About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Dametto, Jarbas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862
Resumo: This paper presents results of documental and bibliographical based research, drawn from an analytical-reconstructive methodology whose scope lies in the notion of “truth” in Michel Foucault (1926-1984). We explore its potential as a critical apparatus for the approach of education policies, mainly regarding curriculum and its interface with large-scale assessments. Given this intent, we resort to Foucault’s work and to the debate about truth as a phenomenon situated within the practices and political construction of reality. From this logic, we approach this critical apparatus to the interpretation of education policies, especially those that use qualitative indicators as a mode of legitimation, as well as actions resulting from this legitimation, including school curricula. As a result, we highlight that these large-scale assessments are able to shape the school curriculum, establishing itself as the spokesperson of truth in relation to the societal project in question.   Keywords: Curriculum. Large-scale assessments. Michel Foucault.
id UEPG-26_9c83566fde1a9016261823df85f92712
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/8862
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessmentSobre Foucault y la verdad: las relaciones entre el curriculum y evaluaciones a gran escalaSobre Foucault e a verdade: as relações entre currículo e avaliações em larga escalaThis paper presents results of documental and bibliographical based research, drawn from an analytical-reconstructive methodology whose scope lies in the notion of “truth” in Michel Foucault (1926-1984). We explore its potential as a critical apparatus for the approach of education policies, mainly regarding curriculum and its interface with large-scale assessments. Given this intent, we resort to Foucault’s work and to the debate about truth as a phenomenon situated within the practices and political construction of reality. From this logic, we approach this critical apparatus to the interpretation of education policies, especially those that use qualitative indicators as a mode of legitimation, as well as actions resulting from this legitimation, including school curricula. As a result, we highlight that these large-scale assessments are able to shape the school curriculum, establishing itself as the spokesperson of truth in relation to the societal project in question.   Keywords: Curriculum. Large-scale assessments. Michel Foucault.El texto presenta los resultados de una investigación de base documental y bibliográfica, guiada por una metodología analítica reconstructiva cuyo ámbito incide sobre la noción de "verdad" en Michel Foucault (1926-1984). Se explota su potencial como un aparato crítico para abordar políticas educativas, especialmente en relación con el currículum y con su interrelación con las evaluaciones a gran escala. Teniendo en cuenta esta intención, se recurre a la obra de Foucault y al debate acerca de la verdad como un fenómeno situado en el ámbito de las prácticas y de la construcción política de la realidad. Desde esta lógica, se acerca este aparato crítico a la interpretación de las políticas educativas, en especial a aquellas que hacen uso de indicadores de calidad como modo de legitimidad, así como las acciones resultantes de esta legitimidad, entre ellas los programas escolares. Como resultado, se observa que las evaluaciones a gran escala son capaces de dar forma al currículum, estableciéndose como el portavoz de la verdad en relación con el proyecto social en pauta.   Palabras clave: Currículum. Evaluación a gran escala. Michel Foucault.Este texto apresenta resultados de uma pesquisa de base documental e bibliográfica, pautada por uma metodologia analítico-reconstrutiva, cujo escopo incide sobre a noção de “verdade” em Michel Foucault (1926-1984). Explora-se seu potencial como aparato crítico para a abordagem de políticas educacionais, mormente em relação ao currículo e a sua interface com as avaliações em larga escala. Frente a esse intento, recorre-se à obra foucaultiana e ao debate acerca da verdade como fenômeno situado no âmbito das práticas e da construção política da realidade. A partir dessa lógica, aproxima-se esse aparato crítico à interpretação das políticas educacionais, em especial daquelas que se utilizam de indicadores de qualidade como modo de legitimação, bem como de ações advindas dessa legitimação, entre elas os currículos escolares.  Como resultado, salienta-se que as avaliações em larga escala são capazes de moldar o currículo escolar, impondo-se como porta-voz da verdade em relação ao projeto de sociedade em pauta.   Palavras-chave: Currículo. Avaliações em larga escala. Michel Foucault.Universidade Estadual de Ponta Grossa2017-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/886210.5212/PraxEduc.v.11i3.0003Práxis Educativa; Vol. 11 No. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589Práxis Educativa; Vol. 11 Núm. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589Práxis Educativa; V. 11 N. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589Práxis Educativa; v. 11 n. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-5891809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.11i3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862/5213Copyright (c) 2016 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessEsquinsani, Rosimar Serena SiqueiraDametto, Jarbas2020-04-07T00:30:37Zoai:uepg.br:article/8862Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-07T00:30:37Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
Sobre Foucault y la verdad: las relaciones entre el curriculum y evaluaciones a gran escala
Sobre Foucault e a verdade: as relações entre currículo e avaliações em larga escala
title About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
spellingShingle About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira
title_short About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
title_full About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
title_fullStr About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
title_full_unstemmed About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
title_sort About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
author Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira
author_facet Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira
Dametto, Jarbas
author_role author
author2 Dametto, Jarbas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira
Dametto, Jarbas
description This paper presents results of documental and bibliographical based research, drawn from an analytical-reconstructive methodology whose scope lies in the notion of “truth” in Michel Foucault (1926-1984). We explore its potential as a critical apparatus for the approach of education policies, mainly regarding curriculum and its interface with large-scale assessments. Given this intent, we resort to Foucault’s work and to the debate about truth as a phenomenon situated within the practices and political construction of reality. From this logic, we approach this critical apparatus to the interpretation of education policies, especially those that use qualitative indicators as a mode of legitimation, as well as actions resulting from this legitimation, including school curricula. As a result, we highlight that these large-scale assessments are able to shape the school curriculum, establishing itself as the spokesperson of truth in relation to the societal project in question.   Keywords: Curriculum. Large-scale assessments. Michel Foucault.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862
10.5212/PraxEduc.v.11i3.0003
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.11i3.0003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862/5213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 11 No. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589
Práxis Educativa; Vol. 11 Núm. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589
Práxis Educativa; V. 11 N. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589
Práxis Educativa; v. 11 n. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.11i3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317612487770112