Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980 |
Resumo: | The body and space in which the subjects are inserted have been the subject of extensive discussions in recent decades, with a view to different aspects, contexts, practices and meaning. With this, the present text aims to conceptualize feminist geographies and intersectionality as approach methodologies; to deal with the corporeality of girls at school; and finally, to emphasize the school space as a possibility for a transgressive education. In order to achieve the research objectives, feminist geography will be used as the approach methodology, which will be articulated with Crenshaw's (2002) approach methodology and with Marx's historical materialism. The methodological approach is qualitative and the type of analytical and exploratory study, based on bibliographic research. |
id |
UEPG-28_0eb8eb26758b308cd91e0f39e633c863 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/17980 |
network_acronym_str |
UEPG-28 |
network_name_str |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva InterseccionalThe body and space in which the subjects are inserted have been the subject of extensive discussions in recent decades, with a view to different aspects, contexts, practices and meaning. With this, the present text aims to conceptualize feminist geographies and intersectionality as approach methodologies; to deal with the corporeality of girls at school; and finally, to emphasize the school space as a possibility for a transgressive education. In order to achieve the research objectives, feminist geography will be used as the approach methodology, which will be articulated with Crenshaw's (2002) approach methodology and with Marx's historical materialism. The methodological approach is qualitative and the type of analytical and exploratory study, based on bibliographic research.El cuerpo y el espacio en el que se insertan los sujetos han sido objeto de extensas discusiones en las últimas décadas, con miras a diferentes aspectos, contextos, prácticas y significados. Con ello, el presente texto pretende conceptualizar las geografías feministas y la interseccionalidad como metodologías de abordaje; lidiar con la corporeidad de las niñas en la escuela; y finalmente, enfatizar el espacio escolar como posibilidad de una educación transgresora. Para lograr los objetivos de la investigación se utilizará como metodología de aproximación la geografía feminista, la cual se articulará con la metodología de aproximación de Crenshaw (2002) y con el materialismo histórico de Marx. El enfoque metodológico es cualitativo y el tipo de estudio analítico y exploratorio, basado en la investigación bibliográfica.O corpo e o espaço em que as sujeitas estão inseridas têm sido alvo de amplas discussões nas últimas décadas, com vista a diferentes aspectos, contextos, práticas e significado. Com isso, o presente texto visa conceituar geografias feministas e interseccionalidade como metodologias de abordagem; tratar sobre a corporeidade de meninas na escola; e por fim, enfatizar o espaço da escola como possibilidade para uma educação transgressora. Com vista a alcançar os objetivos da pesquisa, será utilizada como metodologia de abordagem a geografia feminista que será articulada com a metodologia de abordagem de Crenshaw (2002) e com o materialismo histórico de Marx. A abordagem metodológica é qualitativa e o tipo de estudo analítico e exploratório, baseados em pesquisas bibliográficas. Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero2022-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/1798010.5212/Rlagg.v.12.i2.0001Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 12 n. 2 (2021); 6-182177-2886reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gêneroinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980/209209216366Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gêneroinfo:eu-repo/semantics/openAccessLustosa dos Santos, Francisca KanandaFerreira do Nascimento, Elaine 2022-04-01T19:39:03Zoai:uepg.br:article/17980Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlaggPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlagg/oai||joseli.genero@gmail.com2177-28862177-2886opendoar:2022-04-01T19:39:03Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional |
title |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional |
spellingShingle |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional Lustosa dos Santos, Francisca Kananda |
title_short |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional |
title_full |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional |
title_fullStr |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional |
title_full_unstemmed |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional |
title_sort |
Educação Transgressora no Espaço Escolar: Considerações sobre Corpo em uma Perspectiva Interseccional |
author |
Lustosa dos Santos, Francisca Kananda |
author_facet |
Lustosa dos Santos, Francisca Kananda Ferreira do Nascimento, Elaine |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira do Nascimento, Elaine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lustosa dos Santos, Francisca Kananda Ferreira do Nascimento, Elaine |
description |
The body and space in which the subjects are inserted have been the subject of extensive discussions in recent decades, with a view to different aspects, contexts, practices and meaning. With this, the present text aims to conceptualize feminist geographies and intersectionality as approach methodologies; to deal with the corporeality of girls at school; and finally, to emphasize the school space as a possibility for a transgressive education. In order to achieve the research objectives, feminist geography will be used as the approach methodology, which will be articulated with Crenshaw's (2002) approach methodology and with Marx's historical materialism. The methodological approach is qualitative and the type of analytical and exploratory study, based on bibliographic research. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980 10.5212/Rlagg.v.12.i2.0001 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980 |
identifier_str_mv |
10.5212/Rlagg.v.12.i2.0001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/17980/209209216366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 12 n. 2 (2021); 6-18 2177-2886 reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gênero instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
collection |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||joseli.genero@gmail.com |
_version_ |
1799317644105482240 |