Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Ilaina Damasceno
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ribeiro, Liana dos Santos, Viana, Natalia Conceição, Santos, Sônia Beatriz dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19424
Resumo: This paper discusses how the exercise of scientific initiation, the production of course conclusion papers, the organization and participation in workshops in basic and/or higher education can organize and mobilize fundamental information for students to build knowledge about research and teaching as inseparable elements. The discussion presented was based on a review of the literature in Education of Ethnic-Racial Relations, in particular the theme of Black pedagogies, and reports of projects produced by the research group. The discussion allowed us to understand that we would not be able to create circles to share and conceive emancipating experiences without wishing to exercise pedagogical practices referenced in the socio-territorial experience of the subjects: practices that produce, among other aspects, innovative methods, problematize authorial propositions and recognize overcoming of inequalities as a fundamental educational principle.
id UEPG-26_ce2aa590744235a1497b67c15023b0a1
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19424
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relationsPedagogías negras: experiencias formativas para la educación de las relaciones étnico-racialesPedagogias negras: experiências formativas para a educação das relações étnico-raciaisThis paper discusses how the exercise of scientific initiation, the production of course conclusion papers, the organization and participation in workshops in basic and/or higher education can organize and mobilize fundamental information for students to build knowledge about research and teaching as inseparable elements. The discussion presented was based on a review of the literature in Education of Ethnic-Racial Relations, in particular the theme of Black pedagogies, and reports of projects produced by the research group. The discussion allowed us to understand that we would not be able to create circles to share and conceive emancipating experiences without wishing to exercise pedagogical practices referenced in the socio-territorial experience of the subjects: practices that produce, among other aspects, innovative methods, problematize authorial propositions and recognize overcoming of inequalities as a fundamental educational principle.En este trabajo se analiza cómo el ejercicio de la iniciación científica, la elaboración de trabajos de conclusión del curso, la organización y participación en talleres de educación básica y / o superior pueden organizar y movilizar información fundamental para que los estudiantes construyan conocimientos sobre investigación y docencia como elementos inseparables. La discusión presentada se basó en una revisión de la literatura en Educación de Relaciones Étnico-Raciales, en particular el tema de las pedagogías negras, y los informes de proyectos elaborados por el grupo de investigación. La discusión nos permitió entender que no seríamos capaces de crear círculos para compartir y concebir experiencias emancipadoras sin querer ejercitar prácticas pedagógicas referenciadas en la experiencia socioterritorial de los sujetos: prácticas que producen, entre otros aspectos, métodos innovadores, problematizan proposiciones autorales y reconocen la superación de las desigualdades como principio educativo fundamental.No contexto da emergente necessidade de produção de conhecimentos e de organização de referências de pesquisas em Educação para as Relações Étnico-Raciais, ressalta-se, neste artigo, a relevância da experiência formativa de graduandas negras, em ensino, pesquisa e extensão, como caminho que pode contribuir para a experimentação de pedagogias negras dentro e fora da universidade. Essas experiências de formação universitária engajada, com foco na educação das relações étnico-raciais, realizam uma transformação no modo de produzir conhecimento e criar metodologias de mediação de aprendizagem fundamentais para qualquer transformação curricular e didática. São mudanças que começam nos temas de pesquisa e se expandem para a construção do conhecimento e práticas de educação e ensino, impactando as estudantes de Graduação em seu processo de formação na Licenciatura e nas atividades escolares. Palavras-chave: Pedagogias negras. Experiências formativas. Educação das relações étnico-raciais.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1942410.5212/PraxEduc.v.17.19424.078Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-231809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19424/209209216711https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19424/209209216905Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Ilaina DamascenoRibeiro, Liana dos SantosViana, Natalia ConceiçãoSantos, Sônia Beatriz dos2023-01-27T19:54:31Zoai:uepg.br:article/19424Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T19:54:31Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
Pedagogías negras: experiencias formativas para la educación de las relaciones étnico-raciales
Pedagogias negras: experiências formativas para a educação das relações étnico-raciais
title Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
spellingShingle Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
Pereira, Ilaina Damasceno
title_short Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
title_full Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
title_fullStr Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
title_full_unstemmed Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
title_sort Black pedagogies: formative experiences for the education of ethnic-racial relations
author Pereira, Ilaina Damasceno
author_facet Pereira, Ilaina Damasceno
Ribeiro, Liana dos Santos
Viana, Natalia Conceição
Santos, Sônia Beatriz dos
author_role author
author2 Ribeiro, Liana dos Santos
Viana, Natalia Conceição
Santos, Sônia Beatriz dos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Ilaina Damasceno
Ribeiro, Liana dos Santos
Viana, Natalia Conceição
Santos, Sônia Beatriz dos
description This paper discusses how the exercise of scientific initiation, the production of course conclusion papers, the organization and participation in workshops in basic and/or higher education can organize and mobilize fundamental information for students to build knowledge about research and teaching as inseparable elements. The discussion presented was based on a review of the literature in Education of Ethnic-Racial Relations, in particular the theme of Black pedagogies, and reports of projects produced by the research group. The discussion allowed us to understand that we would not be able to create circles to share and conceive emancipating experiences without wishing to exercise pedagogical practices referenced in the socio-territorial experience of the subjects: practices that produce, among other aspects, innovative methods, problematize authorial propositions and recognize overcoming of inequalities as a fundamental educational principle.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19424
10.5212/PraxEduc.v.17.19424.078
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19424
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19424.078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19424/209209216711
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19424/209209216905
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615386034176