Folkcommunication : Fundamental epistemological links between Communication and Folklore
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Internacional de Folkcomunicação |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21751 |
Resumo: | The article seeks to review the epistemological foundations that allowed the emergence of Folkcommunication, formulated in the 1960s by Luiz Beltrão, from the folklore studies. More specifically with one of its aspects: the dialectic folkloristics, whose great exponent was Edison Carneiro and who had the readings of Antônio Gramsci as a matrix of thought. In this work, we explore the various possible understandings for the term folklore – demarcating, in the process, our working definition. Then we discuss the reasons why certain terms proposed as substitutes are insufficient to account for the scope of the phenomenon. Finally, we outline the similarities between Carneiro and Beltrão, showing how the sensibilities evoked by this text are not foreign to the field of Communication: the understanding of traditional popular culture as an element of criticism and commentary, resistance and transformation. |
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Folkcommunication : Fundamental epistemological links between Communication and FolkloreFolkcomunicación: Vínculos epistemológicos fundamentales entre Comunicación y FolkloreFolkcomunicação: Vínculos epistemológicos fundamentais entre Comunicação e Folclore Folclore; Folkcomunicação; Edison CarneiroThe article seeks to review the epistemological foundations that allowed the emergence of Folkcommunication, formulated in the 1960s by Luiz Beltrão, from the folklore studies. More specifically with one of its aspects: the dialectic folkloristics, whose great exponent was Edison Carneiro and who had the readings of Antônio Gramsci as a matrix of thought. In this work, we explore the various possible understandings for the term folklore – demarcating, in the process, our working definition. Then we discuss the reasons why certain terms proposed as substitutes are insufficient to account for the scope of the phenomenon. Finally, we outline the similarities between Carneiro and Beltrão, showing how the sensibilities evoked by this text are not foreign to the field of Communication: the understanding of traditional popular culture as an element of criticism and commentary, resistance and transformation.El artículo busca revisar los fundamentos epistemológicos que permitieron el surgimiento de la Folkcomunicación, formulada en la década de 1960 por Luiz Beltrão, a partir de estudios folklóricos. Más específicamente con uno de sus aspectos: la folclorística dialéctica, cuyo gran exponente fue Edison Carneiro y que tuvo como matriz de pensamiento las lecturas de Antônio Gramsci. En este trabajo, exploramos las diversas interpretaciones posibles del término folclore, demarcando, en el proceso, nuestra definición de trabajo. Luego discutimos las razones por las cuales ciertos términos propuestos como sustitutos son insuficientes para dar cuenta del alcance del fenómeno. Finalmente, esbozamos las similitudes entre Carneiro y Beltrão, mostrando cómo las sensibilidades evocadas por este texto no son ajenas al campo de la Comunicación: la comprensión de la cultura popular tradicional como elemento de crítica y comentario, de resistencia y de transformación.O artigo busca repassar os fundamentos epistemológicos que permitiram a emergência da Folkcomunicação, formulada na década de 1960 por Luiz Beltrão, a partir dos estudos folclóricos. Mais especificamente com uma de suas vertentes: a folclorística dialética, cujo grande expoente foi Edison Carneiro e que tinha como matriz de pensamento as leituras de Antônio Gramsci. Neste trabalho exploramos, de início, os diversos entendimentos possíveis para o termo folclore – demarcando, no processo, nossa definição de trabalho. Em seguida discorremos os motivos pelos quais certos termos propostos como substitutivos são insuficientes para dar conta da abrangência do fenômeno. Por fim, delineamos as aproximações entre Carneiro e Beltrão, evidenciando como as sensibilidades evocadas por este texto não são estranhas ao campo da Comunicação: o entendimento da cultura popular tradicional enquanto elemento de crítica e comentário, resistência e transformação.Editora UEPG2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/2175110.5212/RIF.v.21.i47.0009Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 21 n. 47 (2023): Dossiê: Arte, Culturas e Movimentos Sociais: Os Fazeres da Folkcomunicação ; 170-1911807-4960reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21751/209209218332Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Andriolli2024-03-17T20:43:00Zoai:uepg.br:article/21751Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2024-03-17T20:43Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
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