FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413 |
Resumo: | In this article, we identify in the intervention of black collectives the dynamics of constitution of places of blackness and conformation a black territoriality as a formative matrix at UFRJ. We contemplate, through these places of blackness, three movements that make black subjects: they start from being adrift, land through the quilombo and, finally, accommodate existences and produce knowledge. This matrix gives foundation and specificity to the corporeal identity, political and aesthetic knowledge that this movement forges. It allows the production of new knowledge in health, as we have seen, in the experience of student groups in the area. Investigating the conformation of black territorialities can favor the examination of political-pedagogical singularities, educational practices and the types and scope of knowledge produced by the black movement in our universities. Keywords: Black Collectives; Places of Blackness; Black Educator Movement |
id |
UEPG-26_d91024c1370176d895e99ed9abc1ad7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/19413 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJDE ACTOR POLÍTICO AL MOVIMIENTO NEGRO EDUCADOR: LOS COLECTIVOS COMO LOCALES DE LA NEGRITUD EN LA UFRJDo estar à deriva ao aquilombamento: territorialidade e produção de saberes de coletivos negros da UFRJIn this article, we identify in the intervention of black collectives the dynamics of constitution of places of blackness and conformation a black territoriality as a formative matrix at UFRJ. We contemplate, through these places of blackness, three movements that make black subjects: they start from being adrift, land through the quilombo and, finally, accommodate existences and produce knowledge. This matrix gives foundation and specificity to the corporeal identity, political and aesthetic knowledge that this movement forges. It allows the production of new knowledge in health, as we have seen, in the experience of student groups in the area. Investigating the conformation of black territorialities can favor the examination of political-pedagogical singularities, educational practices and the types and scope of knowledge produced by the black movement in our universities. Keywords: Black Collectives; Places of Blackness; Black Educator Movement En este artículo identificamos en la intervención de colectivos negros la dinámica de constitución de lugares de negritud y conformación de una territorialidad negra como matriz formativa en la UFRJ. Contemplamos, a través de estos lugares de negrura, tres movimientos que hacen sujetos negros: parten de la deriva, aterrizan junto al quilombo y, finalmente, acomodan existencias y producen conocimiento. Esta matriz da fundamento y especificidad a la identidad corporal, el saber político y estético que forja este movimiento. Permite la producción de nuevos conocimientos en salud, como hemos visto, en la experiencia de grupos de estudiantes de la zona. Investigar la conformación de las territorialidades negras puede favorecer el examen de las singularidades político-pedagógicas, las prácticas educativas y los tipos y alcances de conocimientos producidos por el movimiento negro en nuestras universidades. Palabras llave: Colectivos Negros; Lugares de negritud; Movimiento de educadores negrosA partir da intervenção de coletivos negros, analisa-se, neste artigo, a dinâmica de constituição de lugares da negritude e da conformação de uma territorialidade negra como matriz formadora na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Por meio desses lugares da negritude, três movimentos que fazem os sujeitos negros são contemplados: partem de um estar à deriva, aterram-se junto ao quilombo e, por fim, acomodam as existências e produzem saberes. Essa matriz dá fundamento e confere especificidade aos saberes identitários, políticos e estéticos corpóreos que subsidiam novos conhecimentos, práticas educativas e estratégias político-pedagógicas de discentes negras/os em graduações da área da Saúde. Investigar a conformação de territorialidades negras pode favorecer o exame das singularidades político-pedagógicas, das práticas educativas e dos tipos e alcances dos conhecimentos produzidos pelo movimento negro nas universidades. Palavras-chave: Movimento Negro Educador. Educação das relações étnico-raciais. Formação em Saúde.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1941310.5212/PraxEduc.v.17.19413.073Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-271809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216654https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216942Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRizzo, Tamiris PereiraFonseca, Alexandre Brasil Carvalho da2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19413Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ DE ACTOR POLÍTICO AL MOVIMIENTO NEGRO EDUCADOR: LOS COLECTIVOS COMO LOCALES DE LA NEGRITUD EN LA UFRJ Do estar à deriva ao aquilombamento: territorialidade e produção de saberes de coletivos negros da UFRJ |
title |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ |
spellingShingle |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ Rizzo, Tamiris Pereira |
title_short |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ |
title_full |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ |
title_fullStr |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ |
title_full_unstemmed |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ |
title_sort |
FROM POLITICAL ACTOR TO THE BLACK EDUCATOR MOVEMENT: COLLECTIVES AS PLACES OF BLACKNESS AT UFRJ |
author |
Rizzo, Tamiris Pereira |
author_facet |
Rizzo, Tamiris Pereira Fonseca, Alexandre Brasil Carvalho da |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Alexandre Brasil Carvalho da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rizzo, Tamiris Pereira Fonseca, Alexandre Brasil Carvalho da |
description |
In this article, we identify in the intervention of black collectives the dynamics of constitution of places of blackness and conformation a black territoriality as a formative matrix at UFRJ. We contemplate, through these places of blackness, three movements that make black subjects: they start from being adrift, land through the quilombo and, finally, accommodate existences and produce knowledge. This matrix gives foundation and specificity to the corporeal identity, political and aesthetic knowledge that this movement forges. It allows the production of new knowledge in health, as we have seen, in the experience of student groups in the area. Investigating the conformation of black territorialities can favor the examination of political-pedagogical singularities, educational practices and the types and scope of knowledge produced by the black movement in our universities. Keywords: Black Collectives; Places of Blackness; Black Educator Movement |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413 10.5212/PraxEduc.v.17.19413.073 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.19413.073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216654 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19413/209209216942 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-27 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317615368208384 |