Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Pâmella Silva
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400
Resumo: The objective of this paper was to understand how the Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), located  in the state of Minas Gerais, Brazil, are building mechanisms of racial heteroidentification to accompany the implementation of Law no. 12.711/2012. In order to do that, a comparative analysis was carried out through documentary research and with contributions of the literature of racial studies. In this plot, it was possible to perceive that the strategies developed in these universities contribute to the formation of a social diversity that breaks with the hegemony of whites in school spaces. In this way, it was observed that the practices developed help subjects to self-identify, which can work as an anti-racist tool, capable of denaturalizing the absences and exclusions of black bodies in the academic scenario. Keywords: Universities. Affirmative policies. Racial heteroidentification.
id UEPG-26_bc7b27a579c4f354100a728c045d3bb6
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19400
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher EducationHeteroidentificación racial: el contexto de las acciones afirmativas en la Educación SuperiorHeteroidentificação racial: o contexto das ações afirmativas no Ensino SuperiorThe objective of this paper was to understand how the Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), located  in the state of Minas Gerais, Brazil, are building mechanisms of racial heteroidentification to accompany the implementation of Law no. 12.711/2012. In order to do that, a comparative analysis was carried out through documentary research and with contributions of the literature of racial studies. In this plot, it was possible to perceive that the strategies developed in these universities contribute to the formation of a social diversity that breaks with the hegemony of whites in school spaces. In this way, it was observed that the practices developed help subjects to self-identify, which can work as an anti-racist tool, capable of denaturalizing the absences and exclusions of black bodies in the academic scenario. Keywords: Universities. Affirmative policies. Racial heteroidentification.El objetivo de este artículo fue comprender cómo la Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), la Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) y la Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), todas ubicadas en el estado de Minas Gerais, Brasil, están construyendo mecanismos de heteroidentificación racial para acompañar la implementación de la Ley No 12.711/2012. Para ello, fue realizado un análisis comparativo por medio de una investigación documental y con aportes de la literatura de los estudios raciales. En esta trama, fue posible percibir que las estrategias desarrolladas en esas universidades contribuyen a la formación de una diversidad social que rompe con la hegemonía de los blancos en los espacios escolares. De esta forma, fue observado que las prácticas desarrolladas ayudan a los sujetos a autoidentificarse, lo que puede funcionar como una herramienta antirracista, capaz de desnaturalizar las ausencias y exclusiones de los cuerpos negros en el escenario académico. Palabras clave: Universidades. Políticas afirmativas. Heteroidentificación racial.O objetivo deste artigo foi compreender como a Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), a Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e a Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), localizadas no estado de Minas Gerais, estão construindo mecanismos de heteroidentificação racial para acompanhar a implementação da Lei No 12.711/2012. Para isso, foi realizada uma análise comparada por meio de uma pesquisa documental e com aportes da literatura dos estudos raciais. Nessa trama, foi possível perceber que as estratégias desenvolvidas nessas universidades contribuem com a formação de uma diversidade social que rompe com a hegemonia dos brancos nos espaços escolares. Dessa forma, foi observado que as práticas desenvolvidas auxiliam os sujeitos a se autoidentificarem, o que pode funcionar como uma ferramenta antirracista, capaz de desnaturalizar as ausências e as exclusões dos corpos negros no cenário acadêmico. Palavras-chave: Universidades. Políticas afirmativas. Heteroidentificação racial.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1940010.5212/PraxEduc.v.17.19400.081Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-141809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216717https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216903Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Pâmella Silva2023-01-27T19:57:45Zoai:uepg.br:article/19400Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T19:57:45Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
Heteroidentificación racial: el contexto de las acciones afirmativas en la Educación Superior
Heteroidentificação racial: o contexto das ações afirmativas no Ensino Superior
title Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
spellingShingle Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
Alves, Pâmella Silva
title_short Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
title_full Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
title_fullStr Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
title_full_unstemmed Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
title_sort Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
author Alves, Pâmella Silva
author_facet Alves, Pâmella Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Pâmella Silva
description The objective of this paper was to understand how the Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), located  in the state of Minas Gerais, Brazil, are building mechanisms of racial heteroidentification to accompany the implementation of Law no. 12.711/2012. In order to do that, a comparative analysis was carried out through documentary research and with contributions of the literature of racial studies. In this plot, it was possible to perceive that the strategies developed in these universities contribute to the formation of a social diversity that breaks with the hegemony of whites in school spaces. In this way, it was observed that the practices developed help subjects to self-identify, which can work as an anti-racist tool, capable of denaturalizing the absences and exclusions of black bodies in the academic scenario. Keywords: Universities. Affirmative policies. Racial heteroidentification.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400
10.5212/PraxEduc.v.17.19400.081
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19400.081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216717
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216903
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615355625472