Large-scale assessments and the intrinsic relationship with the curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neiva, Sonia Maria de Sousa Fabrício
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fonseca, Eliana Gonçalves da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16811
Resumo: Abstract: The objective of this article is to reflect on large-scale evaluations as public policies and the relationship of these evaluations with the curriculum as a mechanism to strengthen the regulatory action of the State, based on the ideas advocated by neoliberalism. As a methodology, the argumentative approach of bibliographic character is used: Afonso (2009), Bonamino and Sousa (2012), Burbules and Torres (2004), Corazza (2005), Gimeno Sacristán (2013), Libâneo (2019), among others, support the study. In this perspective, curriculum and evaluation are not limited to the prescription of content or skills, nor to exams or tests at specific moments, as they go through an emancipatory education and unrelated to management aspects. Keywords: Large scale assessments; Curriculum; Basic education, Quality.
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spelling Large-scale assessments and the intrinsic relationship with the curriculumEvaluaciones a gran escala y la relación intrínseca con el plan de estudiosAvaliações em larga escala e a intrínseca relação com o currículoAvaliações em larga escala. Currículo. Educação básica. Qualidade.Large scale assessments. Curriculum. Basic education.Evaluaciones a gran escala. Plan de estúdios. Educación básica.Abstract: The objective of this article is to reflect on large-scale evaluations as public policies and the relationship of these evaluations with the curriculum as a mechanism to strengthen the regulatory action of the State, based on the ideas advocated by neoliberalism. As a methodology, the argumentative approach of bibliographic character is used: Afonso (2009), Bonamino and Sousa (2012), Burbules and Torres (2004), Corazza (2005), Gimeno Sacristán (2013), Libâneo (2019), among others, support the study. In this perspective, curriculum and evaluation are not limited to the prescription of content or skills, nor to exams or tests at specific moments, as they go through an emancipatory education and unrelated to management aspects. Keywords: Large scale assessments; Curriculum; Basic education, Quality.Resumen:El objetivo de este artículo es reflexionar sobre las evaluaciones a gran escala como políticas públicas y la relación de estas evaluaciones con el plan de estudios como mecanismo para fortalecer la acción reguladora del Estado, en base a las ideas defendidas por el neoliberalismo. Como metodología, se utiliza el enfoque argumentativo del carácter bibliográfico: Afonso (2009), Bonamino y Sousa (2012), Burbules y Torres (2004), Corazza (2005), Gimeno Sacristán (2013), Libâneo (2019), entre otros, apoyar el estudio. En esta perspectiva, el plan de estudios y la evaluación no se limitan a la prescripción de contenido o habilidades, ni a exámenes o pruebas en momentos específicos, ya que se someten a una educación emancipadora y no están relacionados con aspectos gerenciales. Palabras clave: Evaluaciones a gran escala; Plan de estúdios; Educación básica, Calidad.O objetivo deste artigo é refletir sobre as avaliações em larga escala como políticas públicas e a relação dessas avaliações com o currículo como mecanismo para fortalecer a ação regulatória do Estado, com base nas ideias preconizadas pelo neoliberalismo. Como metodologia, utiliza-se o enfoque argumentativo de caráter bibliográfico: Afonso (2009), Bonamino e Sousa (2012), Burbules e Torres (2004), Corazza (2005), Gimeno Sacristán (2013), Libâneo (2019), entre outros, fundamentam o estudo. Nessa perspectiva, currículo e avaliação não se resumem à prescrição de conteúdos ou competências, tampouco a exames ou testes em momentos pontuais, pois percorrem uma educação emancipatória e desvinculada das vertentes gerenciais. Palavras-chave: Avaliações em larga escala; Currículo; Educação básica; Qualidade.Editora UEPG2020-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1681110.5212/OlharProfr.v.23.2020.16811.209209229650.0903Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-171984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16811/209209213689https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16811/209209216492https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16811/209209216493Neiva, Sonia Maria de Sousa Fabrício Fonseca, Eliana Gonçalves da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-15T01:06:56Zoai:uepg.br:article/16811Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-15T01:06:56Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
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