ERA UMA VEZ NO QUILOMBO: NARRATIVAS SOBRE TURISMO, AUTENTICIDADE E TRADIÇÃO ENTRE ARTESÃS DE ALCÂNTARA (MA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Noronha, Raquel Gomes
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Textos escolhidos de cultura e arte populares (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tecap/article/view/16351
Resumo: DOI: http://dx.doi.org/ 10.12957/tecap.2015.16351The present work seeks to analyze categories such as authenticity, commoditization, and tradition in the light of authors writing in the field of Anthropology of Tourism, and who present important keys to the understanding of the production and consumption of handcrafted goods in Alcântara. What does it mean to buy a handcrafted product produced by a quilombola community? How do artisans, in their everyday lives, construct and make use of the interest shown by others in their handcrafted products, considering the latter as a metonymy that stands for their own ethnic identity? 
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spelling ERA UMA VEZ NO QUILOMBO: NARRATIVAS SOBRE TURISMO, AUTENTICIDADE E TRADIÇÃO ENTRE ARTESÃS DE ALCÂNTARA (MA)ONCE UPON A TIME IN THE QUILOMBO : NARRATIVES OF TOURISM , AUTHENTICITY AND TRADITION AMONG THE ARTISANS OF ALCÂNTARA (MA)HANDCRAFTETHNIC IDENTITYCOMMODITIZATIONARTESANATOIDENTIDADE ÉTNICACOMODITIZAÇÃODOI: http://dx.doi.org/ 10.12957/tecap.2015.16351The present work seeks to analyze categories such as authenticity, commoditization, and tradition in the light of authors writing in the field of Anthropology of Tourism, and who present important keys to the understanding of the production and consumption of handcrafted goods in Alcântara. What does it mean to buy a handcrafted product produced by a quilombola community? How do artisans, in their everyday lives, construct and make use of the interest shown by others in their handcrafted products, considering the latter as a metonymy that stands for their own ethnic identity? DOI: http://dx.doi.org/ 10.12957/tecap.2015.16351Neste texto percorro categorias como autenticidade, comoditização e tradição à luz de alguns autores que pertencem ao campo da antropologia do turismo e apresentam importantes chaves para entender a produção e o consumo artesanal em Alcântara. O que significa comprar um produto artesanal produzido por uma comunidade quilombola? Como as artesãs interpretam e operacionalizam, em seus cotidianos, o interesse dos outros por seu artesanato, considerando este último um recurso metonímico que substitui sua própria identidade étnica?Universidade do Estado do Rio de Janeiro2015-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/tecap/article/view/1635110.12957/tecap.2015.16351Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares; v. 12 n. 1 (2015): TECAP 12-11981-99351980-3281reponame:Textos escolhidos de cultura e arte populares (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/tecap/article/view/16351/12373Noronha, Raquel Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-05-27T09:39:13Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/16351Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecapPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/oaippeuerj@eduerj.uerj.br || felipeferreirario@gmail.com1981-99351980-3281opendoar:2024-05-17T13:38:52.655089Textos escolhidos de cultura e arte populares (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)true
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