The lonely voice and the subjective turn

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, José Carlos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Internacional de Folkcomunicação
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577
Resumo: The term "character journalism" is a concept in formation. It dialogues with the tradition of "profiles," but at the same time houses a set of other textual genres, complementary or overlapping, whose nature calls for sociological as well as editorial investigation. It is phenomenological. Among these genres, "testimonials" stand out, translating the imperative of personal experience as the measure of all things. As a secondary genre, it develops with increasingly sophisticated editing protocols - like the one explored in the work of journalist and Nobel Prize winner Svetlana Aleksiévitch. Among the instruments of analysis is the so-called "subjective turn" - a tendency to overemphasize the individual point of view, affirming it as the best, if not the only, element of legitimate contact with reality - increasingly liquid and resistant to the great meta-reports. It is understood here that the appropriation of the character is, above all, a folk communicational strategy.
id UEPG-29_67998af8018535a1f4cd866851ee8e7e
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/20577
network_acronym_str UEPG-29
network_name_str Revista Internacional de Folkcomunicação
repository_id_str
spelling The lonely voice and the subjective turnLa voz solitaria y el giro subjetivoA Voz solitária e a guinada subjetivaJornalismo literárioDepoimentoSubjetividadesFolkcomunicação políticaLiterary journalismTestimonialSubjectivitiesFolkcommunicationPeriodismo literarioTestimonioSubjetividadesFolkcomunicaciónThe term "character journalism" is a concept in formation. It dialogues with the tradition of "profiles," but at the same time houses a set of other textual genres, complementary or overlapping, whose nature calls for sociological as well as editorial investigation. It is phenomenological. Among these genres, "testimonials" stand out, translating the imperative of personal experience as the measure of all things. As a secondary genre, it develops with increasingly sophisticated editing protocols - like the one explored in the work of journalist and Nobel Prize winner Svetlana Aleksiévitch. Among the instruments of analysis is the so-called "subjective turn" - a tendency to overemphasize the individual point of view, affirming it as the best, if not the only, element of legitimate contact with reality - increasingly liquid and resistant to the great meta-reports. It is understood here that the appropriation of the character is, above all, a folk communicational strategy.El término "periodismo de carácter" es un concepto en evolución. Dialoga con la tradición de los "perfiles", pero al mismo tiempo alberga un conjunto de otros géneros textuales, complementarios o superpuestos, cuya naturaleza exige una investigación sociológica tanto como editorial. Es fenomenológico. Entre estos géneros destacan los "testimonios", que traducen el imperativo de la experiencia personal como medida de todas las cosas. Como género secundario, se desarrolla con protocolos de edición cada vez más sofisticados, como el explorado en la obra de la periodista y premio Nobel Svetlana Aleksiévitch. Entre los instrumentos de análisis se encuentra el llamado "giro subjetivo" -una tendencia a sobredimensionar el punto de vista individual, afirmándolo como el mejor, si no el único, elemento de contacto legítimo con la realidad- cada vez más líquido y resistente a los grandes metarrelatos. Se entiende aquí que la apropiación del personaje es, sobre todo, una estrategia de comunicación popular.O termo “jornalismo de personagem” é um conceito em formação. Dialoga com a tradição dos “perfis”, mas ao mesmo tempo abriga um conjunto de outros gêneros textuais, complementares ou em sobreposição, cuja natureza pede investigação sociológica tanto quanto editorial. É fenomenológico. Dentre esses gêneros, destacam-se os “depoimentos”, que traduzem o imperativo da experiência pessoal como medida de todas as coisas. De gênero secundário, desenvolve-se com protocolos de edição cada vez mais sofisticados – a exemplo do explorado na obra da jornalista e Nobel de Literatura Svetlana Aleksiévitch. Dentre os instrumentos de análise está a chamada “guinada subjetiva” – tendência a superfaturar o ponto de vista individual, afirmando-o como o melhor, senão o único, elemento de contato legítimo com a realidade – cada vez mais líquida e resistente aos grandes metarrelatos. Entende-se aqui que a apropriação do personagem é, sobretudo, uma estratégia folkcomunicacional.Editora UEPG2022-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/2057710.5212/RIF.v.20.i45.0014Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 20 n. 45 (2022): Dossiê: Folkcomunicação e estudos de mídias local e regional; 244-2611807-496010.5212/10.5212/RIF.v.20.i45.00010017reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217285https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217286Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, José Carlos2023-01-30T17:40:16Zoai:uepg.br:article/20577Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2023-01-30T17:40:16Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The lonely voice and the subjective turn
La voz solitaria y el giro subjetivo
A Voz solitária e a guinada subjetiva
title The lonely voice and the subjective turn
spellingShingle The lonely voice and the subjective turn
Fernandes, José Carlos
Jornalismo literário
Depoimento
Subjetividades
Folkcomunicação política
Literary journalism
Testimonial
Subjectivities
Folkcommunication
Periodismo literario
Testimonio
Subjetividades
Folkcomunicación
title_short The lonely voice and the subjective turn
title_full The lonely voice and the subjective turn
title_fullStr The lonely voice and the subjective turn
title_full_unstemmed The lonely voice and the subjective turn
title_sort The lonely voice and the subjective turn
author Fernandes, José Carlos
author_facet Fernandes, José Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, José Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo literário
Depoimento
Subjetividades
Folkcomunicação política
Literary journalism
Testimonial
Subjectivities
Folkcommunication
Periodismo literario
Testimonio
Subjetividades
Folkcomunicación
topic Jornalismo literário
Depoimento
Subjetividades
Folkcomunicação política
Literary journalism
Testimonial
Subjectivities
Folkcommunication
Periodismo literario
Testimonio
Subjetividades
Folkcomunicación
description The term "character journalism" is a concept in formation. It dialogues with the tradition of "profiles," but at the same time houses a set of other textual genres, complementary or overlapping, whose nature calls for sociological as well as editorial investigation. It is phenomenological. Among these genres, "testimonials" stand out, translating the imperative of personal experience as the measure of all things. As a secondary genre, it develops with increasingly sophisticated editing protocols - like the one explored in the work of journalist and Nobel Prize winner Svetlana Aleksiévitch. Among the instruments of analysis is the so-called "subjective turn" - a tendency to overemphasize the individual point of view, affirming it as the best, if not the only, element of legitimate contact with reality - increasingly liquid and resistant to the great meta-reports. It is understood here that the appropriation of the character is, above all, a folk communicational strategy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577
10.5212/RIF.v.20.i45.0014
url https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577
identifier_str_mv 10.5212/RIF.v.20.i45.0014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217285
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217286
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 20 n. 45 (2022): Dossiê: Folkcomunicação e estudos de mídias local e regional; 244-261
1807-4960
10.5212/10.5212/RIF.v.20.i45.00010017
reponame:Revista Internacional de Folkcomunicação
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Revista Internacional de Folkcomunicação
collection Revista Internacional de Folkcomunicação
repository.name.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv revistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br
_version_ 1799317372033564672