Movement of secondary school: from exhaustion to curricular invention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco, Débora Reis
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Millena Nascimento da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13520
Resumo: This paper aims to explore curricular creations from the exhaustion of students that marked student movements, especially around the occupations of the state schools of São Paulo, Brazil, in 2015 and 2016. It is emphasized that the idea of exhaustion is part of the questions of Gilles Deleuze about modes of existence that become intolerable. In the same way, the idea of creation/invention also meets the ideas of this philosopher, composing itself to the displacements of other authors, such as Marlucy Alves Paraíso under the theme of the curriculum. The text was constructed in a cartography in which the authors mixed different sources and experiences to give voice to other curricula. A curriculum-people produced in school spaces by exhausted students is then recognized.   Keyword: Secondary school movement. Curriculum. Exhaustion.
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spelling Movement of secondary school: from exhaustion to curricular inventionMovimiento del secundario: del agotamiento a la invención curricularMovimento secundarista: do esgotamento à invenção curricularThis paper aims to explore curricular creations from the exhaustion of students that marked student movements, especially around the occupations of the state schools of São Paulo, Brazil, in 2015 and 2016. It is emphasized that the idea of exhaustion is part of the questions of Gilles Deleuze about modes of existence that become intolerable. In the same way, the idea of creation/invention also meets the ideas of this philosopher, composing itself to the displacements of other authors, such as Marlucy Alves Paraíso under the theme of the curriculum. The text was constructed in a cartography in which the authors mixed different sources and experiences to give voice to other curricula. A curriculum-people produced in school spaces by exhausted students is then recognized.   Keyword: Secondary school movement. Curriculum. Exhaustion.Este artículo tiene como objetivo describir invenciones curriculares, a partir del agotamiento de estudiantes que marcaron movimientos estudiantiles, especialmente en torno a las ocupaciones de las escuelas estatales de São Paulo, Brasil, en 2015 y 2016. Se resalta que la idea de agotamiento parte de los cuestionamientos de Gilles Deleuze sobre modos de existencia que se vuelven intolerables. De la misma manera, la idea de creación/invención también viene al encuentro de las ideas de ese filósofo, componiéndose a desplazamientos de otros autores, como Marlucy Alves Paraíso, bajo la temática del curriculum. El texto fue construido en una cartografía en que las autoras mezclaron diferentes fuentes y experiencias para dar voz a otros currículos. Se reconoce, entonces, un currículo-gente producido en los espacios escolares por estudiantes agotados.   Palabras clave: Movimiento del secundario. Curriculum. Agotamiento.Este artigo tem como objetivo descrever invenções curriculares, a partir do esgotamento de estudantes que marcaram movimentos estudantis, especialmente em torno das ocupações das escolas estaduais de São Paulo em 2015 e 2016. Ressalta-se que a ideia de esgotamento parte dos questionamentos de Gilles Deleuze sobre modos de existência que se tornam intoleráveis. Do mesmo modo, a ideia de criação/invenção também vem ao encontro das ideias desse filósofo, se compondo a deslocamentos de outros autores, como Marlucy Alves Paraíso, sob a temática do currículo. O texto foi construído em uma cartografia em que as autoras misturaram diferentes fontes e experiências para dar voz a outros currículos. Reconhece-se, então, um currículo-gente produzido nos espaços escolares por estudantes esgotados.   Palavras-chave: Movimento secundarista. Currículo. Esgotamento.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1352010.5212/PraxEduc.v.14n3.016Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1085-1103Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1085-1103Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1085-1103Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1085-11031809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13520/209209211553https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13520/209209213221Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Débora ReisSilva, Millena Nascimento da2020-04-15T22:59:25Zoai:uepg.br:article/13520Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:59:25Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
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