Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Neiva Afonso
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Amaral Filho, Fausto dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35826
Resumo: The text discusses the way of comprehension about the Bildungsroman, Art and human formation along the lines of German Bildung. Firstly, it brings up questions about the ways that modern rationality has been chosen with losses to Art as well as to other ways of knowledge. Secondly, and having in mind what is often said relatively to necessities of meaning production beyond to what is rational, we get to catch that literature can play a very important role to human formation. Although, we think that, at last, all literature is formative, we lean over an emblematic case: romances of formation, literary dimensions of self’s formation. As an exemplary literature case which describes portraying the subject’s formation, in the second part of the text, we bring an approach about Bildungsroman as an opportunity of rescuing between what was lost in Modernity relatively to a subjectivity that outcropped, besides science progress and technical advance. As conclusion, it’s said the necessary enphasis in formative processes which promote complete interests on human possibilities - of emancipation, among the mentioned possibilities.
id PUC_RS-18_1908fe80e8594f8a6d5cfd0b2201d1cc
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35826
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the BildungsromanLa literatura como praxis educativa emancipadora y las posibilidades formativas de los BildungsromanA literatura enquanto práxis educativa emancipatória e as possibilidades formativas dos Bildungsromaneducative praxisBildungBildungsromanemancipationpráxis educativaBildungBildungsromanemancipaçãopraxis educativaBildungBildungsromanemancipaciónThe text discusses the way of comprehension about the Bildungsroman, Art and human formation along the lines of German Bildung. Firstly, it brings up questions about the ways that modern rationality has been chosen with losses to Art as well as to other ways of knowledge. Secondly, and having in mind what is often said relatively to necessities of meaning production beyond to what is rational, we get to catch that literature can play a very important role to human formation. Although, we think that, at last, all literature is formative, we lean over an emblematic case: romances of formation, literary dimensions of self’s formation. As an exemplary literature case which describes portraying the subject’s formation, in the second part of the text, we bring an approach about Bildungsroman as an opportunity of rescuing between what was lost in Modernity relatively to a subjectivity that outcropped, besides science progress and technical advance. As conclusion, it’s said the necessary enphasis in formative processes which promote complete interests on human possibilities - of emancipation, among the mentioned possibilities.El texto discute el modo de comprensión de los Bildungsroman, de la arte y de la formación humana en los formatos de la Bildung alemana. Primeramente, señala cuestiones sobre los caminos que tomó la racionalidad moderna, a partir de prejuicios de la arte y de la filosofia como maneras del conocer y del realizarse. En segundo lugar, detecta, teniendo lo que fue dicho en relación a las necesidades de producción para allá de lo que es racional, que la literatura puede tener un papel fundamental para la formación humana. Aunque pensemos que toda la literatura es, en ultima instancia, formativa, levamos en cuenta un caso emblemático: los romances de formación, las dimensiones literárias de la formación del yo. Como ejemplo de una literatura que descrebe así como retrata la formación del sujeto, traemos en la segunda parte del texto una abordaje cuanto a los Bildungsroman encuanto oportunidad de rescate entre lo que fue perdido en la modernidad en los termos de una subjetividad floreciente, a pesar de del progreso de la ciência y de los avances de la tecnica. El texto trae como conclusión una énfasis necesaria en los procesos formativos que promovieron los intereses integrales de la multiplicidad de posibilidades humana,entre esas la emancipación del sujeto. O texto discute o modo de compreensão dos Bildungsroman, da arte e da formação humana nos formatos da Bildung alemã. Levanta questões, em primeiro lugar, sobre os caminhos que a racionalidade moderna foi tomando, com prejuízo da arte e da filosofia como maneiras do conhecer realizar-se. Em segundo lugar, e tendo presente o que foi dito relativamente às necessidades de produção de sentido para além do que é racional, detecta-se que a literatura pode exercer um papel fundamental para a formação humana. Ainda que pensemos que, em última instância, toda a literatura é formativa, debruçamo-nos sobre um caso emblemático: os romances de formação, dimensões literárias da formação do eu. Como caso exemplar de literatura que descreve, retrata a formação do sujeito, ainda na segunda parte do texto, trazemos uma abordagem sobre os Bildungsroman como oportunidade de resgate entre o que se perdeu na modernidade em termos de uma subjetividade que aflorara, apesar do progresso das ciências e do avanço da técnica. O texto traz como conclusão a necessária ênfase nos processos formativos que promovam os interesses integrais da multiplicidade das possibilidades humanas, entre eles, a emancipação dos sujeitos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3582610.15448/1981-2582.2020.2.35826Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e35826Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e35826Educação; v. 43 n. 2 (2020); e358261981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35826/26257Copyright (c) 2020 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Neiva AfonsoAmaral Filho, Fausto dos Santos2020-12-02T17:55:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35826Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-12-02T17:55:28Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
La literatura como praxis educativa emancipadora y las posibilidades formativas de los Bildungsroman
A literatura enquanto práxis educativa emancipatória e as possibilidades formativas dos Bildungsroman
title Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
spellingShingle Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
Oliveira, Neiva Afonso
educative praxis
Bildung
Bildungsroman
emancipation
práxis educativa
Bildung
Bildungsroman
emancipação
praxis educativa
Bildung
Bildungsroman
emancipación
title_short Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
title_full Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
title_fullStr Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
title_full_unstemmed Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
title_sort Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman
author Oliveira, Neiva Afonso
author_facet Oliveira, Neiva Afonso
Amaral Filho, Fausto dos Santos
author_role author
author2 Amaral Filho, Fausto dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Neiva Afonso
Amaral Filho, Fausto dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv educative praxis
Bildung
Bildungsroman
emancipation
práxis educativa
Bildung
Bildungsroman
emancipação
praxis educativa
Bildung
Bildungsroman
emancipación
topic educative praxis
Bildung
Bildungsroman
emancipation
práxis educativa
Bildung
Bildungsroman
emancipação
praxis educativa
Bildung
Bildungsroman
emancipación
description The text discusses the way of comprehension about the Bildungsroman, Art and human formation along the lines of German Bildung. Firstly, it brings up questions about the ways that modern rationality has been chosen with losses to Art as well as to other ways of knowledge. Secondly, and having in mind what is often said relatively to necessities of meaning production beyond to what is rational, we get to catch that literature can play a very important role to human formation. Although, we think that, at last, all literature is formative, we lean over an emblematic case: romances of formation, literary dimensions of self’s formation. As an exemplary literature case which describes portraying the subject’s formation, in the second part of the text, we bring an approach about Bildungsroman as an opportunity of rescuing between what was lost in Modernity relatively to a subjectivity that outcropped, besides science progress and technical advance. As conclusion, it’s said the necessary enphasis in formative processes which promote complete interests on human possibilities - of emancipation, among the mentioned possibilities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35826
10.15448/1981-2582.2020.2.35826
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35826
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2020.2.35826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35826/26257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e35826
Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e35826
Educação; v. 43 n. 2 (2020); e35826
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2020.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128746064609280