SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grokorriski, Carlos Ricardo
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
Texto Completo: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1337
Resumo: This dissertation aims to describe the dynamics of the relations between an specific governamental action, the “Paraná Alfabetizado” program, whose function is the alphabetization of the young, adults and elderly, and a remaining quilombola community (CRQ), in this case, the Sutil community. The theoretical base is constitued from the concepts of ‘dialogicity/conscientization’ in Paulo Freire; and ‘disciplinary matrix/ historical consciousness’ in Jörn Rüsen. Both (concepts/authors) share similar theories on the relations between the spheres of knowledge and practical life. At the same time, other referentials that contribute to some aspects of this text were utilizes. The research is qualitative and the gathering of data was developed by exploratory survey followed by interviews. Among the main contribution of this research are: a reflection on the identity of the community, its relations with the state institution, as well as the possibilities of projection in the future. The contributions of this work are given in order to provide opportunities for community intervention from an epistemological model that considers the integration of specialized knowledge, public sphere as political action management and practical life of the community.
id UEPG_78f58da7a9a51e1147a7fc4357be8fba
oai_identifier_str oai:tede2.uepg.br:prefix/1337
network_acronym_str UEPG
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
repository_id_str
spelling Cerri, Luis FernandoCPF:16064066906http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791435E2Silva, Lúcia Helena OliveiraCPF:13768296814http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766768P0Rosso, Ademir JoséCPF:23213418072http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703673P6CPF:32785970870http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4219017T8Grokorriski, Carlos Ricardo2017-07-21T20:31:59Z2012-10-172017-07-21T20:31:59Z2012-08-06GROKORRISKI, Carlos Ricardo. SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2012.http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1337This dissertation aims to describe the dynamics of the relations between an specific governamental action, the “Paraná Alfabetizado” program, whose function is the alphabetization of the young, adults and elderly, and a remaining quilombola community (CRQ), in this case, the Sutil community. The theoretical base is constitued from the concepts of ‘dialogicity/conscientization’ in Paulo Freire; and ‘disciplinary matrix/ historical consciousness’ in Jörn Rüsen. Both (concepts/authors) share similar theories on the relations between the spheres of knowledge and practical life. At the same time, other referentials that contribute to some aspects of this text were utilizes. The research is qualitative and the gathering of data was developed by exploratory survey followed by interviews. Among the main contribution of this research are: a reflection on the identity of the community, its relations with the state institution, as well as the possibilities of projection in the future. The contributions of this work are given in order to provide opportunities for community intervention from an epistemological model that considers the integration of specialized knowledge, public sphere as political action management and practical life of the community.Este trabalho tem por objetivo descrever a dinâmica das relações entre uma ação governamental específica, o “Programa Paraná Alfabetizado”, cuja função é a alfabetização de jovens, adultos e idosos, e uma comunidade remanescente quilombola (CRQ), neste caso a comunidade do Sutil. A base teórica é constituída a partir dos conceitos de ‘dialogicidade/conscientização’ em Paulo Freire; e ‘matriz disciplinar/ consciência histórica’ em Jörn Rüsen. Ambos (conceitos/autores) compartilham de teorias semelhantes referentes às relações entre as esferas do conhecimento e da vida prática. Paralelamente foram utilizados outros referenciais que contribuíram com alguns aspectos deste trabalho. A pesquisa é qualitativa e a coleta de dados se deu por pesquisa exploratória seguida de entrevistas. Entre as principais contribuições da pesquisa estão: uma reflexão sobre a identidade da comunidade, suas relações com a instituição estatal, bem como as possibilidades de projeção do futuro. As contribuições deste trabalho se dão no sentido de oferecer possibilidades de intervenção na comunidade a partir de um modelo epistemológico que considere a integração entre conhecimento especializado, esfera pública como ação política gestora e vida prática da comunidade.Made available in DSpace on 2017-07-21T20:31:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 carlos grokorriski.pdf: 1143537 bytes, checksum: e46c9e194cb2f26a28fbbe05a8a725c7 (MD5) Previous issue date: 2012-08-06application/pdfporUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSAPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUEPGBREducaçãoComunidade Remanescente Quilombola (CRQ)Programa Paraná Alfabetizadoalfabetizaçãodialogicidade/conscientizaçãoconsciência históricaRemaining Quilombola Community (CRQ)Paraná Alfabetizado Programliteracydialogicity/conscientizationhistorical ConsciousnessCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPGinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGORIGINALcarlos grokorriski.pdfapplication/pdf1143537http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/1337/1/carlos%20grokorriski.pdfe46c9e194cb2f26a28fbbe05a8a725c7MD51prefix/13372017-07-21 17:31:59.275oai:tede2.uepg.br:prefix/1337Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.uepg.br/jspui/PUBhttp://tede2.uepg.br/oai/requestbicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.bropendoar:2017-07-21T20:31:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.por.fl_str_mv SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
title SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
spellingShingle SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
Grokorriski, Carlos Ricardo
Comunidade Remanescente Quilombola (CRQ)
Programa Paraná Alfabetizado
alfabetização
dialogicidade/conscientização
consciência histórica
Remaining Quilombola Community (CRQ)
Paraná Alfabetizado Program
literacy
dialogicity/conscientization
historical Consciousness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
title_full SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
title_fullStr SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
title_full_unstemmed SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
title_sort SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA
author Grokorriski, Carlos Ricardo
author_facet Grokorriski, Carlos Ricardo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cerri, Luis Fernando
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:16064066906
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791435E2
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Silva, Lúcia Helena Oliveira
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:13768296814
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766768P0
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rosso, Ademir José
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:23213418072
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703673P6
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:32785970870
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4219017T8
dc.contributor.author.fl_str_mv Grokorriski, Carlos Ricardo
contributor_str_mv Cerri, Luis Fernando
Silva, Lúcia Helena Oliveira
Rosso, Ademir José
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidade Remanescente Quilombola (CRQ)
Programa Paraná Alfabetizado
alfabetização
dialogicidade/conscientização
consciência histórica
topic Comunidade Remanescente Quilombola (CRQ)
Programa Paraná Alfabetizado
alfabetização
dialogicidade/conscientização
consciência histórica
Remaining Quilombola Community (CRQ)
Paraná Alfabetizado Program
literacy
dialogicity/conscientization
historical Consciousness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Remaining Quilombola Community (CRQ)
Paraná Alfabetizado Program
literacy
dialogicity/conscientization
historical Consciousness
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation aims to describe the dynamics of the relations between an specific governamental action, the “Paraná Alfabetizado” program, whose function is the alphabetization of the young, adults and elderly, and a remaining quilombola community (CRQ), in this case, the Sutil community. The theoretical base is constitued from the concepts of ‘dialogicity/conscientization’ in Paulo Freire; and ‘disciplinary matrix/ historical consciousness’ in Jörn Rüsen. Both (concepts/authors) share similar theories on the relations between the spheres of knowledge and practical life. At the same time, other referentials that contribute to some aspects of this text were utilizes. The research is qualitative and the gathering of data was developed by exploratory survey followed by interviews. Among the main contribution of this research are: a reflection on the identity of the community, its relations with the state institution, as well as the possibilities of projection in the future. The contributions of this work are given in order to provide opportunities for community intervention from an epistemological model that considers the integration of specialized knowledge, public sphere as political action management and practical life of the community.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-10-17
2017-07-21T20:31:59Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-08-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-07-21T20:31:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GROKORRISKI, Carlos Ricardo. SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1337
identifier_str_mv GROKORRISKI, Carlos Ricardo. SUTILEZAS ENTRE CIÊNCIA, POLÍTICA E VIDA PRÁTICA: ALFABETIZAÇÃO EM UMA COMUNIDADE REMANESCENTE QUILOMBOLA. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2012.
url http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UEPG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/1337/1/carlos%20grokorriski.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e46c9e194cb2f26a28fbbe05a8a725c7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv bicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.br
_version_ 1809460453668028416