Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13522 |
Resumo: | This paper explores how a group of young people appropriates digital social networks as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives. About 70 self-declared non-heterosexual young people who are part of a Facebook community participated in the fieldwork. The online conversations woven between them sought to problematize elements of the enunciative networks that forge the (cis)heterocentric regime, and the ways in which subjects position themselves in the face of normative interpellations. In this text, we analyze two conversations established with the participants of this research, who discussed same-sex civil marriage and the criminalization of discriminatory and prejudiced posts shared in the network, inviting us as educational professionals to recognize the subjects’ ethical implication with the social issues of daily life. Keywords: Social networks. Resistance. Education. |
id |
UEPG-26_abd954d8df16146d5c06e7996e400d44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13522 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious livesJóvenes en estado de alerta en Facebook: diálogos tejidos en/en la red como estrategia de (re-)existencia a la regulación de las vidas precarizadasJovens em estado de alerta no Facebook: diálogos tecidos em/na rede como estratégia de (re-)existência à regulação das vidas precarizadasThis paper explores how a group of young people appropriates digital social networks as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives. About 70 self-declared non-heterosexual young people who are part of a Facebook community participated in the fieldwork. The online conversations woven between them sought to problematize elements of the enunciative networks that forge the (cis)heterocentric regime, and the ways in which subjects position themselves in the face of normative interpellations. In this text, we analyze two conversations established with the participants of this research, who discussed same-sex civil marriage and the criminalization of discriminatory and prejudiced posts shared in the network, inviting us as educational professionals to recognize the subjects’ ethical implication with the social issues of daily life. Keywords: Social networks. Resistance. Education.El artículo explora la forma como un grupo de jóvenes se apropia de las redes sociales digitales como estrategia de (re-)existencia a la regulación de las vidas precarizadas. El trabajo de campo contó con la participación de cerca de 70 jóvenes autodeclarados/as no heterosexuales que integran una comunidad en Facebook. Las conversaciones en línea tejidas con estos/as jóvenes buscaron problematizar elementos de las redes enunciativas que forjan el régimen (cis) heterocentrado y los modos por los cuales los sujetos se posicionan frente a las interpelaciones normativas. En este texto, analizamos dos conversaciones establecidas con los participantes de la investigación, involucrando la discusión sobre el matrimonio civil igualitario y la denuncia de publicaciones discriminatorias y prejuiciosas compartidas en la red, invitándonos, como profesionales de la educación, a reconocer el compromiso ético de estos jóvenes frente a las cuestiones sociales de la vida cotidiana. Palabras clave: Redes sociales. Resistencia. Educación.Este artigo explora a forma como um grupo de jovens apropria-se das redes sociais digitais como estratégia de (re-)existência à regulação das vidas precarizadas. O trabalho de campo contou com a participação de cerca de 70 jovens autodeclaradas/os não-heterossexuais que integram uma comunidade no Facebook. As conversas online tecidas com essas/es jovens buscaram problematizar elementos das redes enunciativas que forjam o regime (cis)heterocentrado e os modos pelos quais os sujeitos se posicionam face às interpelações normativas. Neste texto, analisamos duas conversas estabelecidas com os participantes da pesquisa, envolvendo a discussão sobre o casamento civil igualitário e a denúncia de postagens discriminatórias e preconceituosas compartilhadas na rede, convidando-nos, como profissionais da educação, a reconhecer o compromisso ético desses jovens frente às questões sociais da vida cotidiana. Palavras-chave: Redes sociais. Resistência. Educação.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1352210.5212/PraxEduc.v.14n3.022Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-1229Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-1229Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-1229Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-12291809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13522/209209211559https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13522/209209213227Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessCouto Junior, Dilton RibeiroBrito, Leandro Teofilo dePocahy, FernandoAmaro, Ivan2020-04-15T23:07:38Zoai:uepg.br:article/13522Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:07:38Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives Jóvenes en estado de alerta en Facebook: diálogos tejidos en/en la red como estrategia de (re-)existencia a la regulación de las vidas precarizadas Jovens em estado de alerta no Facebook: diálogos tecidos em/na rede como estratégia de (re-)existência à regulação das vidas precarizadas |
title |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives |
spellingShingle |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives Couto Junior, Dilton Ribeiro |
title_short |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives |
title_full |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives |
title_fullStr |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives |
title_full_unstemmed |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives |
title_sort |
Young people in a state of alert on Facebook: networked dialogues and dialogues interwoven on the network as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives |
author |
Couto Junior, Dilton Ribeiro |
author_facet |
Couto Junior, Dilton Ribeiro Brito, Leandro Teofilo de Pocahy, Fernando Amaro, Ivan |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Leandro Teofilo de Pocahy, Fernando Amaro, Ivan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Couto Junior, Dilton Ribeiro Brito, Leandro Teofilo de Pocahy, Fernando Amaro, Ivan |
description |
This paper explores how a group of young people appropriates digital social networks as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives. About 70 self-declared non-heterosexual young people who are part of a Facebook community participated in the fieldwork. The online conversations woven between them sought to problematize elements of the enunciative networks that forge the (cis)heterocentric regime, and the ways in which subjects position themselves in the face of normative interpellations. In this text, we analyze two conversations established with the participants of this research, who discussed same-sex civil marriage and the criminalization of discriminatory and prejudiced posts shared in the network, inviting us as educational professionals to recognize the subjects’ ethical implication with the social issues of daily life. Keywords: Social networks. Resistance. Education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13522 10.5212/PraxEduc.v.14n3.022 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13522 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13522/209209211559 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13522/209209213227 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-1229 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-1229 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-1229 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1210-1229 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613889716224 |