Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Karina Limonta
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737
Resumo: The paper aims to analyze the elements present in the work Pedagogy of the Oppressed from the concept of Bildung in the German perspective. This perspective contemplates the formation of the human being that involves his/her historicity and his/her transformation. The issues of the paper are: what are the elements present in the work Pedagogy of the Oppressed in regard to the formation of the human being and his/her praxis? How can the connection between the Bildung concept and the elements of Pedagogy of the Oppressed be established? The Hermeneutic Content Analysis method is used for the analysis and reflection of the elements of the work Pedagogy of the Oppressed. Bildung as an educational praxis in the work Pedagogy of the Oppressed can be understood, then, as the process of acquiring knowledge or skills and as a transformation of the subject's connection with the world, with others and with himself/herself for the conquest of freedom.  
id UEPG-31_a1cf4641e4cc9c900ab0784d84cf6e9e
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/16737
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for libertyBildung y pedagogía de los oprimidos: análisis y reflexión de los elementos formativos de la praxis para la libertadBildung e pedagogia do oprimido: análise e reflexão dos elementos formativos da práxis para a liberdadePedagogia do Oprimido. Bildung. Práxis e Liberdade.Pedagogy of the Oppressed. Bildung. Praxis and Freedom.Pedagogía del Oprimido. Bildung. Praxis y Libertad.The paper aims to analyze the elements present in the work Pedagogy of the Oppressed from the concept of Bildung in the German perspective. This perspective contemplates the formation of the human being that involves his/her historicity and his/her transformation. The issues of the paper are: what are the elements present in the work Pedagogy of the Oppressed in regard to the formation of the human being and his/her praxis? How can the connection between the Bildung concept and the elements of Pedagogy of the Oppressed be established? The Hermeneutic Content Analysis method is used for the analysis and reflection of the elements of the work Pedagogy of the Oppressed. Bildung as an educational praxis in the work Pedagogy of the Oppressed can be understood, then, as the process of acquiring knowledge or skills and as a transformation of the subject's connection with the world, with others and with himself/herself for the conquest of freedom.  El objetivo de este artículo es analizar los elementos presentes en la obra Pedagogía del oprimido desde el concepto de Bildung en la perspectiva alemana. Esta perspectiva contempla la formación del ser humano que involucra su historicidad y su transformación. Los temas ¿Cuáles son los elementos presentes en la obra Pedagogía del Oprimido en relación a la formación del ser humano y la praxis? ¿Cómo se puede establecer la relación entre el concepto Bildung y los elementos de Pedagogía del Oprimido? orientó la propuesta del trabajo. El método de Análisis de Contenido Hermenéutico se utiliza para el análisis y reflexión de los elementos de la obra Pedagogía del Oprimido. La bildung como praxis educativa en la obra Pedagogía del Oprimido puede entenderse, entonces, como el proceso de adquisición de conocimientos o habilidades y como una transformación de la relación del sujeto con el mundo, con los demás y consigo mismo para la conquista de la libertad.O objetivo deste artigo consiste em analisar os elementos presentes na obra Pedagogia do Oprimido a partir do conceito de Bildung na perspectiva alemã. Esta perspectiva contempla a formação do ser humano que envolve a sua historicidade e a sua transformação.  As problemáticas Quais são os elementos presentes na obra Pedagogia do Oprimido em relação à formação do ser humano e a práxis? Como pode se estabelecer a relação do conceito Bildung com os elementos da obra Pedagogia do Oprimido? nortearam a proposta do trabalho. O método Análise de Conteúdo Hermenêutica é utilizado para análise e reflexão dos elementos da obra Pedagogia do Oprimido. A Bildung como práxis educativa na obra Pedagogia do Oprimido pode ser entendida, então, como o processo de adquirir conhecimento ou competências e como uma transformação da relação do sujeito com o mundo, com os outros e consigo mesmo para a conquista da liberdade.  Editora UEPG2021-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1673710.5212/OlharProfr.v.24.16737.017Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-23Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-23Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-23Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-23Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-231984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737/209209214044https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737/209209215648https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737/209209215649Copyright (c) 2021 Karina Limonta Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Karina Limonta2022-03-12T12:38:17Zoai:uepg.br:article/16737Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-12T12:38:17Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
Bildung y pedagogía de los oprimidos: análisis y reflexión de los elementos formativos de la praxis para la libertad
Bildung e pedagogia do oprimido: análise e reflexão dos elementos formativos da práxis para a liberdade
title Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
spellingShingle Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
Vieira, Karina Limonta
Pedagogia do Oprimido. Bildung. Práxis e Liberdade.
Pedagogy of the Oppressed. Bildung. Praxis and Freedom.
Pedagogía del Oprimido. Bildung. Praxis y Libertad.
title_short Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
title_full Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
title_fullStr Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
title_full_unstemmed Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
title_sort Bildung and pedagogy of the oppressed: analysis and reflection of the formative elements of praxis for liberty
author Vieira, Karina Limonta
author_facet Vieira, Karina Limonta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Karina Limonta
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia do Oprimido. Bildung. Práxis e Liberdade.
Pedagogy of the Oppressed. Bildung. Praxis and Freedom.
Pedagogía del Oprimido. Bildung. Praxis y Libertad.
topic Pedagogia do Oprimido. Bildung. Práxis e Liberdade.
Pedagogy of the Oppressed. Bildung. Praxis and Freedom.
Pedagogía del Oprimido. Bildung. Praxis y Libertad.
description The paper aims to analyze the elements present in the work Pedagogy of the Oppressed from the concept of Bildung in the German perspective. This perspective contemplates the formation of the human being that involves his/her historicity and his/her transformation. The issues of the paper are: what are the elements present in the work Pedagogy of the Oppressed in regard to the formation of the human being and his/her praxis? How can the connection between the Bildung concept and the elements of Pedagogy of the Oppressed be established? The Hermeneutic Content Analysis method is used for the analysis and reflection of the elements of the work Pedagogy of the Oppressed. Bildung as an educational praxis in the work Pedagogy of the Oppressed can be understood, then, as the process of acquiring knowledge or skills and as a transformation of the subject's connection with the world, with others and with himself/herself for the conquest of freedom.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737
10.5212/OlharProfr.v.24.16737.017
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.24.16737.017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737/209209214044
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737/209209215648
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16737/209209215649
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Karina Limonta Vieira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Karina Limonta Vieira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-23
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-23
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-23
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-23
Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-23
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053497522257920