Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lustosa dos Santos, Francisca Kananda
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira do Nascimento, Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980
Resumo: The body and space in which the subjects are inserted have been the subject of extensive discussions in recent decades, with a view to different aspects, contexts, practices and meaning. With this, the present text aims to conceptualize feminist geographies and intersectionality as approach methodologies; to deal with the corporeality of girls at school; and finally, to emphasize the school space as a possibility for a transgressive education. In order to achieve the research objectives, feminist geography will be used as the approach methodology, which will be articulated with Crenshaw's (2002) approach methodology and with Marx's historical materialism. The methodological approach is qualitative and the type of analytical and exploratory study, based on bibliographic research.
id UEPG-28_0eb8eb26758b308cd91e0f39e633c863
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/17980
network_acronym_str UEPG-28
network_name_str Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
repository_id_str
spelling Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva InterseccionalThe body and space in which the subjects are inserted have been the subject of extensive discussions in recent decades, with a view to different aspects, contexts, practices and meaning. With this, the present text aims to conceptualize feminist geographies and intersectionality as approach methodologies; to deal with the corporeality of girls at school; and finally, to emphasize the school space as a possibility for a transgressive education. In order to achieve the research objectives, feminist geography will be used as the approach methodology, which will be articulated with Crenshaw's (2002) approach methodology and with Marx's historical materialism. The methodological approach is qualitative and the type of analytical and exploratory study, based on bibliographic research.El cuerpo y el espacio en el que se insertan los sujetos han sido objeto de extensas discusiones en las últimas décadas, con miras a diferentes aspectos, contextos, prácticas y significados. Con ello, el presente texto pretende conceptualizar las geografías feministas y la interseccionalidad como metodologías de abordaje; lidiar con la corporeidad de las niñas en la escuela; y finalmente, enfatizar el espacio escolar como posibilidad de una educación transgresora. Para lograr los objetivos de la investigación se utilizará como metodología de aproximación la geografía feminista, la cual se articulará con la metodología de aproximación de Crenshaw (2002) y con el materialismo histórico de Marx. El enfoque metodológico es cualitativo y el tipo de estudio analítico y exploratorio, basado en la investigación bibliográfica.O corpo e o espaço em que as sujeitas estão inseridas têm sido alvo de amplas discussões nas últimas décadas, com vista a diferentes aspectos, contextos, práticas e significado. Com isso, o presente texto visa conceituar geografias feministas e interseccionalidade como metodologias de abordagem; tratar sobre a corporeidade de meninas na escola; e por fim, enfatizar o espaço da escola como possibilidade para uma educação transgressora. Com vista a alcançar os objetivos da pesquisa, será utilizada como metodologia de abordagem a geografia feminista que será articulada com a metodologia de abordagem de Crenshaw (2002) e com o materialismo histórico de Marx. A abordagem metodológica é qualitativa e o tipo de estudo analítico e exploratório, baseados em pesquisas bibliográficas.  Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero2022-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/1798010.5212/Rlagg.v.12.i2.0001Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 12 n. 2 (2021); 6-182177-2886reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gêneroinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980/209209216366Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gêneroinfo:eu-repo/semantics/openAccessLustosa dos Santos, Francisca KanandaFerreira do Nascimento, Elaine 2022-04-01T19:39:03Zoai:uepg.br:article/17980Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlaggPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlagg/oai||joseli.genero@gmail.com2177-28862177-2886opendoar:2022-04-01T19:39:03Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
title Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
spellingShingle Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
Lustosa dos Santos, Francisca Kananda
title_short Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
title_full Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
title_fullStr Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
title_full_unstemmed Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
title_sort Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
author Lustosa dos Santos, Francisca Kananda
author_facet Lustosa dos Santos, Francisca Kananda
Ferreira do Nascimento, Elaine
author_role author
author2 Ferreira do Nascimento, Elaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lustosa dos Santos, Francisca Kananda
Ferreira do Nascimento, Elaine
description The body and space in which the subjects are inserted have been the subject of extensive discussions in recent decades, with a view to different aspects, contexts, practices and meaning. With this, the present text aims to conceptualize feminist geographies and intersectionality as approach methodologies; to deal with the corporeality of girls at school; and finally, to emphasize the school space as a possibility for a transgressive education. In order to achieve the research objectives, feminist geography will be used as the approach methodology, which will be articulated with Crenshaw's (2002) approach methodology and with Marx's historical materialism. The methodological approach is qualitative and the type of analytical and exploratory study, based on bibliographic research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980
10.5212/Rlagg.v.12.i2.0001
url https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980
identifier_str_mv 10.5212/Rlagg.v.12.i2.0001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980/209209216366
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
publisher.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 12 n. 2 (2021); 6-18
2177-2886
reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
collection Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv ||joseli.genero@gmail.com
_version_ 1799317644105482240