Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva, Elenita Pinheiro de Queiroz, Santos, Sônia Maria dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7141
Resumo: In 1965, the Brazilian Federal Council of Education institutionalized Postgraduate studies through the 977/65 Legal Bulletin. Minas Gerais was one of the first states to create postgraduate programs, especially in education, which genesis this study focuses with the aim of pointing out ways to write the recent history of Higher Education and highlight the 25th anniversary of postgraduate studies in education at the Federal University of Uberlândia. As a documental research, this study relies upon legal documents and statistical data analysed with a historical and contextual approach. The results show that, once created, postgraduate studies was expanded in connection with Higher Education, received stimulus both from tax and institutional enhancement in Minas Gerais and faced effects of neoliberal policies such as decrease in the number of scholarships and duration of courses. This study allows to conclude that one way to write this history are the teachers’ reports who started the postgraduate practices and turned them into an essential system for the advancement of science.   Keywords: Legal Bulletin No. 977/65 (CFE). Federal University of Uberlândia. Postgraduate studies.
id UEPG-26_ba49209dda3aed06204c061b8d23eaac
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/7141
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing historyPosgraduación en Educación en Minas Gerais: apuntes sobre una historia en construcciónPós-Graduação em Educação em Minas Gerais: apontamentos sobre uma história em construçãoIn 1965, the Brazilian Federal Council of Education institutionalized Postgraduate studies through the 977/65 Legal Bulletin. Minas Gerais was one of the first states to create postgraduate programs, especially in education, which genesis this study focuses with the aim of pointing out ways to write the recent history of Higher Education and highlight the 25th anniversary of postgraduate studies in education at the Federal University of Uberlândia. As a documental research, this study relies upon legal documents and statistical data analysed with a historical and contextual approach. The results show that, once created, postgraduate studies was expanded in connection with Higher Education, received stimulus both from tax and institutional enhancement in Minas Gerais and faced effects of neoliberal policies such as decrease in the number of scholarships and duration of courses. This study allows to conclude that one way to write this history are the teachers’ reports who started the postgraduate practices and turned them into an essential system for the advancement of science.   Keywords: Legal Bulletin No. 977/65 (CFE). Federal University of Uberlândia. Postgraduate studies.En 1965, la norma 977 del Consejo Federal de Educación brasileño institucionalizó el posgrado en Brasil. Minas Gerais fue de los primeros estados que crearon cursos de ese nivel, especialmente en la educación, cuya génesis este estudio discute con el objetivo de indicar maneras de escribir la historia reciente de la educación superior y destacar las celebraciones de los 25 años de posgrado en Educación de la Universidad Federal de Uberlândia. Esta investigación documental se basa en fuentes legales y datos estadísticos, analizados con un enfoque histórico y contextual. Los resultados muestran que, una vez creado, el posgrado fue ampliado en vinculación con la expansión de la educación superior; que Minas Gerais estimuló su posgrado con incentivos fiscales e institucionales; e que el posgrado enfrentó los efectos de las políticas neoliberales, que incluyen la reducción en el número de becas y en la duración de los cursos. La investigación permite concluir que los relatos de los maestros que iniciaron la práctica de posgrado e la convirtieron en un sistema esencial para el avance de la ciencia son útiles para escribir la historia de lo posgrado brasileño.   Palabras clave: Norma n. 977. Universidad Federal de Uberlândia. Posgrado. Em 1965, o Parecer nº 977 do CFE institucionalizou a Pós-Graduação no Brasil. Minas Gerais foi um dos primeiros estados a criar cursos nesse nível, sobretudo na área de educação, cuja gênese este estudo enfoca objetivando apontar caminhos para escrever a história recente da Educação Superior, ressaltando as comemorações dos 25 anos da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. De natureza documental, a pesquisa considerou como fontes documentos legais e dados estatísticos analisados com enfoque histórico-contextual. Os resultados mostram que, uma vez criada, a Pós-Graduação expandiu-se vinculada ao Ensino Superior, valeu-se de incentivos fiscais e fomento institucional em Minas e enfrentou ditames das políticas neoliberais como redução no número de bolsas e na duração dos cursos. A pesquisa permite concluir que um caminho para escrever essa história são os relatos de professores que iniciaram as práticas de Pós-Graduação e transformaram-nas em um sistema essencial ao avanço da ciência.   Palavras-chave: Parecer CFE nº 977/65. Universidade Federal de Uberlândia. Pós-Graduação. Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/714110.5212/PraxEduc.v.10i2.0006Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-403Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-403Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-403Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-4031809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7141/4548Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Betânia de Oliveira LaterzaSilva, Elenita Pinheiro de QueirozSantos, Sônia Maria dos2020-04-06T17:20:33Zoai:uepg.br:article/7141Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:20:33Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
Posgraduación en Educación en Minas Gerais: apuntes sobre una historia en construcción
Pós-Graduação em Educação em Minas Gerais: apontamentos sobre uma história em construção
title Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
spellingShingle Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
title_short Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
title_full Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
title_fullStr Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
title_full_unstemmed Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
title_sort Postgraduate studies in Education in Minas Gerais: remarks on an ongoing history
author Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
author_facet Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
Silva, Elenita Pinheiro de Queiroz
Santos, Sônia Maria dos
author_role author
author2 Silva, Elenita Pinheiro de Queiroz
Santos, Sônia Maria dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
Silva, Elenita Pinheiro de Queiroz
Santos, Sônia Maria dos
description In 1965, the Brazilian Federal Council of Education institutionalized Postgraduate studies through the 977/65 Legal Bulletin. Minas Gerais was one of the first states to create postgraduate programs, especially in education, which genesis this study focuses with the aim of pointing out ways to write the recent history of Higher Education and highlight the 25th anniversary of postgraduate studies in education at the Federal University of Uberlândia. As a documental research, this study relies upon legal documents and statistical data analysed with a historical and contextual approach. The results show that, once created, postgraduate studies was expanded in connection with Higher Education, received stimulus both from tax and institutional enhancement in Minas Gerais and faced effects of neoliberal policies such as decrease in the number of scholarships and duration of courses. This study allows to conclude that one way to write this history are the teachers’ reports who started the postgraduate practices and turned them into an essential system for the advancement of science.   Keywords: Legal Bulletin No. 977/65 (CFE). Federal University of Uberlândia. Postgraduate studies.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7141
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0006
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7141
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7141/4548
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-403
Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-403
Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-403
Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 383-403
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.10i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611010326528