Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Francisco Gouvea de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Moerbeck, Guilherme Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Maracanan (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/73138
Resumo: This article starts from theoretical reflections to establish propositions of practical character, particularly those related to the teaching of History as a field of disciplinary knowledge. Two concerns mobilize us in the writing of this paper: 1) how is it possible to mediate student learning in the development of narrative skills using the digital universe? 2) In what ways, and here we highlight just some of them, are the forms of historical knowledge in the digital environment configured? Finally, the thoughts featured here, which move forthrightly between the theory and teaching of History, intend to inspire a critical perspective on the organization of Historical education and the qualitative dynamics of the digital networks. Likewise, we aim to better comprehend how digital spaces become places of disputes of narrative structures and authority of the setup of historical expertise.
id UERJ-19_57199f192d5b17673b1a52d8be78b509
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/73138
network_acronym_str UERJ-19
network_name_str Revista Maracanan (Online)
repository_id_str
spelling Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolarDigital culture and narrative competences in the humanities: the internet as an archive and archives in classroomsEnsino de HistóriaNarrativaAcervos DigitaisHumanidades DigitaisHistory TeachingNarrativeDigital CollectionsDigital HumanitiesThis article starts from theoretical reflections to establish propositions of practical character, particularly those related to the teaching of History as a field of disciplinary knowledge. Two concerns mobilize us in the writing of this paper: 1) how is it possible to mediate student learning in the development of narrative skills using the digital universe? 2) In what ways, and here we highlight just some of them, are the forms of historical knowledge in the digital environment configured? Finally, the thoughts featured here, which move forthrightly between the theory and teaching of History, intend to inspire a critical perspective on the organization of Historical education and the qualitative dynamics of the digital networks. Likewise, we aim to better comprehend how digital spaces become places of disputes of narrative structures and authority of the setup of historical expertise.Esse artigo parte de reflexões teóricas para chegar a proposições de caráter prático, em particular aquelas relacionadas ao ensino da disciplina História. Duas inquietações mobilizam-nos na escrita desse artigo: 1) como é possível mediar o aprendizado discente no desenvolvimento de competências narrativas utilizando-se do universo digital? 2) De que maneiras, e aqui evidenciamos apenas algumas delas, as formas de do conhecimento histórico em ambiente digital se configuram? Por fim, as reflexões aqui contidas, que transitam francamente entre a teoria e ensino da História, pretendem fazer refletir criticamente sobre a organização do letramento histórico e a dinâmica qualitativa dos espaços das redes. Igualmente, pretende-se compreender como os espaços digitais se transformam em lugares de disputas de estruturas narrativas e de autoridade da configuração do conhecimento histórico.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/7313810.12957/revmar.2023.73138Revista Maracanan; n. 32 (2023): Teoria da História, ensino de História e universidade: diálogos e perspectivas; 208-2302359-00921807-989Xreponame:Revista Maracanan (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/73138/46649Sousa, Francisco Gouvea deMoerbeck, Guilherme Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-06T21:13:36Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/73138Revistahttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracananPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/oairevista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com2359-00921807-989Xopendoar:2023-09-06T21:13:36Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
Digital culture and narrative competences in the humanities: the internet as an archive and archives in classrooms
title Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
spellingShingle Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
Sousa, Francisco Gouvea de
Ensino de História
Narrativa
Acervos Digitais
Humanidades Digitais
History Teaching
Narrative
Digital Collections
Digital Humanities
title_short Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
title_full Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
title_fullStr Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
title_full_unstemmed Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
title_sort Cultura digital e competência narrativa nas humanidades: os arquivos como redes e as redes como arquivos no trabalho escolar
author Sousa, Francisco Gouvea de
author_facet Sousa, Francisco Gouvea de
Moerbeck, Guilherme Gomes
author_role author
author2 Moerbeck, Guilherme Gomes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Francisco Gouvea de
Moerbeck, Guilherme Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de História
Narrativa
Acervos Digitais
Humanidades Digitais
History Teaching
Narrative
Digital Collections
Digital Humanities
topic Ensino de História
Narrativa
Acervos Digitais
Humanidades Digitais
History Teaching
Narrative
Digital Collections
Digital Humanities
description This article starts from theoretical reflections to establish propositions of practical character, particularly those related to the teaching of History as a field of disciplinary knowledge. Two concerns mobilize us in the writing of this paper: 1) how is it possible to mediate student learning in the development of narrative skills using the digital universe? 2) In what ways, and here we highlight just some of them, are the forms of historical knowledge in the digital environment configured? Finally, the thoughts featured here, which move forthrightly between the theory and teaching of History, intend to inspire a critical perspective on the organization of Historical education and the qualitative dynamics of the digital networks. Likewise, we aim to better comprehend how digital spaces become places of disputes of narrative structures and authority of the setup of historical expertise.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/73138
10.12957/revmar.2023.73138
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/73138
identifier_str_mv 10.12957/revmar.2023.73138
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/73138/46649
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Revista Maracanan; n. 32 (2023): Teoria da História, ensino de História e universidade: diálogos e perspectivas; 208-230
2359-0092
1807-989X
reponame:Revista Maracanan (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Revista Maracanan (Online)
collection Revista Maracanan (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv revista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com
_version_ 1789802343009615872