Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Maracanan (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272 |
Resumo: | The article presents reflections on food as a social practice during the first century of Colégio Pedro II (1837-1937), an important educational institution in Brazil. Understanding food in its complexity requires an exploratory exercise involving various knowledge fields such as history, anthropology, sociology, communication, nutrition, psychology with structure the understanding of this phenomenon. Considering this interdisciplinarity approach, the aim of this research is to comprehend how the school, as a space of socialization, mediates the eating practices of young students. To do so, we utilize primary sources from the institution, such as regulations and interl rules, as well as the document Memória Histórica do Colégio de Pedro II [Historical Memory of the College of Pedro II], by Escragnolle Doria (1997). We employ the concept of representations to study the texts, viewing them as discourses and practices in the social world that make them intelligible and possible. We identify that the social relations established around food may have contributed to maintaining order, discipline, power structure, and reinforcement of internal social hierarchy witn Colégio Pedro II over the years, while also differentiating the students of this school from others. |
id |
UERJ-19_2d85dc673ec4db2ae64356b572c3ed5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78272 |
network_acronym_str |
UERJ-19 |
network_name_str |
Revista Maracanan (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentaçãoOne hundred years of socialization in the school cafeteria of Colégio Pedro II (1837-1937): a study on social practices and foodAlimentaçãoEducaçãoHistória da alimentaçãoPráticas alimentaresSociologiaFoodEducationFood historyEating praticesSociologyThe article presents reflections on food as a social practice during the first century of Colégio Pedro II (1837-1937), an important educational institution in Brazil. Understanding food in its complexity requires an exploratory exercise involving various knowledge fields such as history, anthropology, sociology, communication, nutrition, psychology with structure the understanding of this phenomenon. Considering this interdisciplinarity approach, the aim of this research is to comprehend how the school, as a space of socialization, mediates the eating practices of young students. To do so, we utilize primary sources from the institution, such as regulations and interl rules, as well as the document Memória Histórica do Colégio de Pedro II [Historical Memory of the College of Pedro II], by Escragnolle Doria (1997). We employ the concept of representations to study the texts, viewing them as discourses and practices in the social world that make them intelligible and possible. We identify that the social relations established around food may have contributed to maintaining order, discipline, power structure, and reinforcement of internal social hierarchy witn Colégio Pedro II over the years, while also differentiating the students of this school from others.O artigo traz reflexões sobre a alimentação, enquanto prática social, no período demarcado pelo primeiro centenário do Colégio Pedro II (1837-1937), importante instituição de ensino do Brasil. Compreender a alimentação em sua complexidade demanda um exercício exploratório de aproximações dos diferentes núcleos [de saberes] história, antropologia, sociologia, comunicação, nutrição, psicologia- que estruturam o pensamento sobre esse fenômeno. Considerando essa interdisciplinaridade é que traçamos como o objetivo desta pesquisa, compreender como a escola, enquanto espaço de socialização, medeia as práticas alimentares de jovens estudantes. Para tal, utilizamos de fontes primárias da instituição, tais como regulamentos e regimentos internos, além do documento Memória Histórica do Colégio de Pedro Segundo, de Escragnolle Doria (1997). Recorremos às noções de representações para estudar os textos entendendo-os como discursos e práticas do mundo social que os tornam inteligíveis e possíveis. Identificamos que as relações sociais estabelecidas em torno da alimentação podem ter contribuído para a manutenção da ordem, disciplina, organização, estruturação do poder e fortalecimento da hierarquia social interna no Colégio Pedro II ao longo dos anos, ao mesmo tempo que também favoreceu a diferenciação dos estudantes dessa escola em relação a outros.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/7827210.12957/revmar.2023.78272Revista Maracanan; n. 34 (2023): O alimento e suas múltiplas abordagens na História; 121-1432359-00921807-989Xreponame:Revista Maracanan (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272/48983Copyright (c) 2023 Revista Maracananhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Renata de SouzaCarvalho, Maria Cláudia da Veiga SoaresKraemer, Fabiana Bom2024-03-14T20:48:12Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78272Revistahttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracananPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/oairevista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com2359-00921807-989Xopendoar:2024-03-14T20:48:12Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação One hundred years of socialization in the school cafeteria of Colégio Pedro II (1837-1937): a study on social practices and food |
title |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação |
spellingShingle |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação Nogueira, Renata de Souza Alimentação Educação História da alimentação Práticas alimentares Sociologia Food Education Food history Eating pratices Sociology |
title_short |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação |
title_full |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação |
title_fullStr |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação |
title_full_unstemmed |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação |
title_sort |
Cem anos de socialização no refeitório do Colégio Pedro II (1837-1937): um estudo sobre práticas sociais e alimentação |
author |
Nogueira, Renata de Souza |
author_facet |
Nogueira, Renata de Souza Carvalho, Maria Cláudia da Veiga Soares Kraemer, Fabiana Bom |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Maria Cláudia da Veiga Soares Kraemer, Fabiana Bom |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Renata de Souza Carvalho, Maria Cláudia da Veiga Soares Kraemer, Fabiana Bom |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alimentação Educação História da alimentação Práticas alimentares Sociologia Food Education Food history Eating pratices Sociology |
topic |
Alimentação Educação História da alimentação Práticas alimentares Sociologia Food Education Food history Eating pratices Sociology |
description |
The article presents reflections on food as a social practice during the first century of Colégio Pedro II (1837-1937), an important educational institution in Brazil. Understanding food in its complexity requires an exploratory exercise involving various knowledge fields such as history, anthropology, sociology, communication, nutrition, psychology with structure the understanding of this phenomenon. Considering this interdisciplinarity approach, the aim of this research is to comprehend how the school, as a space of socialization, mediates the eating practices of young students. To do so, we utilize primary sources from the institution, such as regulations and interl rules, as well as the document Memória Histórica do Colégio de Pedro II [Historical Memory of the College of Pedro II], by Escragnolle Doria (1997). We employ the concept of representations to study the texts, viewing them as discourses and practices in the social world that make them intelligible and possible. We identify that the social relations established around food may have contributed to maintaining order, discipline, power structure, and reinforcement of internal social hierarchy witn Colégio Pedro II over the years, while also differentiating the students of this school from others. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272 10.12957/revmar.2023.78272 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272 |
identifier_str_mv |
10.12957/revmar.2023.78272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78272/48983 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Maracanan https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Maracanan https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Maracanan; n. 34 (2023): O alimento e suas múltiplas abordagens na História; 121-143 2359-0092 1807-989X reponame:Revista Maracanan (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Revista Maracanan (Online) |
collection |
Revista Maracanan (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com |
_version_ |
1799317568625836032 |