A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roschel Nunes, Elaine
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467
Resumo: The aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encoura­ging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contribu­tes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were propo­sed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives.
id UERJ-9_0c87747f6234c1389b8e3f5e2cac028b
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/80467
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)Mentoring in teacher training: negotiating meanings in Practice as a Curricular Component (PCC)Criatividade LocalDecolonialidadeInterculturalidade críticaMentoriaLocal CreativityDecolonialityCritical InterculturalityMentoringThe aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encoura­ging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contribu­tes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were propo­sed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives.O objetivo deste artigo é revisitar a proposta de mentoria na formação inicial de professoras/es de línguas com vistas a incentivar a Criatividade Local, como um entre-espaço contingente e dinâmico de negociação de sentidos entre condições locais e demandas globais (NUNES, 2022). Para investigar como um programa de mentoria contribui para a percepção desse entrelugar e do valor das práticas locais, foram propostas ativida­des de saída a campo em um curso que tem como eixo a prática como componente curricular (PCC). Como suporte teórico, entrelaçam-se a Psicologia da Criatividade, a Psicologia Humanista, as premissas da agência pedagógica no modelo KARDS de Kumaravadivelu (2012), além de estudos acerca do papel da mentoria na formação inicial de professoras/es, envolvendo perspectivas decoloniais e interculturais. Os resultados deste processo são comparados com o panorama da tese, considerando a extensão da proposta de mentoria, o tempo e a disponibilidade para sua realização na disciplina. A análise dos resultados revela a emergência de espaços dialógicos de negociação e criação para a práxis pedagógica, além de apontar para a necessidade de lidar com os desconfortos provocados pelos deslocamentos a partir de perspectivas críticas e decoloniais.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2024-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/8046710.12957/matraga.2024.80467Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 31 n. 61 (2024): Miscelânea; 102-114MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 31 No. 61 (2024): Miscelânea; 102-1142446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467/49122https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoschel Nunes, Elaine2024-01-28T03:56:27Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/80467Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2024-01-28T03:56:27Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
Mentoring in teacher training: negotiating meanings in Practice as a Curricular Component (PCC)
title A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
spellingShingle A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
Roschel Nunes, Elaine
Criatividade Local
Decolonialidade
Interculturalidade crítica
Mentoria
Local Creativity
Decoloniality
Critical Interculturality
Mentoring
title_short A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
title_full A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
title_fullStr A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
title_full_unstemmed A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
title_sort A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
author Roschel Nunes, Elaine
author_facet Roschel Nunes, Elaine
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roschel Nunes, Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv Criatividade Local
Decolonialidade
Interculturalidade crítica
Mentoria
Local Creativity
Decoloniality
Critical Interculturality
Mentoring
topic Criatividade Local
Decolonialidade
Interculturalidade crítica
Mentoria
Local Creativity
Decoloniality
Critical Interculturality
Mentoring
description The aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encoura­ging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contribu­tes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were propo­sed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467
10.12957/matraga.2024.80467
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2024.80467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467/49122
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 31 n. 61 (2024): Miscelânea; 102-114
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 31 No. 61 (2024): Miscelânea; 102-114
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318495294390272