Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422 |
Resumo: | From the curricular grades and menus of the licentiate course in Letters / Spanish from four public universities in the state of Rio de Janeiro (University Federal Rural of Rio de Janeiro, University Federal of Rio de Janeiro, University Federal Fluminense and University of Estado of Rio de Janeiro), the present work seeks to contribute to the critical multicultural curriculum in teacher education, observing the meanings produced through the curriculum and reflecting on the discursive constructions and lack of cultural representation in the official curriculum. After the recollection of the corpus, we compared and analysed the different types of multiculturalism found. In our documentary research, we realized that even the theme having grown in recent years, the curriculum still privileges the teaching of certain cultures and the existing cultural diversity continues to be erase. |
id |
UERJ-9_0383b5fabc8910ff5d0851d49f200039 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/36422 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistênciaMulticulturalism and teaching training in Spanish: the curriculum as resistancecurrículodiscursomulticulturalismoformação docente.curriculumspeechmulticulturalismteacher training.From the curricular grades and menus of the licentiate course in Letters / Spanish from four public universities in the state of Rio de Janeiro (University Federal Rural of Rio de Janeiro, University Federal of Rio de Janeiro, University Federal Fluminense and University of Estado of Rio de Janeiro), the present work seeks to contribute to the critical multicultural curriculum in teacher education, observing the meanings produced through the curriculum and reflecting on the discursive constructions and lack of cultural representation in the official curriculum. After the recollection of the corpus, we compared and analysed the different types of multiculturalism found. In our documentary research, we realized that even the theme having grown in recent years, the curriculum still privileges the teaching of certain cultures and the existing cultural diversity continues to be erase.A partir das grades curriculares e ementas do curso de licenciatura em Letras/Espanhol de quatro universidades públicas do Estado do Rio de Janeiro (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Universidade Federal Fluminense e Universidade do Estado do Rio de Janeiro), o presente trabalho busca contribuir para o currículo multicultural crítico na formação docente, observando os sentidos produzidos através do currículo e refletindo sobre as construções discursivas e a falta de representação cultural no currículo oficial. Após o recolhimento do corpus, comparamos e analisamos os diferentes tipos de multiculturalismo encontrados. Em nossa pesquisa documental, percebemos que mesmo o tema tendo crescido nos últimos anos, o currículo ainda privilegia o ensino de determinadas culturas e a diversidade cultural existente continua sendo apagada.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/3642210.12957/matraga.2019.36422Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 26 n. 46 (2019): Miscelânea; 98-121MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 26 No. 46 (2019): Miscelaneous; 98-1212446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422/29973Copyright (c) 2019 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrees, Mirian Ferreira2019-07-25T17:21:44Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/36422Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-25T17:21:44Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência Multiculturalism and teaching training in Spanish: the curriculum as resistance |
title |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência |
spellingShingle |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência Grees, Mirian Ferreira currículo discurso multiculturalismo formação docente. curriculum speech multiculturalism teacher training. |
title_short |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência |
title_full |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência |
title_fullStr |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência |
title_full_unstemmed |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência |
title_sort |
Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência |
author |
Grees, Mirian Ferreira |
author_facet |
Grees, Mirian Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grees, Mirian Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
currículo discurso multiculturalismo formação docente. curriculum speech multiculturalism teacher training. |
topic |
currículo discurso multiculturalismo formação docente. curriculum speech multiculturalism teacher training. |
description |
From the curricular grades and menus of the licentiate course in Letters / Spanish from four public universities in the state of Rio de Janeiro (University Federal Rural of Rio de Janeiro, University Federal of Rio de Janeiro, University Federal Fluminense and University of Estado of Rio de Janeiro), the present work seeks to contribute to the critical multicultural curriculum in teacher education, observing the meanings produced through the curriculum and reflecting on the discursive constructions and lack of cultural representation in the official curriculum. After the recollection of the corpus, we compared and analysed the different types of multiculturalism found. In our documentary research, we realized that even the theme having grown in recent years, the curriculum still privileges the teaching of certain cultures and the existing cultural diversity continues to be erase. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422 10.12957/matraga.2019.36422 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422 |
identifier_str_mv |
10.12957/matraga.2019.36422 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422/29973 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 26 n. 46 (2019): Miscelânea; 98-121 MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 26 No. 46 (2019): Miscelaneous; 98-121 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318494110547968 |