Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Melo, José Carlos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Araujo, Keila Raquel Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759
Resumo: This study had as objective to analyze the contribution of the Internship in Teaching in Child Education of the Full Degree in Pedagogy of a Federal Public University for the constitution of the teaching of graduates of the course. In the theoretical structuring of this work, the various authors who based their study, we highlight: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) and the legal documents as: Law of Guidelines and Bases of National Education (1996); Federal Constitution (1988); Law nº 11.788 / 2008 and the Pedagogical Project of said course (2007). The analysis of the data showed that the Teaching Internship in Early Childhood Education contributed to the teaching of the students of the course, and that we can not neglect the impact that the lack of efficient follow-up during the Internship can cause in the future professional life of the students. students.
id UEPG-31_24f5982d8a4e4849c040a4402f886d9d
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13759
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public universityAprendiendo a ser educador(a) de niños pequeños: un estudio sobre la etapa curricular supervisada en el curso de pedagogía en una universidad pública federalAprendendo a ser educador(a) de crianças pequenas: um estudo sobre o Estágio Curricular Supervisionado no curso de Pedagogia em uma universidade pública federalEstágio. Educador(a). Educação Infantil.Internship. Educator. Child education.Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil.This study had as objective to analyze the contribution of the Internship in Teaching in Child Education of the Full Degree in Pedagogy of a Federal Public University for the constitution of the teaching of graduates of the course. In the theoretical structuring of this work, the various authors who based their study, we highlight: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) and the legal documents as: Law of Guidelines and Bases of National Education (1996); Federal Constitution (1988); Law nº 11.788 / 2008 and the Pedagogical Project of said course (2007). The analysis of the data showed that the Teaching Internship in Early Childhood Education contributed to the teaching of the students of the course, and that we can not neglect the impact that the lack of efficient follow-up during the Internship can cause in the future professional life of the students. students.Este estudio tuvo por objetivo analizar la contribución de las Prácticas docentes supervisadas en Educación Infantil del Curso de Licenciatura Plena en Pedagogía de una Universidad Pública Federal para la constitución de la docencia de estudiantes egresados del curso. En la estructuración teórica de este trabajo, entre los(as) diversos(as) autores(as) que se basa su tesitura, destacamos: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldán (2007) y los documentos legales como: Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional (1996); Constitución Federal (1988); Ley nº 11.788 / 2008 y el Proyecto Pedagógico de dicho curso (2007). El análisis de los datos evidenció que las Prácticas docentes supervisadas en Educación Infantil contribuyeron a la constitución de la docencia de los alumnos(as) egresados(as) del curso y que no podemos descuidar el impacto que la carencia de acompañamiento eficiente durante esta etapa puede causar en la vida futura profesional de los(as) estudiantes. Este estudo teve por objetivo geral analisar a contribuição do Estágio em Docência na Educação Infantil do Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia de uma Universidade Pública Federal para a constituição da docência de acadêmicos/as egressos do curso. Na estruturação teórica deste trabalho, entre os/as diversos/as autores/as que embasaram sua tessitura, destacamos: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) e os documentos legais como: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996); Constituição Federal (1988); Lei nº 11.788/2008 e o Projeto Pedagógico do referido curso (2007). A análise dos dados evidenciou que o Estágio em Docência na Educação Infantil contribuiu para a constituição da docência dos alunos e alunas egressos do curso, e que não podemos negligenciar o impacto que a carência de acompanhamento eficiente durante o Estágio pode causar na vida futura profissional dos estudantes.Editora UEPG2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1375910.5212/OlharProfr.v.22.0007Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-13Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-131984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209212724https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215954https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215955https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209216125Copyright (c) 2019 José Carlos de Melo, Keila Raquel Pinto Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Melo, José CarlosAraujo, Keila Raquel Pinto2021-12-31T12:28:05Zoai:uepg.br:article/13759Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2021-12-31T12:28:05Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
Aprendiendo a ser educador(a) de niños pequeños: un estudio sobre la etapa curricular supervisada en el curso de pedagogía en una universidad pública federal
Aprendendo a ser educador(a) de crianças pequenas: um estudo sobre o Estágio Curricular Supervisionado no curso de Pedagogia em uma universidade pública federal
title Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
spellingShingle Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
de Melo, José Carlos
Estágio. Educador(a). Educação Infantil.
Internship. Educator. Child education.
Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil.
title_short Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
title_full Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
title_fullStr Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
title_full_unstemmed Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
title_sort Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
author de Melo, José Carlos
author_facet de Melo, José Carlos
Araujo, Keila Raquel Pinto
author_role author
author2 Araujo, Keila Raquel Pinto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Melo, José Carlos
Araujo, Keila Raquel Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio. Educador(a). Educação Infantil.
Internship. Educator. Child education.
Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil.
topic Estágio. Educador(a). Educação Infantil.
Internship. Educator. Child education.
Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil.
description This study had as objective to analyze the contribution of the Internship in Teaching in Child Education of the Full Degree in Pedagogy of a Federal Public University for the constitution of the teaching of graduates of the course. In the theoretical structuring of this work, the various authors who based their study, we highlight: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) and the legal documents as: Law of Guidelines and Bases of National Education (1996); Federal Constitution (1988); Law nº 11.788 / 2008 and the Pedagogical Project of said course (2007). The analysis of the data showed that the Teaching Internship in Early Childhood Education contributed to the teaching of the students of the course, and that we can not neglect the impact that the lack of efficient follow-up during the Internship can cause in the future professional life of the students. students.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759
10.5212/OlharProfr.v.22.0007
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209212724
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215954
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215955
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209216125
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 José Carlos de Melo, Keila Raquel Pinto Araujo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 José Carlos de Melo, Keila Raquel Pinto Araujo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-13
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496764137472