Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400 |
Resumo: | The objective of this paper was to understand how the Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), located in the state of Minas Gerais, Brazil, are building mechanisms of racial heteroidentification to accompany the implementation of Law no. 12.711/2012. In order to do that, a comparative analysis was carried out through documentary research and with contributions of the literature of racial studies. In this plot, it was possible to perceive that the strategies developed in these universities contribute to the formation of a social diversity that breaks with the hegemony of whites in school spaces. In this way, it was observed that the practices developed help subjects to self-identify, which can work as an anti-racist tool, capable of denaturalizing the absences and exclusions of black bodies in the academic scenario. Keywords: Universities. Affirmative policies. Racial heteroidentification. |
id |
UEPG-26_bc7b27a579c4f354100a728c045d3bb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/19400 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher EducationHeteroidentificación racial: el contexto de las acciones afirmativas en la Educación SuperiorHeteroidentificação racial: o contexto das ações afirmativas no Ensino SuperiorThe objective of this paper was to understand how the Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), located in the state of Minas Gerais, Brazil, are building mechanisms of racial heteroidentification to accompany the implementation of Law no. 12.711/2012. In order to do that, a comparative analysis was carried out through documentary research and with contributions of the literature of racial studies. In this plot, it was possible to perceive that the strategies developed in these universities contribute to the formation of a social diversity that breaks with the hegemony of whites in school spaces. In this way, it was observed that the practices developed help subjects to self-identify, which can work as an anti-racist tool, capable of denaturalizing the absences and exclusions of black bodies in the academic scenario. Keywords: Universities. Affirmative policies. Racial heteroidentification.El objetivo de este artículo fue comprender cómo la Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), la Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) y la Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), todas ubicadas en el estado de Minas Gerais, Brasil, están construyendo mecanismos de heteroidentificación racial para acompañar la implementación de la Ley No 12.711/2012. Para ello, fue realizado un análisis comparativo por medio de una investigación documental y con aportes de la literatura de los estudios raciales. En esta trama, fue posible percibir que las estrategias desarrolladas en esas universidades contribuyen a la formación de una diversidad social que rompe con la hegemonía de los blancos en los espacios escolares. De esta forma, fue observado que las prácticas desarrolladas ayudan a los sujetos a autoidentificarse, lo que puede funcionar como una herramienta antirracista, capaz de desnaturalizar las ausencias y exclusiones de los cuerpos negros en el escenario académico. Palabras clave: Universidades. Políticas afirmativas. Heteroidentificación racial.O objetivo deste artigo foi compreender como a Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), a Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e a Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), localizadas no estado de Minas Gerais, estão construindo mecanismos de heteroidentificação racial para acompanhar a implementação da Lei No 12.711/2012. Para isso, foi realizada uma análise comparada por meio de uma pesquisa documental e com aportes da literatura dos estudos raciais. Nessa trama, foi possível perceber que as estratégias desenvolvidas nessas universidades contribuem com a formação de uma diversidade social que rompe com a hegemonia dos brancos nos espaços escolares. Dessa forma, foi observado que as práticas desenvolvidas auxiliam os sujeitos a se autoidentificarem, o que pode funcionar como uma ferramenta antirracista, capaz de desnaturalizar as ausências e as exclusões dos corpos negros no cenário acadêmico. Palavras-chave: Universidades. Políticas afirmativas. Heteroidentificação racial.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1940010.5212/PraxEduc.v.17.19400.081Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-141809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216717https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216903Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Pâmella Silva2023-01-27T19:57:45Zoai:uepg.br:article/19400Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T19:57:45Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education Heteroidentificación racial: el contexto de las acciones afirmativas en la Educación Superior Heteroidentificação racial: o contexto das ações afirmativas no Ensino Superior |
title |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education |
spellingShingle |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education Alves, Pâmella Silva |
title_short |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education |
title_full |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education |
title_fullStr |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education |
title_full_unstemmed |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education |
title_sort |
Racial heteroidentification: the context of affirmative actions in Higher Education |
author |
Alves, Pâmella Silva |
author_facet |
Alves, Pâmella Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Pâmella Silva |
description |
The objective of this paper was to understand how the Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), located in the state of Minas Gerais, Brazil, are building mechanisms of racial heteroidentification to accompany the implementation of Law no. 12.711/2012. In order to do that, a comparative analysis was carried out through documentary research and with contributions of the literature of racial studies. In this plot, it was possible to perceive that the strategies developed in these universities contribute to the formation of a social diversity that breaks with the hegemony of whites in school spaces. In this way, it was observed that the practices developed help subjects to self-identify, which can work as an anti-racist tool, capable of denaturalizing the absences and exclusions of black bodies in the academic scenario. Keywords: Universities. Affirmative policies. Racial heteroidentification. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400 10.5212/PraxEduc.v.17.19400.081 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.19400.081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216717 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19400/209209216903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317615355625472 |