National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lipsuch, Graciele
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fernandes Lima, Michelle
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326
Resumo: In this article, the central issue designed goes through understanding the changes in the assessment policies after the approval of the BNCC in 2017. Initially, the literacy policies framework is presented, also pointing the theoretical reference regarding the thematic. The second section analyzes the guiding documents of the Programa Mais Alfabetização (2018); Política Nacional de Alfabetização - PNA (2019); and the Programa Tempo de Aprender (2020) to understand how the large-scale assessment policy is configured for the literacy stage. We identify that recent documents approved which were analyzed present a direct relationship with assessment policies, and consequently with mechanisms of teacher control and accountability. We also observed an anticipation process of literacy and mechanisms of control to achieve better indexes in this stage, which have gaining centrality in the current educational policies.
id UEPG-31_453cdc160016005fc0732c5942b0dec1
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/15326
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?Políticas nacionales de evaluación para alfabetización: ¿qué cambia com la Base Nacional Común Curricular?Políticas nacionais de avaliação para a alfabetização: o que muda com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC)?Políticas avaliativas. Alfabetização. Mecanismos de controle.Assessment policies. Literacy. Mechanisms of control.Políticas evaluativas. Alfabetización. Mecanismos de control.In this article, the central issue designed goes through understanding the changes in the assessment policies after the approval of the BNCC in 2017. Initially, the literacy policies framework is presented, also pointing the theoretical reference regarding the thematic. The second section analyzes the guiding documents of the Programa Mais Alfabetização (2018); Política Nacional de Alfabetização - PNA (2019); and the Programa Tempo de Aprender (2020) to understand how the large-scale assessment policy is configured for the literacy stage. We identify that recent documents approved which were analyzed present a direct relationship with assessment policies, and consequently with mechanisms of teacher control and accountability. We also observed an anticipation process of literacy and mechanisms of control to achieve better indexes in this stage, which have gaining centrality in the current educational policies.En este artículo, la problemática central diseñada pasa por la compresión de los cambios en las políticas de evaluación después de aprobación de la BNCC en 2017. Inicialmente, los marcos de las políticas de alfabetización son presentados, enfatizando aquellas aprobadas después de la BNCC, también apuntamos el referencial teórico em relación a la temática. En la segunda sección, los documentos que guían el Programa Mais Alfabetização (2018); la Política Nacional de Alfabetização - PNA (2019); y el Programa Tempo de Aprender (2020) son analizados para comprender cómo la política de evaluación a gran escala está configurada para la etapa de alfabetización. Se identifica que los recientes documentos aprobados que analizamos presentan relación directa con las políticas de evaluación, y consecuentemente con los mecanismos de control y responsabilización docente. También son observados un proceso de anticipación de la alfabetización y mecanismos de control para alcanzar mejores índices de esa etapa, que viene ganando centralidad en las políticas educacionales actuales.Neste artigo, a problemática central delineada passa pela compreensão das mudanças nas políticas de avaliação após a aprovação da BNCC em 2017. Inicialmente, os marcos das políticas de alfabetização são apresentados, enfatizando as aprovadas após a BNCC, também se aponta o referencial teórico em relação à temática. Na segunda seção, os documentos que norteiam o Programa Mais Alfabetização (2018); a Política Nacional de Alfabetização - PNA (2019); e o Programa Tempo de Aprender (2020) são analisados para entender como a política de avaliação em larga escala está configurada para a etapa da alfabetização. Identifica-se que os recentes documentos aprovados que foram analisados apresentam uma relação direta com as políticas de avaliação e, consequentemente, com os mecanismos de controle e responsabilização docente. Também são observados um processo de antecipação da alfabetização e mecanismos de controle para o alcance de melhores índices dessa etapa, que vêm ganhando centralidade nas políticas educacionais atuais.Editora UEPG2020-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1532610.5212/OlharProfr.v.23.2020.15326.209209229633.0721Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-151984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326/209209213668https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326/209209216480https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326/209209216481Lipsuch, GracieleFernandes Lima, Michelle info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-19T13:43:51Zoai:uepg.br:article/15326Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T13:43:51Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
Políticas nacionales de evaluación para alfabetización: ¿qué cambia com la Base Nacional Común Curricular?
Políticas nacionais de avaliação para a alfabetização: o que muda com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC)?
title National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
spellingShingle National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
Lipsuch, Graciele
Políticas avaliativas. Alfabetização. Mecanismos de controle.
Assessment policies. Literacy. Mechanisms of control.
Políticas evaluativas. Alfabetización. Mecanismos de control.
title_short National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
title_full National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
title_fullStr National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
title_full_unstemmed National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
title_sort National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?
author Lipsuch, Graciele
author_facet Lipsuch, Graciele
Fernandes Lima, Michelle
author_role author
author2 Fernandes Lima, Michelle
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lipsuch, Graciele
Fernandes Lima, Michelle
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas avaliativas. Alfabetização. Mecanismos de controle.
Assessment policies. Literacy. Mechanisms of control.
Políticas evaluativas. Alfabetización. Mecanismos de control.
topic Políticas avaliativas. Alfabetização. Mecanismos de controle.
Assessment policies. Literacy. Mechanisms of control.
Políticas evaluativas. Alfabetización. Mecanismos de control.
description In this article, the central issue designed goes through understanding the changes in the assessment policies after the approval of the BNCC in 2017. Initially, the literacy policies framework is presented, also pointing the theoretical reference regarding the thematic. The second section analyzes the guiding documents of the Programa Mais Alfabetização (2018); Política Nacional de Alfabetização - PNA (2019); and the Programa Tempo de Aprender (2020) to understand how the large-scale assessment policy is configured for the literacy stage. We identify that recent documents approved which were analyzed present a direct relationship with assessment policies, and consequently with mechanisms of teacher control and accountability. We also observed an anticipation process of literacy and mechanisms of control to achieve better indexes in this stage, which have gaining centrality in the current educational policies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326
10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15326.209209229633.0721
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15326.209209229633.0721
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326/209209213668
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326/209209216480
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326/209209216481
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15
Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-15
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496943443968