Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399 |
Resumo: | This article presents part of a study that aimed to identify ethnomathematic narratives and practices produced by workers from the Carnival of Florianópolis, state of Santa Catarina, Brazil, in order to recognize samba schools as educational spaces, where (mathematical) practices and learning are developed. The study included theoretical, historical and documentary research, as well as fieldwork that focused on observing, analyzing and describing carefully and respectfully the social reality of the components, using conversations, semi-structured interviews and audiovisual recordings. In this text, the carnival shed of floats of the association Os Protegidos da Princesa was analyzed. Educational processes through curiosity and observation are highlighted, in addition to the production of materials and techniques to solve the demands of the construction of Carnival floats. Keyword: Ethnomathematics. Samba schools. Ethnic-racial relations. |
id |
UEPG-26_a747e1fe74d2e1b19efa714fa2bdaebb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/19399 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of FlorianópolisGalpón de Alegorías y Etnomatemática: prácticas y reflexiones pedagógicas en el Carnaval de FlorianópolisBarracão de Alegorias e Etnomatemática: práticas e reflexões pedagógicas no Carnaval de FlorianópolisThis article presents part of a study that aimed to identify ethnomathematic narratives and practices produced by workers from the Carnival of Florianópolis, state of Santa Catarina, Brazil, in order to recognize samba schools as educational spaces, where (mathematical) practices and learning are developed. The study included theoretical, historical and documentary research, as well as fieldwork that focused on observing, analyzing and describing carefully and respectfully the social reality of the components, using conversations, semi-structured interviews and audiovisual recordings. In this text, the carnival shed of floats of the association Os Protegidos da Princesa was analyzed. Educational processes through curiosity and observation are highlighted, in addition to the production of materials and techniques to solve the demands of the construction of Carnival floats. Keyword: Ethnomathematics. Samba schools. Ethnic-racial relations.Este artículo presenta parte de un estudio que tuvo como objetivo identificar narrativas y prácticas etnomatemáticas producidas por trabajadores/as del Carnaval de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, de manera a reconocer escuelas de samba como espacios educativos donde se desarrollan prácticas y aprendizajes (matemáticos). El estudio incluyó investigación teórica, histórica y documental, además de un trabajo de campo que tuvo como foco observar, analizar y describir criteriosa y respetuosamente la realidad social de los/las componentes, haciendo uso de conversaciones, entrevistas semiestructuradas y de registros audiovisuales. En este texto, fue campo de análisis el galpón de carrozas alegóricas de la asociación Os Protegidos da Princesa. Se destacan procesos educativos por medio de la curiosidad y la observación, además de la producción de materiales y técnicas para resolver las demandas de la construcción de alegorías. Palabras clave: Etnomatemática. Escuelas de Samba. Relaciones étnico raciale.Este artigo apresenta parte de um estudo que teve como objetivo identificar narrativas e práticas etnomatemáticas produzidas por trabalhadoras/es do Carnaval de Florianópolis, Santa Catarina, de modo a reconhecer escolas de samba como espaços educativos, onde se desenvolvem práticas e aprendizagens (matemáticas). O estudo incluiu pesquisa teórica, histórica e documental, além de um trabalho de campo que teve como foco observar, analisar e descrever criteriosa e respeitosamente a realidade social das/os componentes, fazendo uso de conversas, de entrevistas semiestruturadas e de registros audiovisuais. Neste texto, foi campo de análise o barracão de carros alegóricos da agremiação Os Protegidos da Princesa. Destacam-se processos educativos por meio da curiosidade e da observação, além da produção de materiais e de técnicas para resolver as demandas da construção das alegorias. Palavras-chave: Etnomatemática. Escolas de Samba. Relações étnico-raciais.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1939910.5212/PraxEduc.v.17.19399.050Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-231809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216575https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216669Copyright (c) 2022 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Jéssica Lins de SouzaPassos, Joana Célia dosGonçalves, Rita de Cássia Pacheco2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19399Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis Galpón de Alegorías y Etnomatemática: prácticas y reflexiones pedagógicas en el Carnaval de Florianópolis Barracão de Alegorias e Etnomatemática: práticas e reflexões pedagógicas no Carnaval de Florianópolis |
title |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis |
spellingShingle |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis Fernandes, Jéssica Lins de Souza |
title_short |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis |
title_full |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis |
title_fullStr |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis |
title_full_unstemmed |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis |
title_sort |
Carnival shed of floats and Ethnomathematics: pedagogical practices and reflections in the Carnival of Florianópolis |
author |
Fernandes, Jéssica Lins de Souza |
author_facet |
Fernandes, Jéssica Lins de Souza Passos, Joana Célia dos Gonçalves, Rita de Cássia Pacheco |
author_role |
author |
author2 |
Passos, Joana Célia dos Gonçalves, Rita de Cássia Pacheco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Jéssica Lins de Souza Passos, Joana Célia dos Gonçalves, Rita de Cássia Pacheco |
description |
This article presents part of a study that aimed to identify ethnomathematic narratives and practices produced by workers from the Carnival of Florianópolis, state of Santa Catarina, Brazil, in order to recognize samba schools as educational spaces, where (mathematical) practices and learning are developed. The study included theoretical, historical and documentary research, as well as fieldwork that focused on observing, analyzing and describing carefully and respectfully the social reality of the components, using conversations, semi-structured interviews and audiovisual recordings. In this text, the carnival shed of floats of the association Os Protegidos da Princesa was analyzed. Educational processes through curiosity and observation are highlighted, in addition to the production of materials and techniques to solve the demands of the construction of Carnival floats. Keyword: Ethnomathematics. Samba schools. Ethnic-racial relations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399 10.5212/PraxEduc.v.17.19399.050 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.19399.050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216575 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19399/209209216669 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317615352479744 |