About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862 |
Resumo: | This paper presents results of documental and bibliographical based research, drawn from an analytical-reconstructive methodology whose scope lies in the notion of “truth” in Michel Foucault (1926-1984). We explore its potential as a critical apparatus for the approach of education policies, mainly regarding curriculum and its interface with large-scale assessments. Given this intent, we resort to Foucault’s work and to the debate about truth as a phenomenon situated within the practices and political construction of reality. From this logic, we approach this critical apparatus to the interpretation of education policies, especially those that use qualitative indicators as a mode of legitimation, as well as actions resulting from this legitimation, including school curricula. As a result, we highlight that these large-scale assessments are able to shape the school curriculum, establishing itself as the spokesperson of truth in relation to the societal project in question. Keywords: Curriculum. Large-scale assessments. Michel Foucault. |
id |
UEPG-26_9c83566fde1a9016261823df85f92712 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/8862 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessmentSobre Foucault y la verdad: las relaciones entre el curriculum y evaluaciones a gran escalaSobre Foucault e a verdade: as relações entre currículo e avaliações em larga escalaThis paper presents results of documental and bibliographical based research, drawn from an analytical-reconstructive methodology whose scope lies in the notion of “truth” in Michel Foucault (1926-1984). We explore its potential as a critical apparatus for the approach of education policies, mainly regarding curriculum and its interface with large-scale assessments. Given this intent, we resort to Foucault’s work and to the debate about truth as a phenomenon situated within the practices and political construction of reality. From this logic, we approach this critical apparatus to the interpretation of education policies, especially those that use qualitative indicators as a mode of legitimation, as well as actions resulting from this legitimation, including school curricula. As a result, we highlight that these large-scale assessments are able to shape the school curriculum, establishing itself as the spokesperson of truth in relation to the societal project in question. Keywords: Curriculum. Large-scale assessments. Michel Foucault.El texto presenta los resultados de una investigación de base documental y bibliográfica, guiada por una metodología analítica reconstructiva cuyo ámbito incide sobre la noción de "verdad" en Michel Foucault (1926-1984). Se explota su potencial como un aparato crítico para abordar políticas educativas, especialmente en relación con el currículum y con su interrelación con las evaluaciones a gran escala. Teniendo en cuenta esta intención, se recurre a la obra de Foucault y al debate acerca de la verdad como un fenómeno situado en el ámbito de las prácticas y de la construcción política de la realidad. Desde esta lógica, se acerca este aparato crítico a la interpretación de las políticas educativas, en especial a aquellas que hacen uso de indicadores de calidad como modo de legitimidad, así como las acciones resultantes de esta legitimidad, entre ellas los programas escolares. Como resultado, se observa que las evaluaciones a gran escala son capaces de dar forma al currículum, estableciéndose como el portavoz de la verdad en relación con el proyecto social en pauta. Palabras clave: Currículum. Evaluación a gran escala. Michel Foucault.Este texto apresenta resultados de uma pesquisa de base documental e bibliográfica, pautada por uma metodologia analítico-reconstrutiva, cujo escopo incide sobre a noção de “verdade” em Michel Foucault (1926-1984). Explora-se seu potencial como aparato crítico para a abordagem de políticas educacionais, mormente em relação ao currículo e a sua interface com as avaliações em larga escala. Frente a esse intento, recorre-se à obra foucaultiana e ao debate acerca da verdade como fenômeno situado no âmbito das práticas e da construção política da realidade. A partir dessa lógica, aproxima-se esse aparato crítico à interpretação das políticas educacionais, em especial daquelas que se utilizam de indicadores de qualidade como modo de legitimação, bem como de ações advindas dessa legitimação, entre elas os currículos escolares. Como resultado, salienta-se que as avaliações em larga escala são capazes de moldar o currículo escolar, impondo-se como porta-voz da verdade em relação ao projeto de sociedade em pauta. Palavras-chave: Currículo. Avaliações em larga escala. Michel Foucault.Universidade Estadual de Ponta Grossa2017-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/886210.5212/PraxEduc.v.11i3.0003Práxis Educativa; Vol. 11 No. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589Práxis Educativa; Vol. 11 Núm. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589Práxis Educativa; V. 11 N. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589Práxis Educativa; v. 11 n. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-5891809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.11i3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862/5213Copyright (c) 2016 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessEsquinsani, Rosimar Serena SiqueiraDametto, Jarbas2020-04-07T00:30:37Zoai:uepg.br:article/8862Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-07T00:30:37Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment Sobre Foucault y la verdad: las relaciones entre el curriculum y evaluaciones a gran escala Sobre Foucault e a verdade: as relações entre currículo e avaliações em larga escala |
title |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment |
spellingShingle |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira |
title_short |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment |
title_full |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment |
title_fullStr |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment |
title_full_unstemmed |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment |
title_sort |
About Foucault and the truth: the relations between curriculum and large-scale assessment |
author |
Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira |
author_facet |
Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira Dametto, Jarbas |
author_role |
author |
author2 |
Dametto, Jarbas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira Dametto, Jarbas |
description |
This paper presents results of documental and bibliographical based research, drawn from an analytical-reconstructive methodology whose scope lies in the notion of “truth” in Michel Foucault (1926-1984). We explore its potential as a critical apparatus for the approach of education policies, mainly regarding curriculum and its interface with large-scale assessments. Given this intent, we resort to Foucault’s work and to the debate about truth as a phenomenon situated within the practices and political construction of reality. From this logic, we approach this critical apparatus to the interpretation of education policies, especially those that use qualitative indicators as a mode of legitimation, as well as actions resulting from this legitimation, including school curricula. As a result, we highlight that these large-scale assessments are able to shape the school curriculum, establishing itself as the spokesperson of truth in relation to the societal project in question. Keywords: Curriculum. Large-scale assessments. Michel Foucault. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862 10.5212/PraxEduc.v.11i3.0003 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.11i3.0003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8862/5213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 11 No. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589 Práxis Educativa; Vol. 11 Núm. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589 Práxis Educativa; V. 11 N. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589 Práxis Educativa; v. 11 n. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 577-589 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.11i3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317612487770112 |