Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759 |
Resumo: | This study had as objective to analyze the contribution of the Internship in Teaching in Child Education of the Full Degree in Pedagogy of a Federal Public University for the constitution of the teaching of graduates of the course. In the theoretical structuring of this work, the various authors who based their study, we highlight: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) and the legal documents as: Law of Guidelines and Bases of National Education (1996); Federal Constitution (1988); Law nº 11.788 / 2008 and the Pedagogical Project of said course (2007). The analysis of the data showed that the Teaching Internship in Early Childhood Education contributed to the teaching of the students of the course, and that we can not neglect the impact that the lack of efficient follow-up during the Internship can cause in the future professional life of the students. students. |
id |
UEPG-31_24f5982d8a4e4849c040a4402f886d9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13759 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public universityAprendiendo a ser educador(a) de niños pequeños: un estudio sobre la etapa curricular supervisada en el curso de pedagogía en una universidad pública federalAprendendo a ser educador(a) de crianças pequenas: um estudo sobre o Estágio Curricular Supervisionado no curso de Pedagogia em uma universidade pública federalEstágio. Educador(a). Educação Infantil.Internship. Educator. Child education.Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil.This study had as objective to analyze the contribution of the Internship in Teaching in Child Education of the Full Degree in Pedagogy of a Federal Public University for the constitution of the teaching of graduates of the course. In the theoretical structuring of this work, the various authors who based their study, we highlight: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) and the legal documents as: Law of Guidelines and Bases of National Education (1996); Federal Constitution (1988); Law nº 11.788 / 2008 and the Pedagogical Project of said course (2007). The analysis of the data showed that the Teaching Internship in Early Childhood Education contributed to the teaching of the students of the course, and that we can not neglect the impact that the lack of efficient follow-up during the Internship can cause in the future professional life of the students. students.Este estudio tuvo por objetivo analizar la contribución de las Prácticas docentes supervisadas en Educación Infantil del Curso de Licenciatura Plena en Pedagogía de una Universidad Pública Federal para la constitución de la docencia de estudiantes egresados del curso. En la estructuración teórica de este trabajo, entre los(as) diversos(as) autores(as) que se basa su tesitura, destacamos: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldán (2007) y los documentos legales como: Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional (1996); Constitución Federal (1988); Ley nº 11.788 / 2008 y el Proyecto Pedagógico de dicho curso (2007). El análisis de los datos evidenció que las Prácticas docentes supervisadas en Educación Infantil contribuyeron a la constitución de la docencia de los alumnos(as) egresados(as) del curso y que no podemos descuidar el impacto que la carencia de acompañamiento eficiente durante esta etapa puede causar en la vida futura profesional de los(as) estudiantes. Este estudo teve por objetivo geral analisar a contribuição do Estágio em Docência na Educação Infantil do Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia de uma Universidade Pública Federal para a constituição da docência de acadêmicos/as egressos do curso. Na estruturação teórica deste trabalho, entre os/as diversos/as autores/as que embasaram sua tessitura, destacamos: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) e os documentos legais como: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996); Constituição Federal (1988); Lei nº 11.788/2008 e o Projeto Pedagógico do referido curso (2007). A análise dos dados evidenciou que o Estágio em Docência na Educação Infantil contribuiu para a constituição da docência dos alunos e alunas egressos do curso, e que não podemos negligenciar o impacto que a carência de acompanhamento eficiente durante o Estágio pode causar na vida futura profissional dos estudantes.Editora UEPG2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1375910.5212/OlharProfr.v.22.0007Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-13Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-131984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209212724https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215954https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215955https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209216125Copyright (c) 2019 José Carlos de Melo, Keila Raquel Pinto Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Melo, José CarlosAraujo, Keila Raquel Pinto2021-12-31T12:28:05Zoai:uepg.br:article/13759Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2021-12-31T12:28:05Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university Aprendiendo a ser educador(a) de niños pequeños: un estudio sobre la etapa curricular supervisada en el curso de pedagogía en una universidad pública federal Aprendendo a ser educador(a) de crianças pequenas: um estudo sobre o Estágio Curricular Supervisionado no curso de Pedagogia em uma universidade pública federal |
title |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university |
spellingShingle |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university de Melo, José Carlos Estágio. Educador(a). Educação Infantil. Internship. Educator. Child education. Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil. |
title_short |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university |
title_full |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university |
title_fullStr |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university |
title_full_unstemmed |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university |
title_sort |
Learning to be a child’s educator: a study on the curriculum stage supervised in the course of pedagogy in a federal public university |
author |
de Melo, José Carlos |
author_facet |
de Melo, José Carlos Araujo, Keila Raquel Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Keila Raquel Pinto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Melo, José Carlos Araujo, Keila Raquel Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio. Educador(a). Educação Infantil. Internship. Educator. Child education. Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil. |
topic |
Estágio. Educador(a). Educação Infantil. Internship. Educator. Child education. Prácticas docentes supervisadas. Educador(a). Educación Infantil. |
description |
This study had as objective to analyze the contribution of the Internship in Teaching in Child Education of the Full Degree in Pedagogy of a Federal Public University for the constitution of the teaching of graduates of the course. In the theoretical structuring of this work, the various authors who based their study, we highlight: Cerisara (1999); Lima (2011); Pimenta (2012); Perrenoud (2002); Roldão (2007) and the legal documents as: Law of Guidelines and Bases of National Education (1996); Federal Constitution (1988); Law nº 11.788 / 2008 and the Pedagogical Project of said course (2007). The analysis of the data showed that the Teaching Internship in Early Childhood Education contributed to the teaching of the students of the course, and that we can not neglect the impact that the lack of efficient follow-up during the Internship can cause in the future professional life of the students. students. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759 10.5212/OlharProfr.v.22.0007 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.22.0007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209212724 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215954 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209215955 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13759/209209216125 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 José Carlos de Melo, Keila Raquel Pinto Araujo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 José Carlos de Melo, Keila Raquel Pinto Araujo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-13 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13 Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-13 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053496764137472 |