pensando el teatro. ampliando la experiencia teatral de los ninõs por medio de la indagación filosófica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20540 |
Resumo: | A marker of quality in a cultural experience is its enduring resonance as it engages its audience intellectually, imaginatively or emotionally. This is certainly the case with theatre that is made for adults and we should have the same ambition in theatre made for children. It is worth acknowledging, however, that children might need to be actively invited to take their engagement with a theatre performance further and provided with the time, skills and structures through which to do so. This paper presents the findings of a piece of research commissioned to explore the potential of using Philosophy Enquiry for Children (P4C) as the structure through which to deepen and enhance children’s engagement with theatre. In doing so it explores what happens when theatre is used as the stimulus material for a philosophical enquiry, providing insights into both the nature of the theatrical experience and the nature of P4C. |
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pensando el teatro. ampliando la experiencia teatral de los ninõs por medio de la indagación filosóficathinking theatre. enhancing children’s theatrical experiences through philosophical enquirypensando o teatro. ampliando a experiência teatral das crianças através da investigação filosóficateatrofilosofiacriançaA marker of quality in a cultural experience is its enduring resonance as it engages its audience intellectually, imaginatively or emotionally. This is certainly the case with theatre that is made for adults and we should have the same ambition in theatre made for children. It is worth acknowledging, however, that children might need to be actively invited to take their engagement with a theatre performance further and provided with the time, skills and structures through which to do so. This paper presents the findings of a piece of research commissioned to explore the potential of using Philosophy Enquiry for Children (P4C) as the structure through which to deepen and enhance children’s engagement with theatre. In doing so it explores what happens when theatre is used as the stimulus material for a philosophical enquiry, providing insights into both the nature of the theatrical experience and the nature of P4C.Una marca de calidad en la experiencia cultural es su durable resonancia en la medida en que compromete su audiencia intelectual, imaginativa o emocionalmente. Este es, por cierto, el caso del teatro hecho para adultos y tendríamos que tener la misma ambición para el teatro hecho para niños. Sin embargo, es justo reconocer que los niños pueden necesitar ser activamente invitados a ir más lejos en el compromiso con una performance teatral y también pueden ser provistos del tiempo, las herramientas y las estructuras a través de las cuales poder hacerlo. Este trabajo presenta los hallazgos de un trabajo de investigación encargado de explorar el potencial de usar la investigación filosófica con niños (P4C) como una estructura a través de la cual profundizar y realzar el compromiso de los niños con el teatro. Al hacerlo explora lo que sucede cuando el teatro es usado como un material de estímulo para una investigación filosófica, ofreciendo luz tanto para la naturaleza de la experiencia teatral como para la naturaleza de P4C.Uma indicação de qualidade na experiência cultural é a constante ressonância com que engaja seu público intelectualmente, imaginativamente ou emocionalmente. Esse é, certamente, o caso com o teatro que é feito para adultos; e deveríamos ter também a mesma ambição em relação ao teatro feito para crianças. É digno de reconhecimento, contudo, que as crianças eventualmente precisam ser ativamente convidadas a engajar-se na performance teatral, oferecendo-se a elas o tempo, as habilidades e estruturas para fazê-lo. O presente artigo apresenta as descobertas de parte de uma pesquisa destinada dedicada a explorar o potencial do uso da comunidade de investigação filosófica apara crianças (P4C) como estrutura através da qual se aprofunda e intensifica o engajamento das crianças com o teatro. Exploramos, com isso, o que acontece quando o teatro é usado como material de estímulo para a investigação filosófica, favorecendo construções de sentidos tanto sobre a natureza da experiência teatral, quanto sobre natureza do P4C.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2009-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20540childhood & philosophy; Vol. 4 Núm. 7 (2008): ene./jun.; pp. 115-145childhood & philosophy; v. 4 n. 7 (2008): jan./jun.; pp. 115-145childhood & philosophy; Vol. 4 No. 7 (2008): jan./june; pp. 115-1451984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJenghttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20540/14866reason, matthewinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-10T18:48:10Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20540Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2018-07-10T18:48:10Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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