The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Flávio Menezes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lucena Filho, Severino Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Internacional de Folkcomunicação
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131
Resumo: ABSTRACT The close relationship between media, tourism and popular culture expanded the view of Luiz Beltrão's disciples, who from Folkcommunication, a genuinely Brazilian theory, observed the appropriation of cultural assets as tourist attractions through means of information and communication. Elements of local production as cultural, religious and gastronomic manifestations start to become salable products that impact mainly on the economy of the region. Thus, this research is based on pointing out the Queijada de Dona Marieta as a folkturistico element in the city of São Cristóvão, as a strategy for local development. The contribution of this debate is to strengthen the recognition of the Beltranian theory, as well as to expand the eyes of the disciples of Luiz Beltrão. KEY-WORDS Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Tourism.
id UEPG-29_7416d68f6ca1f59e2b1188b7e4737dc1
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19131
network_acronym_str UEPG-29
network_name_str Revista Internacional de Folkcomunicação
repository_id_str
spelling The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local DevelopmentA Queijadinha de Dona Marieta em São Cristóvão/SE no Contexto do Folkturismo como Estratégia para o Desenvolvimento LocalABSTRACT The close relationship between media, tourism and popular culture expanded the view of Luiz Beltrão's disciples, who from Folkcommunication, a genuinely Brazilian theory, observed the appropriation of cultural assets as tourist attractions through means of information and communication. Elements of local production as cultural, religious and gastronomic manifestations start to become salable products that impact mainly on the economy of the region. Thus, this research is based on pointing out the Queijada de Dona Marieta as a folkturistico element in the city of São Cristóvão, as a strategy for local development. The contribution of this debate is to strengthen the recognition of the Beltranian theory, as well as to expand the eyes of the disciples of Luiz Beltrão. KEY-WORDS Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Tourism.RESUMO A relação estreita entre mídia, turismo e cultura popular expandiu o olhar dos discípulos de Luiz Beltrão, que a partir da Folkcomunicação, teoria genuinamente brasileira, observaram a apropriação dos bens culturais como atrações turística através de meios de informação e da comunicação. Elementos da produção local como manifestações culturais, religiosas e gastronômicas, por exemplo, passam a se tornar produtos vendáveis que impactam principalmente na economia da região. Dessa forma, esta pesquisa tem por base apontar a Queijada de Dona Marieta como elemento folkturistico na cidade de São Cristóvão, como estratégia para o desenvolvimento local. A contribuição deste debate consiste em fortalecer o reconhecimento da teoria beltraniana, bem como expandir os olhares dos discípulos de Luiz Beltrão. PALAVRAS-CHAVE Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Turismo.Editora UEPG2018-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/1913110.5212/RIF.v.16.i36.0015Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 16 n. 36: (jan./jun. 2018): "Folkcomunicação, patrimônio e identidade cultural"; 251-2681807-496010.5212/RIF.v.16.i36.00010017reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215070https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215071Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Flávio MenezesLucena Filho, Severino Alves de2021-10-13T17:35:43Zoai:uepg.br:article/19131Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2021-10-13T17:35:43Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
A Queijadinha de Dona Marieta em São Cristóvão/SE no Contexto do Folkturismo como Estratégia para o Desenvolvimento Local
title The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
spellingShingle The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
Santana, Flávio Menezes
title_short The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
title_full The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
title_fullStr The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
title_full_unstemmed The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
title_sort The Queijadinha by Dona Marieta in São Cristóvão/SE in the Context of Folkturismo as a Strategy for Local Development
author Santana, Flávio Menezes
author_facet Santana, Flávio Menezes
Lucena Filho, Severino Alves de
author_role author
author2 Lucena Filho, Severino Alves de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Flávio Menezes
Lucena Filho, Severino Alves de
description ABSTRACT The close relationship between media, tourism and popular culture expanded the view of Luiz Beltrão's disciples, who from Folkcommunication, a genuinely Brazilian theory, observed the appropriation of cultural assets as tourist attractions through means of information and communication. Elements of local production as cultural, religious and gastronomic manifestations start to become salable products that impact mainly on the economy of the region. Thus, this research is based on pointing out the Queijada de Dona Marieta as a folkturistico element in the city of São Cristóvão, as a strategy for local development. The contribution of this debate is to strengthen the recognition of the Beltranian theory, as well as to expand the eyes of the disciples of Luiz Beltrão. KEY-WORDS Folkturismo; Queijadinha; São Cristóvão; Tourism.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131
10.5212/RIF.v.16.i36.0015
url https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131
identifier_str_mv 10.5212/RIF.v.16.i36.0015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215070
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19131/209209215071
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Folkcomunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Folkcomunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 16 n. 36: (jan./jun. 2018): "Folkcomunicação, patrimônio e identidade cultural"; 251-268
1807-4960
10.5212/RIF.v.16.i36.00010017
reponame:Revista Internacional de Folkcomunicação
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Revista Internacional de Folkcomunicação
collection Revista Internacional de Folkcomunicação
repository.name.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv revistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br
_version_ 1799317371376107520