O que é isto - a infância afrodescendente?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Ana Katia Alves dos
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Galeffi, Dante Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/231
Resumo: This paper aims to register reflections deepened within our Ph.D. in Education at the Universidade Federal da Bahia (Brazil). Through a comprehensive reading of the cultural roots of Afrodescendant childhood in the Bahian diaspora, we first analyze childhood’s conceptions, from the natural to the historical, accentuating in the latter, the Brazilian and Bahian Context in which this cultural group in socially and politically inserted. Our approach of the theme, explore the purpose of taking the Afrodescendant child as a subject of rights, as stated in the Child and Teenager Statute. This Statute valorizes culture and identity while both have been excluded and negated through the Brazilian historical course. With this Statute, cultures and identity became guaranteed rights in the social practice at large, inclusive in school. Finally, we try to contribute to the educators’ practices linked to the new guidelines (law 10.639, January 2003) for the teaching of History and Afro Brazilian and African cultures, which are now timidly implemented in all Brazilian primary schools. Keywords: Afrodescendant Childhood. Culture. Identity. Brazil. Bahia. Children’s rights.
id UEPG-26_c06b1b72ec4de4107854783c8341e77d
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/231
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling O que é isto - a infância afrodescendente?This paper aims to register reflections deepened within our Ph.D. in Education at the Universidade Federal da Bahia (Brazil). Through a comprehensive reading of the cultural roots of Afrodescendant childhood in the Bahian diaspora, we first analyze childhood’s conceptions, from the natural to the historical, accentuating in the latter, the Brazilian and Bahian Context in which this cultural group in socially and politically inserted. Our approach of the theme, explore the purpose of taking the Afrodescendant child as a subject of rights, as stated in the Child and Teenager Statute. This Statute valorizes culture and identity while both have been excluded and negated through the Brazilian historical course. With this Statute, cultures and identity became guaranteed rights in the social practice at large, inclusive in school. Finally, we try to contribute to the educators’ practices linked to the new guidelines (law 10.639, January 2003) for the teaching of History and Afro Brazilian and African cultures, which are now timidly implemented in all Brazilian primary schools. Keywords: Afrodescendant Childhood. Culture. Identity. Brazil. Bahia. Children’s rights.O objetivo deste texto é registrar reflexões que vêm sendo aprofundadas nos estudos do Doutorado em Educação (Filosofia da Educação), da Universidade Federal da Bahia, permitindo uma leitura compreensiva das origens culturais da infância afrodescendente na diáspora baiana. Tomamos, como ponto de partida, uma análise sobre concepções de infância, da natural à histórica, dando ênfase, nesta última, ao contexto brasileiro-baiano, no qual este grupo cultural está inserido social e politicamente. Na abordagem do tema, exploramos a proposição da criança afrodescendente como sujeito de direitos presente no Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA), o qual favorece a valorização da sua identidade e cultura, tão negadas e excluídas no percurso histórico brasileiro, não como um favor a ser feito, mas como direito a ser garantido na prática escolar e social de modo amplo. Finalmente, vale o destaque de que este texto colabora, sobremaneira, com a prática dos educadores desde as diretrizes para o ensino da história e cultura afro-brasileira e africana, Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003, as quais vêm se efetivando, ainda que timidamente, nas instituições de ensino em âmbito nacional.   Palavras-chave: Infância Afrodescendente. Cultura. Identidade. Contexto brasileiro-baiano. Direitos da criança.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/231Práxis Educativa; Vol. 1 No. 1 (2006); 19-34Práxis Educativa; Vol. 1 Núm. 1 (2006); 19-34Práxis Educativa; V. 1 N. 1 (2006); 19-34Práxis Educativa; v. 1 n. 1 (2006); 19-341809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.1i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/231/239Santos, Ana Katia Alves dosGaleffi, Dante Augustoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-03-16T13:19:34Zoai:uepg.br:article/231Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-03-16T13:19:34Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv O que é isto - a infância afrodescendente?
title O que é isto - a infância afrodescendente?
spellingShingle O que é isto - a infância afrodescendente?
Santos, Ana Katia Alves dos
title_short O que é isto - a infância afrodescendente?
title_full O que é isto - a infância afrodescendente?
title_fullStr O que é isto - a infância afrodescendente?
title_full_unstemmed O que é isto - a infância afrodescendente?
title_sort O que é isto - a infância afrodescendente?
author Santos, Ana Katia Alves dos
author_facet Santos, Ana Katia Alves dos
Galeffi, Dante Augusto
author_role author
author2 Galeffi, Dante Augusto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Ana Katia Alves dos
Galeffi, Dante Augusto
description This paper aims to register reflections deepened within our Ph.D. in Education at the Universidade Federal da Bahia (Brazil). Through a comprehensive reading of the cultural roots of Afrodescendant childhood in the Bahian diaspora, we first analyze childhood’s conceptions, from the natural to the historical, accentuating in the latter, the Brazilian and Bahian Context in which this cultural group in socially and politically inserted. Our approach of the theme, explore the purpose of taking the Afrodescendant child as a subject of rights, as stated in the Child and Teenager Statute. This Statute valorizes culture and identity while both have been excluded and negated through the Brazilian historical course. With this Statute, cultures and identity became guaranteed rights in the social practice at large, inclusive in school. Finally, we try to contribute to the educators’ practices linked to the new guidelines (law 10.639, January 2003) for the teaching of History and Afro Brazilian and African cultures, which are now timidly implemented in all Brazilian primary schools. Keywords: Afrodescendant Childhood. Culture. Identity. Brazil. Bahia. Children’s rights.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/231
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/231/239
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 1 No. 1 (2006); 19-34
Práxis Educativa; Vol. 1 Núm. 1 (2006); 19-34
Práxis Educativa; V. 1 N. 1 (2006); 19-34
Práxis Educativa; v. 1 n. 1 (2006); 19-34
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.1i1
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317610631790592