o campo da Educação. Para tanto, parte-se de uma análise de cunho qualitativo, inspirados pela história oral, e traz-se para a cena relatos orais de professoras que atuaram na Educação Básica. Os dados apontam para a manutenção das hierarquias impostas pela branquitude e explicitam as marcas raciais transpostas mesmo sobre o processo de flexibilização das desigualdades de gênero. Palavras-chave: Branquitude. Feminismo Negro. Docência.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1882510.5212/PraxEduc.v.17.18825.007Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-171809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209215570https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209216383Copyright (c) 2021 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ana Laura Bonini Rodrigues deCastro , Rosane Michelli deSantiago, Flávio2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/18825Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers El legado de la blancura: reflexiones a partir de relatos orales de profesoras blancas O legado da branquitude: reflexões a partir de relatos orais de professoras brancas |
title |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers |
spellingShingle |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de |
title_short |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers |
title_full |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers |
title_fullStr |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers |
title_full_unstemmed |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers |
title_sort |
The legacy of whiteness: reflections from oral reports by white teachers |
author |
Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de |
author_facet |
Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de Castro , Rosane Michelli de Santiago, Flávio |
author_role |
author |
author2 |
Castro , Rosane Michelli de Santiago, Flávio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Ana Laura Bonini Rodrigues de Castro , Rosane Michelli de Santiago, Flávio |
description |
This article aims to contribute, from the dialogues with studies on whiteness and the theoretical contributions of black feminism, to the field of Education. For that, we start from a qualitative analysis, inspired by oral history, and bring to the scene oral reports from teachers who worked in Basic Education. The data point to the maintenance of the hierarchies imposed by whiteness, and make explicit the racial marks transposed even on the process of flexibilization of gender inequalities. Keywords: Whiteness. Black Feminism. Teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825 10.5212/PraxEduc.v.17.18825.007 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.18825.007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209215570 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18825/209209216383 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317615272787968 |