A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467 |
Resumo: | The aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encouraging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contributes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were proposed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives. |
id |
UERJ-9_0c87747f6234c1389b8e3f5e2cac028b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/80467 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC)Mentoring in teacher training: negotiating meanings in Practice as a Curricular Component (PCC)Criatividade LocalDecolonialidadeInterculturalidade críticaMentoriaLocal CreativityDecolonialityCritical InterculturalityMentoringThe aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encouraging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contributes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were proposed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives.O objetivo deste artigo é revisitar a proposta de mentoria na formação inicial de professoras/es de línguas com vistas a incentivar a Criatividade Local, como um entre-espaço contingente e dinâmico de negociação de sentidos entre condições locais e demandas globais (NUNES, 2022). Para investigar como um programa de mentoria contribui para a percepção desse entrelugar e do valor das práticas locais, foram propostas atividades de saída a campo em um curso que tem como eixo a prática como componente curricular (PCC). Como suporte teórico, entrelaçam-se a Psicologia da Criatividade, a Psicologia Humanista, as premissas da agência pedagógica no modelo KARDS de Kumaravadivelu (2012), além de estudos acerca do papel da mentoria na formação inicial de professoras/es, envolvendo perspectivas decoloniais e interculturais. Os resultados deste processo são comparados com o panorama da tese, considerando a extensão da proposta de mentoria, o tempo e a disponibilidade para sua realização na disciplina. A análise dos resultados revela a emergência de espaços dialógicos de negociação e criação para a práxis pedagógica, além de apontar para a necessidade de lidar com os desconfortos provocados pelos deslocamentos a partir de perspectivas críticas e decoloniais.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2024-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/8046710.12957/matraga.2024.80467Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 31 n. 61 (2024): Miscelânea; 102-114MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 31 No. 61 (2024): Miscelânea; 102-1142446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467/49122https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoschel Nunes, Elaine2024-01-28T03:56:27Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/80467Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2024-01-28T03:56:27Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) Mentoring in teacher training: negotiating meanings in Practice as a Curricular Component (PCC) |
title |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) |
spellingShingle |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) Roschel Nunes, Elaine Criatividade Local Decolonialidade Interculturalidade crítica Mentoria Local Creativity Decoloniality Critical Interculturality Mentoring |
title_short |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) |
title_full |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) |
title_fullStr |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) |
title_full_unstemmed |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) |
title_sort |
A mentoria na formação docente: negociando sentidos na Prática como Componente Curricular (PCC) |
author |
Roschel Nunes, Elaine |
author_facet |
Roschel Nunes, Elaine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roschel Nunes, Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criatividade Local Decolonialidade Interculturalidade crítica Mentoria Local Creativity Decoloniality Critical Interculturality Mentoring |
topic |
Criatividade Local Decolonialidade Interculturalidade crítica Mentoria Local Creativity Decoloniality Critical Interculturality Mentoring |
description |
The aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encouraging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contributes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were proposed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467 10.12957/matraga.2024.80467 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467 |
identifier_str_mv |
10.12957/matraga.2024.80467 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/80467/49122 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 31 n. 61 (2024): Miscelânea; 102-114 MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 31 No. 61 (2024): Miscelânea; 102-114 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318495294390272 |