Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fernanda Priscila Alves da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18339
Resumo: This text aims to reflect on the educational and training process on ethnic racial relations, gender and education in non-school spaces of black women who participate in courses offered at a non-governmental institution in Feira de Santana, state of Bahia, Brazil, and the experience and performance of the author of this text as a popular educator, the experiences and textures built with women who participate in training and educational spaces promoted by the institution. It is considered as theoretical contribution of this reflection the studies about the Black Movement, the Black Women Movement, Paulo Freire and bell hooks’s thinking, who point out that education can be a locus and a path for the practice of freedom. The discussion presented here dialogues with the struggle processes of the Social Movements, the fight against coloniality projects and the implementation of an education that promotes social justice and equity. Keywords: Black Women Movement. Liberating education. Anti-racist education.
id UEPG-26_ed373172b7af0148d28d894d4be594c9
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/18339
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement Saberes de vida: rondas interactivas, diálogos y el Movimiento de Mujeres NegrasSaberes de vidas: rodas interativas, diálogos e o Movimento de Mulheres NegrasThis text aims to reflect on the educational and training process on ethnic racial relations, gender and education in non-school spaces of black women who participate in courses offered at a non-governmental institution in Feira de Santana, state of Bahia, Brazil, and the experience and performance of the author of this text as a popular educator, the experiences and textures built with women who participate in training and educational spaces promoted by the institution. It is considered as theoretical contribution of this reflection the studies about the Black Movement, the Black Women Movement, Paulo Freire and bell hooks’s thinking, who point out that education can be a locus and a path for the practice of freedom. The discussion presented here dialogues with the struggle processes of the Social Movements, the fight against coloniality projects and the implementation of an education that promotes social justice and equity. Keywords: Black Women Movement. Liberating education. Anti-racist education.Este texto tiene como objetivo reflexionar sobre el proceso educativo y formativo sobre relaciones étnicas raciales, género y educación en espacios no escolares de mujeres negras que participan en cursos ofrecidos en una institución no gubernamental en Feira de Santana, Bahia, Brasil, como también la experiencia y el desempeño de la autora de este texto como educadora popular, las vivencias y texturas construidas con las mujeres que participan en los espacios formativos y educativos promovidos por la institución. Se consideran aporte teórico a esta reflexión los estudios sobre el Movimiento Negro, el Movimiento de Mujeres Negras, el pensamiento de Paulo Freire y bell hooks, quienes apuntan que la educación puede ser un locus y un camino para la práctica de la libertad. La discusión aquí presentada dialoga con los procesos de lucha de los Movimientos Sociales, como el combate a los proyectos de colonialidad y con la implementación de una educación promotora de la justicia social y la equidad. Palabras-clave: Movimiento de Mujeres Negras. Educación liberadora. Educación antirracista.Este texto tem como objetivo refletir sobre o processo educativo e formativo sobre relações étnico-raciais, gênero e educação em espaços não-escolares de mulheres negras que participam de cursos oferecidos em uma instituição não governamental em Feira de Santana, na Bahia, bem como a experiência e a atuação da autora deste texto como educadora popular, as vivências e as tessituras construídas junto às mulheres que participam de espaços formativos e educativos promovidos pela instituição. Considera-se como aporte teórico dessa reflexão os estudos sobre o Movimento Negro, o Movimento de Mulheres Negras, o pensamento de Paulo Freire e bell hooks, os quais apontam que a educação pode ser um lócus e um caminho para a prática da liberdade. A discussão aqui apresentada dialoga com os processos de lutas dos Movimentos Sociais, com o combate aos projetos de colonialidade e com a efetivação de uma educação promotora de justiça social e equidade. Palavras-chave: Movimento de Mulheres Negras. Educação libertadora. Educação antirracista.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1833910.5212/PraxEduc.v.17.18339.082Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-13Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-13Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-13Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-131809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18339/209209216718https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18339/209209216893Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Priscila Alves da2023-01-27T19:58:26Zoai:uepg.br:article/18339Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T19:58:26Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
Saberes de vida: rondas interactivas, diálogos y el Movimiento de Mujeres Negras
Saberes de vidas: rodas interativas, diálogos e o Movimento de Mulheres Negras
title Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
spellingShingle Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
Silva, Fernanda Priscila Alves da
title_short Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
title_full Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
title_fullStr Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
title_full_unstemmed Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
title_sort Life knowledges: interactive circles, dialogues and the Black Women Movement
author Silva, Fernanda Priscila Alves da
author_facet Silva, Fernanda Priscila Alves da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fernanda Priscila Alves da
description This text aims to reflect on the educational and training process on ethnic racial relations, gender and education in non-school spaces of black women who participate in courses offered at a non-governmental institution in Feira de Santana, state of Bahia, Brazil, and the experience and performance of the author of this text as a popular educator, the experiences and textures built with women who participate in training and educational spaces promoted by the institution. It is considered as theoretical contribution of this reflection the studies about the Black Movement, the Black Women Movement, Paulo Freire and bell hooks’s thinking, who point out that education can be a locus and a path for the practice of freedom. The discussion presented here dialogues with the struggle processes of the Social Movements, the fight against coloniality projects and the implementation of an education that promotes social justice and equity. Keywords: Black Women Movement. Liberating education. Anti-racist education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18339
10.5212/PraxEduc.v.17.18339.082
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18339
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.18339.082
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18339/209209216718
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18339/209209216893
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-13
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-13
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-13
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-13
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615221407744