Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Renata de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho, Maria Cláudia da Veiga Soares, Kraemer, Fabiana Bom
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Maracanan (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272
Resumo: The article presents reflections on food as a social practice during the first century of Colégio Pedro II (1837-1937), an important educational institution in Brazil. Understanding food in its complexity requires an exploratory exercise involving various knowledge fields such as history, anthropology, sociology, communication, nutrition, psychology with structure the understanding of this phenomenon. Considering this interdisciplinarity approach, the aim of this research is to comprehend how the school, as a space of socialization, mediates the eating practices of young students. To do so, we utilize primary sources from the institution, such as regulations and interl rules, as well as the document Memória Histórica do Colégio de Pedro II [Historical Memory of the College of Pedro II], by Escragnolle Doria (1997). We employ the concept of representations to study the texts, viewing them as discourses and practices in the social world that make them intelligible and possible. We identify that the social relations established around food may have contributed to maintaining order, discipline, power structure, and reinforcement of internal social hierarchy witn Colégio Pedro II over the years, while also differentiating the students of this school from others.
id UERJ-19_2d85dc673ec4db2ae64356b572c3ed5b
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78272
network_acronym_str UERJ-19
network_name_str Revista Maracanan (Online)
repository_id_str
spelling Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentaçãoOne hundred years of socialization in the school cafeteria of Colégio Pedro II (1837-1937): a study on social practices and foodAlimentaçãoEducaçãoHistória da alimentaçãoPráticas alimentaresSociologiaFoodEducationFood historyEating praticesSociologyThe article presents reflections on food as a social practice during the first century of Colégio Pedro II (1837-1937), an important educational institution in Brazil. Understanding food in its complexity requires an exploratory exercise involving various knowledge fields such as history, anthropology, sociology, communication, nutrition, psychology with structure the understanding of this phenomenon. Considering this interdisciplinarity approach, the aim of this research is to comprehend how the school, as a space of socialization, mediates the eating practices of young students. To do so, we utilize primary sources from the institution, such as regulations and interl rules, as well as the document Memória Histórica do Colégio de Pedro II [Historical Memory of the College of Pedro II], by Escragnolle Doria (1997). We employ the concept of representations to study the texts, viewing them as discourses and practices in the social world that make them intelligible and possible. We identify that the social relations established around food may have contributed to maintaining order, discipline, power structure, and reinforcement of internal social hierarchy witn Colégio Pedro II over the years, while also differentiating the students of this school from others.O artigo traz reflexões sobre a alimentação, enquanto prática social, no período demarcado pelo primeiro centenário do Colégio Pedro II (1837-1937), importante instituição de ensino do Brasil. Compreender a alimentação em sua complexidade demanda um exercício exploratório de aproximações dos diferentes núcleos [de saberes] história, antropologia, sociologia, comunicação, nutrição, psicologia- que estruturam o pensamento sobre esse fenômeno. Considerando essa interdisciplinaridade é que traçamos como o objetivo desta pesquisa, compreender como a escola, enquanto espaço de socialização, medeia as práticas alimentares de jovens estudantes. Para tal, utilizamos de fontes primárias da instituição, tais como regulamentos e regimentos internos, além do documento Memória Histórica do Colégio de Pedro Segundo, de Escragnolle Doria (1997). Recorremos às noções de representações para estudar os textos entendendo-os como discursos e práticas do mundo social que os tornam inteligíveis e possíveis. Identificamos que as relações sociais estabelecidas em torno da alimentação podem ter contribuído para a manutenção da ordem, disciplina, organização, estruturação do poder e fortalecimento da hierarquia social interna no Colégio Pedro II ao longo dos anos, ao mesmo tempo que também favoreceu a diferenciação dos estudantes dessa escola em relação a outros.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/7827210.12957/revmar.2023.78272Revista Maracanan; n. 34 (2023): O alimento e suas múltiplas abordagens na História; 121-1432359-00921807-989Xreponame:Revista Maracanan (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272/48983Copyright (c) 2023 Revista Maracananhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Renata de SouzaCarvalho, Maria Cláudia da Veiga SoaresKraemer, Fabiana Bom2024-03-14T20:48:12Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78272Revistahttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracananPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/oairevista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com2359-00921807-989Xopendoar:2024-03-14T20:48:12Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
One hundred years of socialization in the school cafeteria of Colégio Pedro II (1837-1937): a study on social practices and food
title Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
spellingShingle Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
Nogueira, Renata de Souza
Alimentação
Educação
História da alimentação
Práticas alimentares
Sociologia
Food
Education
Food history
Eating pratices
Sociology
title_short Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
title_full Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
title_fullStr Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
title_full_unstemmed Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
title_sort Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
author Nogueira, Renata de Souza
author_facet Nogueira, Renata de Souza
Carvalho, Maria Cláudia da Veiga Soares
Kraemer, Fabiana Bom
author_role author
author2 Carvalho, Maria Cláudia da Veiga Soares
Kraemer, Fabiana Bom
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Renata de Souza
Carvalho, Maria Cláudia da Veiga Soares
Kraemer, Fabiana Bom
dc.subject.por.fl_str_mv Alimentação
Educação
História da alimentação
Práticas alimentares
Sociologia
Food
Education
Food history
Eating pratices
Sociology
topic Alimentação
Educação
História da alimentação
Práticas alimentares
Sociologia
Food
Education
Food history
Eating pratices
Sociology
description The article presents reflections on food as a social practice during the first century of Colégio Pedro II (1837-1937), an important educational institution in Brazil. Understanding food in its complexity requires an exploratory exercise involving various knowledge fields such as history, anthropology, sociology, communication, nutrition, psychology with structure the understanding of this phenomenon. Considering this interdisciplinarity approach, the aim of this research is to comprehend how the school, as a space of socialization, mediates the eating practices of young students. To do so, we utilize primary sources from the institution, such as regulations and interl rules, as well as the document Memória Histórica do Colégio de Pedro II [Historical Memory of the College of Pedro II], by Escragnolle Doria (1997). We employ the concept of representations to study the texts, viewing them as discourses and practices in the social world that make them intelligible and possible. We identify that the social relations established around food may have contributed to maintaining order, discipline, power structure, and reinforcement of internal social hierarchy witn Colégio Pedro II over the years, while also differentiating the students of this school from others.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272
10.12957/revmar.2023.78272
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272
identifier_str_mv 10.12957/revmar.2023.78272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272/48983
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Maracanan
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Maracanan
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Revista Maracanan; n. 34 (2023): O alimento e suas múltiplas abordagens na História; 121-143
2359-0092
1807-989X
reponame:Revista Maracanan (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Revista Maracanan (Online)
collection Revista Maracanan (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv revista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com
_version_ 1799317568625836032