UTILIZAÇÃO DE ÓLEO DE GIRASSOL COMO COMBUSTÍVEL EM UNIDADE DE POTÊNCIA MONOCILINDRO CICLO DIESEL
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
Texto Completo: | http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2195 |
Resumo: | The many oil crises that have occurred in the past decades and the dependence of the Brazilian energy matrix on fossil fuels, as well as the environmental problems caused by their use, have pressed for advances in the search for new alternative fuels and, in a way, also made them possible. Fuels made from vegetable oils are particularly interesting, as they may substitute the diesel, the most consumed liquid fuel. The global energy matrix tends to follow in this direction until new solutions arise, despite existing problems in the functioning of the engines, particularly when using vegetable oils. For this study, two 50-hour tests were done on a direct injection, mono-cylinder micro-tractor fueled with 100 crude sunflower oil. The vegetable oil was at room temperature in the first test (E-1), and heated to an approximate temperature of 90 C in the second test (E-2). The cylinder head gasket burned after running for 50 hours in the first test. An increase of the compression ratio was observed in both tests. The carbonization of the injection system in the E-2 test was 81.5 lower than E-1. The carbonization of the intake system in the E-2 test was 51.7 lower than E-1, and the carbonization of the exhaust system in E-2 was 33.4 lower than in E-1. The carbonization in E-1 was about the same as in E-2 in the combustion chamber. Compared to diesel, the fuel consumption was 2.3 higher in E-1 and 0.7 higher E-2. The lubricant oil was contaminated with vegetable oil in both tests. Generally, E-2 was better than E-1. |
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Dissertação (Mestrado em Agricultura) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2009.http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2195The many oil crises that have occurred in the past decades and the dependence of the Brazilian energy matrix on fossil fuels, as well as the environmental problems caused by their use, have pressed for advances in the search for new alternative fuels and, in a way, also made them possible. Fuels made from vegetable oils are particularly interesting, as they may substitute the diesel, the most consumed liquid fuel. The global energy matrix tends to follow in this direction until new solutions arise, despite existing problems in the functioning of the engines, particularly when using vegetable oils. For this study, two 50-hour tests were done on a direct injection, mono-cylinder micro-tractor fueled with 100 crude sunflower oil. 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Generally, E-2 was better than E-1.As diversas crises do petróleo ocorridas nas últimas décadas, a dependência da matriz energética brasileira dos combustíveis fósseis e os problemas ambientais causados pela utilização destes têm forçado e, de certo modo, viabilizado o avanço das pesquisas na busca de combustíveis alternativos, principalmente com relação a aqueles que podem substituir o petrodiesel, como os derivados dos óleos vegetais, pois este é o combustível liquido mais consumido. Mesmo com a existência de problemas no funcionamento dos motores quando utilizados combustíveis derivados dos óleos vegetais, até o surgimento de novas soluções o cenário da matriz energética mundial tende a seguir este rumo. Neste trabalho realizaram-se dois ensaios de 50 h de duração, em um micro-trator monocilíndrico de injeção direta, utilizando 100 de óleo de girassol como combustível. No primeiro ensaio (E-1) utilizou-se óleo vegetal entrando a temperatura ambiente no sistema de injeção do motor e no segundo ensaio (E-2) aqueceu-se o óleo a uma temperatura de aproximadamente 90 C. No primeiro ensaio após 50 h foi constatada a queima da junta de cabeçote. Para os dois ensaios foi encontrado um aumento da pressão de compressão. Para a carbonização do bico injetor, a do E-2 foi 81,5 menor que a do E-1. A carbonização do sistema de admissão do E-2 foi 51,7 menor que do E-1 e a carbonização do sistema de exaustão do E-2 foi 33,4 menor que a do E-1. Para a câmara de combustão a carbonização do E-1 foi praticamente igual ao do E-2. Com relação ao consumo de combustível do E-1 e do E-2 foram respectivamente de 2,3 e 0,7 maiores que o petrodiesel. No caso do óleo lubrificante, houve contaminação por óleo vegetal combustível nos dois ensaios. No geral o E-2 mostrou-se melhor que o E-1.Made available in DSpace on 2017-07-25T19:29:42Z (GMT). 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