The lonely voice and the subjective turn
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Internacional de Folkcomunicação |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577 |
Resumo: | The term "character journalism" is a concept in formation. It dialogues with the tradition of "profiles," but at the same time houses a set of other textual genres, complementary or overlapping, whose nature calls for sociological as well as editorial investigation. It is phenomenological. Among these genres, "testimonials" stand out, translating the imperative of personal experience as the measure of all things. As a secondary genre, it develops with increasingly sophisticated editing protocols - like the one explored in the work of journalist and Nobel Prize winner Svetlana Aleksiévitch. Among the instruments of analysis is the so-called "subjective turn" - a tendency to overemphasize the individual point of view, affirming it as the best, if not the only, element of legitimate contact with reality - increasingly liquid and resistant to the great meta-reports. It is understood here that the appropriation of the character is, above all, a folk communicational strategy. |
id |
UEPG-29_67998af8018535a1f4cd866851ee8e7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/20577 |
network_acronym_str |
UEPG-29 |
network_name_str |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
repository_id_str |
|
spelling |
The lonely voice and the subjective turnLa voz solitaria y el giro subjetivoA Voz solitária e a guinada subjetivaJornalismo literárioDepoimentoSubjetividadesFolkcomunicação políticaLiterary journalismTestimonialSubjectivitiesFolkcommunicationPeriodismo literarioTestimonioSubjetividadesFolkcomunicaciónThe term "character journalism" is a concept in formation. It dialogues with the tradition of "profiles," but at the same time houses a set of other textual genres, complementary or overlapping, whose nature calls for sociological as well as editorial investigation. It is phenomenological. Among these genres, "testimonials" stand out, translating the imperative of personal experience as the measure of all things. As a secondary genre, it develops with increasingly sophisticated editing protocols - like the one explored in the work of journalist and Nobel Prize winner Svetlana Aleksiévitch. Among the instruments of analysis is the so-called "subjective turn" - a tendency to overemphasize the individual point of view, affirming it as the best, if not the only, element of legitimate contact with reality - increasingly liquid and resistant to the great meta-reports. It is understood here that the appropriation of the character is, above all, a folk communicational strategy.El término "periodismo de carácter" es un concepto en evolución. Dialoga con la tradición de los "perfiles", pero al mismo tiempo alberga un conjunto de otros géneros textuales, complementarios o superpuestos, cuya naturaleza exige una investigación sociológica tanto como editorial. Es fenomenológico. Entre estos géneros destacan los "testimonios", que traducen el imperativo de la experiencia personal como medida de todas las cosas. Como género secundario, se desarrolla con protocolos de edición cada vez más sofisticados, como el explorado en la obra de la periodista y premio Nobel Svetlana Aleksiévitch. Entre los instrumentos de análisis se encuentra el llamado "giro subjetivo" -una tendencia a sobredimensionar el punto de vista individual, afirmándolo como el mejor, si no el único, elemento de contacto legítimo con la realidad- cada vez más líquido y resistente a los grandes metarrelatos. Se entiende aquí que la apropiación del personaje es, sobre todo, una estrategia de comunicación popular.O termo “jornalismo de personagem” é um conceito em formação. Dialoga com a tradição dos “perfis”, mas ao mesmo tempo abriga um conjunto de outros gêneros textuais, complementares ou em sobreposição, cuja natureza pede investigação sociológica tanto quanto editorial. É fenomenológico. Dentre esses gêneros, destacam-se os “depoimentos”, que traduzem o imperativo da experiência pessoal como medida de todas as coisas. De gênero secundário, desenvolve-se com protocolos de edição cada vez mais sofisticados – a exemplo do explorado na obra da jornalista e Nobel de Literatura Svetlana Aleksiévitch. Dentre os instrumentos de análise está a chamada “guinada subjetiva” – tendência a superfaturar o ponto de vista individual, afirmando-o como o melhor, senão o único, elemento de contato legítimo com a realidade – cada vez mais líquida e resistente aos grandes metarrelatos. Entende-se aqui que a apropriação do personagem é, sobretudo, uma estratégia folkcomunicacional.Editora UEPG2022-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/2057710.5212/RIF.v.20.i45.0014Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 20 n. 45 (2022): Dossiê: Folkcomunicação e estudos de mídias local e regional; 244-2611807-496010.5212/10.5212/RIF.v.20.i45.00010017reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217285https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217286Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, José Carlos2023-01-30T17:40:16Zoai:uepg.br:article/20577Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2023-01-30T17:40:16Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The lonely voice and the subjective turn La voz solitaria y el giro subjetivo A Voz solitária e a guinada subjetiva |
title |
The lonely voice and the subjective turn |
spellingShingle |
The lonely voice and the subjective turn Fernandes, José Carlos Jornalismo literário Depoimento Subjetividades Folkcomunicação política Literary journalism Testimonial Subjectivities Folkcommunication Periodismo literario Testimonio Subjetividades Folkcomunicación |
title_short |
The lonely voice and the subjective turn |
title_full |
The lonely voice and the subjective turn |
title_fullStr |
The lonely voice and the subjective turn |
title_full_unstemmed |
The lonely voice and the subjective turn |
title_sort |
The lonely voice and the subjective turn |
author |
Fernandes, José Carlos |
author_facet |
Fernandes, José Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, José Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo literário Depoimento Subjetividades Folkcomunicação política Literary journalism Testimonial Subjectivities Folkcommunication Periodismo literario Testimonio Subjetividades Folkcomunicación |
topic |
Jornalismo literário Depoimento Subjetividades Folkcomunicação política Literary journalism Testimonial Subjectivities Folkcommunication Periodismo literario Testimonio Subjetividades Folkcomunicación |
description |
The term "character journalism" is a concept in formation. It dialogues with the tradition of "profiles," but at the same time houses a set of other textual genres, complementary or overlapping, whose nature calls for sociological as well as editorial investigation. It is phenomenological. Among these genres, "testimonials" stand out, translating the imperative of personal experience as the measure of all things. As a secondary genre, it develops with increasingly sophisticated editing protocols - like the one explored in the work of journalist and Nobel Prize winner Svetlana Aleksiévitch. Among the instruments of analysis is the so-called "subjective turn" - a tendency to overemphasize the individual point of view, affirming it as the best, if not the only, element of legitimate contact with reality - increasingly liquid and resistant to the great meta-reports. It is understood here that the appropriation of the character is, above all, a folk communicational strategy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577 10.5212/RIF.v.20.i45.0014 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577 |
identifier_str_mv |
10.5212/RIF.v.20.i45.0014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217285 https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20577/209209217286 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 20 n. 45 (2022): Dossiê: Folkcomunicação e estudos de mídias local e regional; 244-261 1807-4960 10.5212/10.5212/RIF.v.20.i45.00010017 reponame:Revista Internacional de Folkcomunicação instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
collection |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br |
_version_ |
1799317372033564672 |