Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grees, Mirian Ferreira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422
Resumo: From the curricular grades and menus of the licentiate course in Letters / Spanish from four public universities in the state of Rio de Janeiro (University Federal Rural of Rio de Janeiro, University Federal of Rio de Janeiro, University Federal Fluminense and University of Estado of Rio de Janeiro), the present work seeks to contribute to the critical multicultural curriculum in teacher education, observing the meanings produced through the curriculum and reflecting on the discursive constructions and lack of cultural representation in the official curriculum. After the recollection of the corpus, we compared and analysed the different types of multiculturalism found. In our documentary research, we realized that even the theme having grown in recent years, the curriculum still privileges the teaching of certain cultures and the existing cultural diversity continues to be erase.
id UERJ-9_0383b5fabc8910ff5d0851d49f200039
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/36422
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistênciaMulticulturalism and teaching training in Spanish: the curriculum as resistancecurrículodiscursomulticulturalismoformação docente.curriculumspeechmulticulturalismteacher training.From the curricular grades and menus of the licentiate course in Letters / Spanish from four public universities in the state of Rio de Janeiro (University Federal Rural of Rio de Janeiro, University Federal of Rio de Janeiro, University Federal Fluminense and University of Estado of Rio de Janeiro), the present work seeks to contribute to the critical multicultural curriculum in teacher education, observing the meanings produced through the curriculum and reflecting on the discursive constructions and lack of cultural representation in the official curriculum. After the recollection of the corpus, we compared and analysed the different types of multiculturalism found. In our documentary research, we realized that even the theme having grown in recent years, the curriculum still privileges the teaching of certain cultures and the existing cultural diversity continues to be erase.A partir das grades curriculares e ementas do curso de licenciatura em Letras/Espanhol de quatro universidades públicas do Estado do Rio de Janeiro (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Universidade Federal Fluminense e Universidade do Estado do Rio de Janeiro), o presente trabalho busca contribuir para o currículo multicultural crítico na formação docente, observando os sentidos produzidos através do currículo e refletindo sobre as construções discursivas e a falta de representação cultural no currículo oficial. Após o recolhimento do corpus, comparamos e analisamos os diferentes tipos de multiculturalismo encontrados. Em nossa pesquisa documental, percebemos que mesmo o tema tendo crescido nos últimos anos, o currículo ainda privilegia o ensino de determinadas culturas e a diversidade cultural existente continua sendo apagada.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/3642210.12957/matraga.2019.36422Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 26 n. 46 (2019): Miscelânea; 98-121MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 26 No. 46 (2019): Miscelaneous; 98-1212446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422/29973Copyright (c) 2019 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrees, Mirian Ferreira2019-07-25T17:21:44Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/36422Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-25T17:21:44Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
Multiculturalism and teaching training in Spanish: the curriculum as resistance
title Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
spellingShingle Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
Grees, Mirian Ferreira
currículo
discurso
multiculturalismo
formação docente.
curriculum
speech
multiculturalism
teacher training.
title_short Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
title_full Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
title_fullStr Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
title_full_unstemmed Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
title_sort Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência
author Grees, Mirian Ferreira
author_facet Grees, Mirian Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grees, Mirian Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv currículo
discurso
multiculturalismo
formação docente.
curriculum
speech
multiculturalism
teacher training.
topic currículo
discurso
multiculturalismo
formação docente.
curriculum
speech
multiculturalism
teacher training.
description From the curricular grades and menus of the licentiate course in Letters / Spanish from four public universities in the state of Rio de Janeiro (University Federal Rural of Rio de Janeiro, University Federal of Rio de Janeiro, University Federal Fluminense and University of Estado of Rio de Janeiro), the present work seeks to contribute to the critical multicultural curriculum in teacher education, observing the meanings produced through the curriculum and reflecting on the discursive constructions and lack of cultural representation in the official curriculum. After the recollection of the corpus, we compared and analysed the different types of multiculturalism found. In our documentary research, we realized that even the theme having grown in recent years, the curriculum still privileges the teaching of certain cultures and the existing cultural diversity continues to be erase.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422
10.12957/matraga.2019.36422
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2019.36422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/36422/29973
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 26 n. 46 (2019): Miscelânea; 98-121
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 26 No. 46 (2019): Miscelaneous; 98-121
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318494110547968