Music and cultural identity: Rap as the communication tool for marginalized urban territories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Postali, Thífani
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Internacional de Folkcomunicação
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19168
Resumo: The aim of this paper is to present hip hop rappers as leaders-communicators that are esencial for the transformation of marginalized urban territories. To do so, it uses as main pillars the theories of Folkcommunication and Cultural Studies, with the exploratory research as methodology. The reflections presented allows to think about the role of rappers as agents of popular communication that produce cultural identities, and also promote discourses that aims to argue against media texts that promote proscribed identities. Through this paper, we purpose to present how the theories of Luiz Beltrão are fundamental for the researches about contemporary popular cultures. Folkcommunication; Cultural identity; Rap.
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spelling Music and cultural identity: Rap as the communication tool for marginalized urban territories Música y identidad cultural: El rap como la herramienta de comunicación de los territorios urbanos marginadosMúsica e identidade cultural: O rap como a ferramenta de comunicação dos territórios urbanos marginalizadosThe aim of this paper is to present hip hop rappers as leaders-communicators that are esencial for the transformation of marginalized urban territories. To do so, it uses as main pillars the theories of Folkcommunication and Cultural Studies, with the exploratory research as methodology. The reflections presented allows to think about the role of rappers as agents of popular communication that produce cultural identities, and also promote discourses that aims to argue against media texts that promote proscribed identities. Through this paper, we purpose to present how the theories of Luiz Beltrão are fundamental for the researches about contemporary popular cultures. Folkcommunication; Cultural identity; Rap.El trabajo tiene como meta presentar a los raperos vinculados al movimiento hip hop, como líderes-comunicadores esenciales para la transformación de los territorios urbanos marginados. Para ello, utiliza como principales pilares de las teorías de la Folkcomunicación y Estudios Culturales, teniendo la investigación exploratoria como metodologia. Las reflexiones presentadas posibilitan pensar el papel de los raperos como agentes de la comunicación popular que producen identidades culturales, y que también promueven discursos que objetivan contra-argumentar textos mediáticos que promueven identidades proscritas. Con este artículo, pretendemos presentar cómo las teorías de Luiz Beltrão son fundamentales para las investigaciones acerca de las culturas populares contemporáneas. Folkcomunicación; Identidad cultural; Rap.O trabalho tem como objetivo apresentar os rappers vinculados ao movimento hip hop como líderes-comunicadores essenciais para a transformação dos territórios urbanos marginalizados. Para tanto, utiliza como principais pilares as teorias da Folkcomunicação e Estudos Culturais, tendo a pesquisa exploratória como metodologia. As reflexões apresentadas possibilitam pensar o papel dos rappers como agentes da comunicação popular que produzem identidades culturais, e que também promovem discursos que objetivam contra-argumentar textos midiáticos que promovem identidades proscritas. Com este artigo, pretendemos apresentar como as teorias de Luiz Beltrão são fundamentais para as pesquisas acerca das culturas populares contemporâneas. Folkcomunicação; Identidade cultural; Rap.Editora UEPG2019-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/1916810.5212/RIF.v.17.i38.0008Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 17 n. 38: (jan./jun. 2019): "Amazonidades e questões folkcomunicacionais"; 132-1431807-496010.5212/RIF.v.17.i38.00010016reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19168/209209215108Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPostali, Thífani2021-10-13T17:38:07Zoai:uepg.br:article/19168Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2021-10-13T17:38:07Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
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