filosofia para crianças como forma de educação espiritual
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/69865 |
Resumo: | In the last two decades, some authors in the philosophy for children movement have theorized that the community of philosophical inquiry can be a form of spiritual practice, of the care of the self, or a wisdom practice (De Marzio, 2009; Gregory, 2009, 2013, 2014;Gregory & Laverty, 2009). Yet, it is unclear if philosophy for children is, by itself, a form of spiritual education, or if it requires some sorts of modification to be one. And, if it is or can be a form of spiritual education, we can interrogate in what ways and to what extent is it one. It is these questions that this text aims to explore. To do so, we will first clarify the meaning of spiritual education through the presentation of two authors who have explicitly written on that topic. The first is Parker J. Palmer, who has developed a perspective on what it means to reclaim the spiritual roots of education, derived from his study and practice of Quaker spirituality. The second is Pierre Hadot, who has explored how the practice of philosophy in Western antiquity was a form of spiritual exercise. From our presentation of these two authors will emerge a particular perspective of what spiritual education means. In the last section of the text we will use this presentation to examine in what ways philosophy for children can be a form of spiritual education and if requires adaptations to be one. |
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To do so, we will first clarify the meaning of spiritual education through the presentation of two authors who have explicitly written on that topic. The first is Parker J. Palmer, who has developed a perspective on what it means to reclaim the spiritual roots of education, derived from his study and practice of Quaker spirituality. The second is Pierre Hadot, who has explored how the practice of philosophy in Western antiquity was a form of spiritual exercise. From our presentation of these two authors will emerge a particular perspective of what spiritual education means. In the last section of the text we will use this presentation to examine in what ways philosophy for children can be a form of spiritual education and if requires adaptations to be one.En las últimas dos décadas, algunos autores del movimiento de filosofía para niños han teorizado que la comunidad de indagación filosófica puede ser una forma de práctica espiritual, de cuidado de sí, o una práctica de sabiduría (De Marzio, 2009;Gregory, 2009, 2013, 2014; Gregory y Laverty, 2009). Sin embargo, no está claro si la filosofía para niños es, en sí misma, una forma de educación espiritual, o si requiere algún tipo de modificación para serlo. Y, si es o puede ser una forma de educación espiritual, podemos interrogarnos de qué manera y en qué medida lo es. Son estas preguntas las que este texto pretende explorar. Para eso, primero aclararemos el significado de educación espiritual a través de la presentación de dos autores que han escrito explícitamente sobre ese tema. El primero es Parker J. Palmer, quien ha desarrollado una perspectiva sobre lo que significa recuperar las raíces espirituales de la educación, derivada de su estudio y práctica de la espiritualidad cuáquera. El segundo es Pierre Hadot, quien ha explorado cómo la práctica de la filosofía en la antigüedad occidental era una forma de ejercicio espiritual. De nuestra presentación de estos dos autores surgirá una perspectiva particular de lo que significa la educación espiritual. En la última sección del texto usaremos esta presentación para examinar de qué manera la filosofía para niños puede ser una forma de educación espiritual y si requiere adaptaciones para serlo.Nas últimas duas décadas, alguns autores do movimento de filosofia para crianças têm teorizado que a comunidade de aprendizagem filosófica pode ser uma forma de prática espiritual, de cuidado de si, ou uma prática de sabedoria (De Marzio, 2009;Gregory, 2009, 2013, 2014; Gregory y Laverty, 2009). No entanto, não está claro se a filosofia para crianças é, em si mesma, uma forma de educação espiritual, ou se requer algum tipo de modificação para sê-lo. E, se é ou pode ser uma forma de educação espiritual, podemos nos interrogar de que maneira e em que medida. São estas perguntas as que este texto pretende explorar. Para isso, primeiro esclarecemos o significado de educação espiritual através da apresentação de dois autores que escreveram explicitamente sobre este tema. O primeiro é Parker J. Palmer, quem desenvolveu uma perspectiva sobre o que significa recuperar as raízes espirituais da educação, derivadas de seu estudo e prática da espiritualidade Quaker. O segundo é Pierre Hadot, que explorou como a prática da filosofia na antigüidade ocidental foi uma forma de exercício espiritual. De nossa apresentação destes autores surgirá uma perspectiva particular do que significa a educação espiritual. Na última seção do texto, usaremos esta apresentação para examinar de que maneira a filosofia para crianças pode ser uma forma de educação espiritual e se requer adaptações para sê-lo.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/6986510.12957/childphilo.2022.69865childhood & philosophy; Vol. 18 (2022); 01 - 24childhood & philosophy; v. 18 (2022); 01 - 24childhood & philosophy; Vol. 18 (2022); 01 - 241984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. 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