Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Jéssica Lins de Souza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Passos, Joana Célia dos, Gonçalves, Rita de Cássia Pacheco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399
Resumo: This article presents part of a study that aimed to identify ethnomathematic narratives and practices produced by workers from the Carnival of Florianópolis, state of Santa Catarina, Brazil, in order to recognize samba schools as educational spaces, where (mathematical) practices and learning are developed. The study included theoretical, historical and documentary research, as well as fieldwork that focused on observing, analyzing and describing carefully and respectfully the social reality of the components, using conversations, semi-structured interviews and audiovisual recordings. In this text, the carnival shed of floats of the association Os Protegidos da Princesa was analyzed. Educational processes through curiosity and observation are highlighted, in addition to the production of materials and techniques to solve the demands of the construction of Carnival floats. Keyword: Ethnomathematics. Samba schools. Ethnic-racial relations.
id UEPG-26_a747e1fe74d2e1b19efa714fa2bdaebb
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19399
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of FlorianópolisGalpón de Alegorías y Etnomatemática: prácticas y reflexiones pedagógicas en el Carnaval de FlorianópolisBarracão de Alegorias e Etnomatemática: práticas e reflexões pedagógicas no Carnaval de FlorianópolisThis article presents part of a study that aimed to identify ethnomathematic narratives and practices produced by workers from the Carnival of Florianópolis, state of Santa Catarina, Brazil, in order to recognize samba schools as educational spaces, where (mathematical) practices and learning are developed. The study included theoretical, historical and documentary research, as well as fieldwork that focused on observing, analyzing and describing carefully and respectfully the social reality of the components, using conversations, semi-structured interviews and audiovisual recordings. In this text, the carnival shed of floats of the association Os Protegidos da Princesa was analyzed. Educational processes through curiosity and observation are highlighted, in addition to the production of materials and techniques to solve the demands of the construction of Carnival floats. Keyword: Ethnomathematics. Samba schools. Ethnic-racial relations.Este artículo presenta parte de un estudio que tuvo como objetivo identificar narrativas y prácticas etnomatemáticas producidas por trabajadores/as del Carnaval de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, de manera a reconocer escuelas de samba como espacios educativos donde se desarrollan prácticas y aprendizajes (matemáticos). El estudio incluyó investigación teórica, histórica y documental, además de un trabajo de campo que tuvo como foco observar, analizar y describir criteriosa y respetuosamente la realidad social de los/las componentes, haciendo uso de conversaciones, entrevistas semiestructuradas y de registros audiovisuales. En este texto, fue campo de análisis el galpón de carrozas alegóricas de la asociación Os Protegidos da Princesa. Se destacan procesos educativos por medio de la curiosidad y la observación, además de la producción de materiales y técnicas para resolver las demandas de la construcción de alegorías. Palabras clave: Etnomatemática. Escuelas de Samba. Relaciones étnico raciale.Este artigo apresenta parte de um estudo que teve como objetivo identificar narrativas e práticas etnomatemáticas produzidas por trabalhadoras/es do Carnaval de Florianópolis, Santa Catarina, de modo a reconhecer escolas de samba como espaços educativos, onde se desenvolvem práticas e aprendizagens (matemáticas). O estudo incluiu pesquisa teórica, histórica e documental, além de um trabalho de campo que teve como foco observar, analisar e descrever criteriosa e respeitosamente a realidade social das/os componentes, fazendo uso de conversas, de entrevistas semiestruturadas e de registros audiovisuais. Neste texto, foi campo de análise o barracão de carros alegóricos da agremiação Os Protegidos da Princesa. Destacam-se processos educativos por meio da curiosidade e da observação, além da produção de materiais e de técnicas para resolver as demandas da construção das alegorias. Palavras-chave: Etnomatemática. Escolas de Samba. Relações étnico-raciais.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1939910.5212/PraxEduc.v.17.19399.050Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-231809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216575https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216669Copyright (c) 2022 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Jéssica Lins de SouzaPassos, Joana Célia dosGonçalves, Rita de Cássia Pacheco2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19399Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
Galpón de Alegorías y Etnomatemática: prácticas y reflexiones pedagógicas en el Carnaval de Florianópolis
Barracão de Alegorias e Etnomatemática: práticas e reflexões pedagógicas no Carnaval de Florianópolis
title Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
spellingShingle Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
Fernandes, Jéssica Lins de Souza
title_short Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
title_full Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
title_fullStr Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
title_full_unstemmed Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
title_sort Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
author Fernandes, Jéssica Lins de Souza
author_facet Fernandes, Jéssica Lins de Souza
Passos, Joana Célia dos
Gonçalves, Rita de Cássia Pacheco
author_role author
author2 Passos, Joana Célia dos
Gonçalves, Rita de Cássia Pacheco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Jéssica Lins de Souza
Passos, Joana Célia dos
Gonçalves, Rita de Cássia Pacheco
description This article presents part of a study that aimed to identify ethnomathematic narratives and practices produced by workers from the Carnival of Florianópolis, state of Santa Catarina, Brazil, in order to recognize samba schools as educational spaces, where (mathematical) practices and learning are developed. The study included theoretical, historical and documentary research, as well as fieldwork that focused on observing, analyzing and describing carefully and respectfully the social reality of the components, using conversations, semi-structured interviews and audiovisual recordings. In this text, the carnival shed of floats of the association Os Protegidos da Princesa was analyzed. Educational processes through curiosity and observation are highlighted, in addition to the production of materials and techniques to solve the demands of the construction of Carnival floats. Keyword: Ethnomathematics. Samba schools. Ethnic-racial relations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399
10.5212/PraxEduc.v.17.19399.050
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19399.050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216575
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216669
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615352479744