FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rizzo, Tamiris Pereira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fonseca, Alexandre Brasil Carvalho da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413
Resumo: In this article, we identify in the intervention of black collectives the dynamics of constitution of places of blackness and conformation a black territoriality as a formative matrix at UFRJ. We contemplate, through these places of blackness, three movements that make black subjects: they start from being adrift, land through the quilombo and, finally, accommodate existences and produce knowledge. This matrix gives foundation and specificity to the corporeal identity, political and aesthetic knowledge that this movement forges. It allows the production of new knowledge in health, as we have seen, in the experience of student groups in the area. Investigating the conformation of black territorialities can favor the examination of political-pedagogical singularities, educational practices and the types and scope of knowledge produced by the black movement in our universities. Keywords: Black Collectives; Places of Blackness; Black Educator Movement  
id UEPG-26_d91024c1370176d895e99ed9abc1ad7e
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19413
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJDE ACTOR POLÍTICO AL MOVIMIENTO NEGRO EDUCADOR: LOS COLECTIVOS COMO LOCALES DE LA NEGRITUD EN LA UFRJDo estar à deriva ao aquilombamento: territorialidade e produção de saberes de coletivos negros da UFRJIn this article, we identify in the intervention of black collectives the dynamics of constitution of places of blackness and conformation a black territoriality as a formative matrix at UFRJ. We contemplate, through these places of blackness, three movements that make black subjects: they start from being adrift, land through the quilombo and, finally, accommodate existences and produce knowledge. This matrix gives foundation and specificity to the corporeal identity, political and aesthetic knowledge that this movement forges. It allows the production of new knowledge in health, as we have seen, in the experience of student groups in the area. Investigating the conformation of black territorialities can favor the examination of political-pedagogical singularities, educational practices and the types and scope of knowledge produced by the black movement in our universities. Keywords: Black Collectives; Places of Blackness; Black Educator Movement  En este artículo identificamos en la intervención de colectivos negros la dinámica de constitución de lugares de negritud y conformación de una territorialidad negra como matriz formativa en la UFRJ. Contemplamos, a través de estos lugares de negrura, tres movimientos que hacen sujetos negros: parten de la deriva, aterrizan junto al quilombo y, finalmente, acomodan existencias y producen conocimiento. Esta matriz da fundamento y especificidad a la identidad corporal, el saber político y estético que forja este movimiento. Permite la producción de nuevos conocimientos en salud, como hemos visto, en la experiencia de grupos de estudiantes de la zona. Investigar la conformación de las territorialidades negras puede favorecer el examen de las singularidades político-pedagógicas, las prácticas educativas y los tipos y alcances de conocimientos producidos por el movimiento negro en nuestras universidades. Palabras llave: Colectivos Negros; Lugares de negritud; Movimiento de educadores negrosA partir da intervenção de coletivos negros, analisa-se, neste artigo, a dinâmica de constituição de lugares da negritude e da conformação de uma territorialidade negra como matriz formadora na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Por meio desses lugares da negritude, três movimentos que fazem os sujeitos negros são contemplados: partem de um estar à deriva, aterram-se junto ao quilombo e, por fim, acomodam as existências e produzem saberes. Essa matriz dá fundamento e confere especificidade aos saberes identitários, políticos e estéticos corpóreos que subsidiam novos conhecimentos, práticas educativas e estratégias político-pedagógicas de discentes negras/os em graduações da área da Saúde. Investigar a conformação de territorialidades negras pode favorecer o exame das singularidades político-pedagógicas, das práticas educativas e dos tipos e alcances dos conhecimentos produzidos pelo movimento negro nas universidades. Palavras-chave: Movimento Negro Educador. Educação das relações étnico-raciais. Formação em Saúde.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1941310.5212/PraxEduc.v.17.19413.073Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-271809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216654https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216942Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRizzo, Tamiris PereiraFonseca, Alexandre Brasil Carvalho da2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19413Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
DE ACTOR POLÍTICO AL MOVIMIENTO NEGRO EDUCADOR: LOS COLECTIVOS COMO LOCALES DE LA NEGRITUD EN LA UFRJ
Do estar à deriva ao aquilombamento: territorialidade e produção de saberes de coletivos negros da UFRJ
title FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
spellingShingle FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
Rizzo, Tamiris Pereira
title_short FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
title_full FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
title_fullStr FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
title_full_unstemmed FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
title_sort FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
author Rizzo, Tamiris Pereira
author_facet Rizzo, Tamiris Pereira
Fonseca, Alexandre Brasil Carvalho da
author_role author
author2 Fonseca, Alexandre Brasil Carvalho da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rizzo, Tamiris Pereira
Fonseca, Alexandre Brasil Carvalho da
description In this article, we identify in the intervention of black collectives the dynamics of constitution of places of blackness and conformation a black territoriality as a formative matrix at UFRJ. We contemplate, through these places of blackness, three movements that make black subjects: they start from being adrift, land through the quilombo and, finally, accommodate existences and produce knowledge. This matrix gives foundation and specificity to the corporeal identity, political and aesthetic knowledge that this movement forges. It allows the production of new knowledge in health, as we have seen, in the experience of student groups in the area. Investigating the conformation of black territorialities can favor the examination of political-pedagogical singularities, educational practices and the types and scope of knowledge produced by the black movement in our universities. Keywords: Black Collectives; Places of Blackness; Black Educator Movement  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413
10.5212/PraxEduc.v.17.19413.073
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19413.073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216654
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216942
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615368208384