The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Internacional de Folkcomunicação |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131 |
Resumo: | ABSTRACT The close relationship between media, tourism and popular culture expanded the view of Luiz Beltrão's disciples, who from Folkcommunication, a genuinely Brazilian theory, observed the appropriation of cultural assets as tourist attractions through means of information and communication. Elements of local production as cultural, religious and gastronomic manifestations start to become salable products that impact mainly on the economy of the region. Thus, this research is based on pointing out the Queijada de Dona Marieta as a folkturistico element in the city of São Cristóvão, as a strategy for local development. The contribution of this debate is to strengthen the recognition of the Beltranian theory, as well as to expand the eyes of the disciples of Luiz Beltrão. KEY-WORDS Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Tourism. |
id |
UEPG-29_7416d68f6ca1f59e2b1188b7e4737dc1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/19131 |
network_acronym_str |
UEPG-29 |
network_name_str |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
repository_id_str |
|
spelling |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local DevelopmentA Queijadinha de Dona Marieta em São Cristóvão/SE no Contexto do Folkturismo como Estratégia para o Desenvolvimento LocalABSTRACT The close relationship between media, tourism and popular culture expanded the view of Luiz Beltrão's disciples, who from Folkcommunication, a genuinely Brazilian theory, observed the appropriation of cultural assets as tourist attractions through means of information and communication. Elements of local production as cultural, religious and gastronomic manifestations start to become salable products that impact mainly on the economy of the region. Thus, this research is based on pointing out the Queijada de Dona Marieta as a folkturistico element in the city of São Cristóvão, as a strategy for local development. The contribution of this debate is to strengthen the recognition of the Beltranian theory, as well as to expand the eyes of the disciples of Luiz Beltrão. KEY-WORDS Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Tourism.RESUMO A relação estreita entre mídia, turismo e cultura popular expandiu o olhar dos discípulos de Luiz Beltrão, que a partir da Folkcomunicação, teoria genuinamente brasileira, observaram a apropriação dos bens culturais como atrações turística através de meios de informação e da comunicação. Elementos da produção local como manifestações culturais, religiosas e gastronômicas, por exemplo, passam a se tornar produtos vendáveis que impactam principalmente na economia da região. Dessa forma, esta pesquisa tem por base apontar a Queijada de Dona Marieta como elemento folkturistico na cidade de São Cristóvão, como estratégia para o desenvolvimento local. A contribuição deste debate consiste em fortalecer o reconhecimento da teoria beltraniana, bem como expandir os olhares dos discípulos de Luiz Beltrão. PALAVRAS-CHAVE Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Turismo.Editora UEPG2018-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/1913110.5212/RIF.v.16.i36.0015Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 16 n. 36: (jan./jun. 2018): "Folkcomunicação, patrimônio e identidade cultural"; 251-2681807-496010.5212/RIF.v.16.i36.00010017reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215070https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215071Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Flávio MenezesLucena Filho, Severino Alves de2021-10-13T17:35:43Zoai:uepg.br:article/19131Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2021-10-13T17:35:43Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development A Queijadinha de Dona Marieta em São Cristóvão/SE no Contexto do Folkturismo como Estratégia para o Desenvolvimento Local |
title |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development |
spellingShingle |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development Santana, Flávio Menezes |
title_short |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development |
title_full |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development |
title_fullStr |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development |
title_full_unstemmed |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development |
title_sort |
The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development |
author |
Santana, Flávio Menezes |
author_facet |
Santana, Flávio Menezes Lucena Filho, Severino Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Lucena Filho, Severino Alves de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Flávio Menezes Lucena Filho, Severino Alves de |
description |
ABSTRACT The close relationship between media, tourism and popular culture expanded the view of Luiz Beltrão's disciples, who from Folkcommunication, a genuinely Brazilian theory, observed the appropriation of cultural assets as tourist attractions through means of information and communication. Elements of local production as cultural, religious and gastronomic manifestations start to become salable products that impact mainly on the economy of the region. Thus, this research is based on pointing out the Queijada de Dona Marieta as a folkturistico element in the city of São Cristóvão, as a strategy for local development. The contribution of this debate is to strengthen the recognition of the Beltranian theory, as well as to expand the eyes of the disciples of Luiz Beltrão. KEY-WORDS Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Tourism. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131 10.5212/RIF.v.16.i36.0015 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131 |
identifier_str_mv |
10.5212/RIF.v.16.i36.0015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215070 https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215071 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Folkcomunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Folkcomunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 16 n. 36: (jan./jun. 2018): "Folkcomunicação, patrimônio e identidade cultural"; 251-268 1807-4960 10.5212/RIF.v.16.i36.00010017 reponame:Revista Internacional de Folkcomunicação instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
collection |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br |
_version_ |
1799317371376107520 |