Poesia cou coupé
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/26154 |
Resumo: | This essay proposes a reading of Mallarmé’s poem Herodiade, specifically of the fragment “Cantique de Saint-Jean”, in which the figure of the beheading goes along with a possible idea of ‘salvation’ (salut), defined as a mundane ‘toast’ (salut) – or a “coucou”, in the more familiar and irreverent greeting of Apollinaire’s – that is, a way of thinking the ‘community’. Our aim is to highlight the limitations of the thesis of the historical emptying of the so-called ‘aestheticism’, showing how Mallarmé’s famous ‘cratilism’, of poetry as the reward of “languages’ fault” – this sort of religion of effect – co-exhists in a productive and conflictive way with the poem’s assigned task of reappropriation of the sacred, taken as a device for the understanding of the human thing, in cultural and anthropological terms – a sort of effect of profanation. |
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Poesia cou coupéCou coupé poetryMallarmépoesia modernapoesia e históriapoesia e religião.Mallarmémodern poetrypoetry and historypoetry and religion.This essay proposes a reading of Mallarmé’s poem Herodiade, specifically of the fragment “Cantique de Saint-Jean”, in which the figure of the beheading goes along with a possible idea of ‘salvation’ (salut), defined as a mundane ‘toast’ (salut) – or a “coucou”, in the more familiar and irreverent greeting of Apollinaire’s – that is, a way of thinking the ‘community’. Our aim is to highlight the limitations of the thesis of the historical emptying of the so-called ‘aestheticism’, showing how Mallarmé’s famous ‘cratilism’, of poetry as the reward of “languages’ fault” – this sort of religion of effect – co-exhists in a productive and conflictive way with the poem’s assigned task of reappropriation of the sacred, taken as a device for the understanding of the human thing, in cultural and anthropological terms – a sort of effect of profanation.O ensaio propõe uma leitura do poema “Hérodiade”, de Mallarmé, em especial do fragmento “Cantique de Saint-Jean”, no qual a figura da decapitação convive com uma ideia possível de “salvação” (salut), definida como um “brinde” (salut) mundano – ou um “coucou”, na saudação mais familiar e irreverente de Apollinaire –, isto é, um modo de pensar a “comunidade”. Tratase de evidenciar as limitações da tese do esvaziamento histórico do chamado “esteticismo”, mostrando como o famoso “cratilismo” de Mallarmé, da poesia como remuneração do “defeito das línguas” – essa espécie de religião do efeito – convive de modo conflituoso e produtivo com a atribuição ao poema da tarefa de reapropriação do sagrado, entendido como dispositivo de compreensão da coisa humana, em termos culturais e antropológicos – uma espécie de efeito de profanação.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2010-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de literaturaartigos de literaturaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/26154Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 17 n. 27 (2010): Poesia na contemporaneidade: vertentes, confluências, formas e críticaMATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 17 No. 27 (2010): Poetics of contemporaneity: forms, types, confluence and criticism2446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/26154/18702Siscar, Marcosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-09T04:04:40Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/26154Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-09T04:04:40Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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