REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Slvia Alves dos
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387
Resumo: This article is a reflection on the political participation of the movement of educators in Brazil from mobilizations for democratization of the country. Starts with a brief discussion of the relationship between state and society and the importance of political participation of individuals in building another more just and egalitarian society. This struggle has always been limited by the interests of antagonistic classes in disputes over political projects in the country. Such conflicts, fierce cyclical crises of capital restructures itself from time to time, show us the challenge of building counter-hegemony mechanisms that may consolidate actions in fighting social injustices that plague the rights of the working class.
id UFBA-10_3c048d77741f20481dee243671d397ce
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9387
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSESREFLEXIONES SOBRE EL MOVIMIENTO DE LA PARTICIPACIÓN POLÍTICA DE EDUCADOR SOCIEDAD DE CLASESREFLEXÕES SOBRE A PARTICIPAÇÃO POLÍTICA DO MOVIMENTO DOS EDUCADORES NA SOCIEDADE DE CLASSESEducationPolitical ParticipationEducatorsSociety.EducaciónParticipación PolíticaEducadoresSociedad.Educaçãoparticipação políticaeducadoressociedadeThis article is a reflection on the political participation of the movement of educators in Brazil from mobilizations for democratization of the country. Starts with a brief discussion of the relationship between state and society and the importance of political participation of individuals in building another more just and egalitarian society. This struggle has always been limited by the interests of antagonistic classes in disputes over political projects in the country. Such conflicts, fierce cyclical crises of capital restructures itself from time to time, show us the challenge of building counter-hegemony mechanisms that may consolidate actions in fighting social injustices that plague the rights of the working class.Este artículo es una reflexión sobre la participación política del movimiento de educadores en Brasil de movilizaciones por la democratización del país. Empieza con una breve discusión de la relación entre Estado y sociedad y la importancia de la participación política de los individuos en la construcción de otra sociedad más justa e igualitaria. Esta lucha ha sido siempre limitada por los intereses de las clases antagónicas en las disputas sobre proyectos políticos en el país. Estos conflictos, feroces crisis cíclicas del capital se reestructura de vez en cuando, nos muestran el desafío de construir contra-hegemonía mecanismos que pueden consolidar las acciones en la lucha contra las injusticias sociales que afectan a los derechos de la clase trabajadora.Este artigo trata de uma reflexão sobre a participação política do movimento dos educadores no Brasil a partir das mobilizações pela redemocratização do país. Inicia fazendo uma breve discussão sobre as relações entre Estado e sociedade e a importância da participação política dos sujeitos na construção de outra sociedade mais justa e igualitária. Essa luta sempre esteve balizada pelos interesses antagônicos das classes em disputas por projetos políticos no país. Tais conflitos, acirrados pelas crises cíclicas do capital que se reestrutura de tempos em tempos, mostram-nos o desafio em construir mecanismos de contra-hegemonia que possam consolidar-se em ações de enfrentamentos às injustiças sociais que assolam os direitos da classe trabalhadora.Universidade Federal da Bahia2013-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938710.9771/gmed.v4i2.9387Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 81-892175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387/6825Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Slvia Alves dos2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9387Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
REFLEXIONES SOBRE EL MOVIMIENTO DE LA PARTICIPACIÓN POLÍTICA DE EDUCADOR SOCIEDAD DE CLASES
REFLEXÕES SOBRE A PARTICIPAÇÃO POLÍTICA DO MOVIMENTO DOS EDUCADORES NA SOCIEDADE DE CLASSES
title REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
spellingShingle REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
Santos, Slvia Alves dos
Education
Political Participation
Educators
Society.
Educación
Participación Política
Educadores
Sociedad.
Educação
participação política
educadores
sociedade
title_short REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
title_full REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
title_fullStr REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
title_full_unstemmed REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
title_sort REFLECTIONS ON THE MOVEMENT OF POLITICAL PARTICIPATION IN SOCIETY EDUCATOR OF CLASSES
author Santos, Slvia Alves dos
author_facet Santos, Slvia Alves dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Slvia Alves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Political Participation
Educators
Society.
Educación
Participación Política
Educadores
Sociedad.
Educação
participação política
educadores
sociedade
topic Education
Political Participation
Educators
Society.
Educación
Participación Política
Educadores
Sociedad.
Educação
participação política
educadores
sociedade
description This article is a reflection on the political participation of the movement of educators in Brazil from mobilizations for democratization of the country. Starts with a brief discussion of the relationship between state and society and the importance of political participation of individuals in building another more just and egalitarian society. This struggle has always been limited by the interests of antagonistic classes in disputes over political projects in the country. Such conflicts, fierce cyclical crises of capital restructures itself from time to time, show us the challenge of building counter-hegemony mechanisms that may consolidate actions in fighting social injustices that plague the rights of the working class.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Revisão de Literatura
Review of Literature
Revisión de la Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387
10.9771/gmed.v4i2.9387
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v4i2.9387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9387/6825
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 81-89
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515769921536