Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ibiapina, Ivana Maria Lopes de Melo
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Frota, Paulo Rômulo de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/330
Resumo: This paper points out how cultural heritage interferes with the process of internalizing teaching. The research involved the analysis of 42 questionnaires completed by lecturers of the Federal University of Piaui State (Brazil). The data collected were analyzed using Historical and Cultural approaches. It was discovered that the teachers’ activities were influenced by formative processes (the way in which the lecturers teach), as well as by the way they learn ‘how to be a lecturer’ through personal experience. It is concluded that the subjects of the research internalized the style of teaching reproducing the classic models of being lecturers.   Keywords: Teacher training. Higher Education. Teaching practices.
id UEPG-26_f9bec1f6dd7860fdfe188bded9a03484
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/330
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?This paper points out how cultural heritage interferes with the process of internalizing teaching. The research involved the analysis of 42 questionnaires completed by lecturers of the Federal University of Piaui State (Brazil). The data collected were analyzed using Historical and Cultural approaches. It was discovered that the teachers’ activities were influenced by formative processes (the way in which the lecturers teach), as well as by the way they learn ‘how to be a lecturer’ through personal experience. It is concluded that the subjects of the research internalized the style of teaching reproducing the classic models of being lecturers.   Keywords: Teacher training. Higher Education. Teaching practices. Este artigo mostra como a herança cultural interfere no processo de internalização da docência. Na pesquisa que o fundamenta são analisados os resultados de um questionário preenchido por 42 professores da Universidade Federal do Piauí, com base na abordagem histórico-cultural. Constata-se que a atividade docente é influenciada tanto pelos processos formativos (que mudam a forma como o licenciado ou o bacharel ensina) quanto pela maneira como se aprende a ser professor, durante o exercício da docência. Conclui-se que os pesquisados internalizaram a função docente reproduzindo modelos clássicos de ser e estar professor.   Palavras-chave: Formação de professores. Educação superior. Atividade docente.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/33010.5212/PraxEduc.v.3i.2.135141Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 135-141Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 135-141Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 135-141Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 135-1411809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/330/338Ibiapina, Ivana Maria Lopes de MeloFrota, Paulo Rômulo de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:12:28Zoai:uepg.br:article/330Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:12:28Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
title Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
spellingShingle Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
Ibiapina, Ivana Maria Lopes de Melo
title_short Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
title_full Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
title_fullStr Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
title_full_unstemmed Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
title_sort Processo de internalização da função docente: uma herança cultural?
author Ibiapina, Ivana Maria Lopes de Melo
author_facet Ibiapina, Ivana Maria Lopes de Melo
Frota, Paulo Rômulo de Oliveira
author_role author
author2 Frota, Paulo Rômulo de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ibiapina, Ivana Maria Lopes de Melo
Frota, Paulo Rômulo de Oliveira
description This paper points out how cultural heritage interferes with the process of internalizing teaching. The research involved the analysis of 42 questionnaires completed by lecturers of the Federal University of Piaui State (Brazil). The data collected were analyzed using Historical and Cultural approaches. It was discovered that the teachers’ activities were influenced by formative processes (the way in which the lecturers teach), as well as by the way they learn ‘how to be a lecturer’ through personal experience. It is concluded that the subjects of the research internalized the style of teaching reproducing the classic models of being lecturers.   Keywords: Teacher training. Higher Education. Teaching practices.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/330
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.135141
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/330
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.135141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/330/338
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 135-141
Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 135-141
Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 135-141
Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 135-141
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.3i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611167612928