A coesão textual em textos narrativos: uma análise em textos nas duas modalidades da Língua Portuguesa
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/44167 |
Resumo: | This article aims to present an analysis of Referential Cohesion in texts produced in textual production workshops at the Basic School. The importance of this type of study is the opportunity to point out the linguistic resources used by students to promote referencing and the relevance of teachers exploring the most diverse language strategies that promote referral in the classroom. The theoretical foundation behind the work is Text Linguistics, whose studies are found in the works of Koch and Travaglia (2003), Antunes (2005), Fávero (2004) and Koch (2017; 2018). This quantitative and qualitative descriptive-analytical paper analyzes part of the corpus collected in my master’s research that took place in the second semester of 2018. The methodology used in the research was the action research, proposed by Thiollent (2011) and Tripp (2005), because this methodology allows the teacher to observe the reality of the subjects involved in the situation, to plan strategies that help in solving problems and difficulties, to implement the strategies, to monitor the expected and achieved results and, if necessary, to restart this cycle until desired results are achieved. The analysis of a written text and an oral text produced by a sixth grade elementary school student will present the referencing forms used in the texts in order to characterize the texts produced in both modalities of the language. |
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A coesão textual em textos narrativos: uma análise em textos nas duas modalidades da Língua PortuguesaTextual cohesion in narrative texts: an analysis of texts in both Portuguese language modalitiesCoesão referencialTexto escritoTexto oral.Referential CohesionWritten textOral text.This article aims to present an analysis of Referential Cohesion in texts produced in textual production workshops at the Basic School. The importance of this type of study is the opportunity to point out the linguistic resources used by students to promote referencing and the relevance of teachers exploring the most diverse language strategies that promote referral in the classroom. The theoretical foundation behind the work is Text Linguistics, whose studies are found in the works of Koch and Travaglia (2003), Antunes (2005), Fávero (2004) and Koch (2017; 2018). This quantitative and qualitative descriptive-analytical paper analyzes part of the corpus collected in my master’s research that took place in the second semester of 2018. The methodology used in the research was the action research, proposed by Thiollent (2011) and Tripp (2005), because this methodology allows the teacher to observe the reality of the subjects involved in the situation, to plan strategies that help in solving problems and difficulties, to implement the strategies, to monitor the expected and achieved results and, if necessary, to restart this cycle until desired results are achieved. The analysis of a written text and an oral text produced by a sixth grade elementary school student will present the referencing forms used in the texts in order to characterize the texts produced in both modalities of the language.Este artigo pretende apresentar uma análise da Coesão Referencial em textos produzidos em oficinas de produção textual na Escola Básica. A importância desse tipo de estudo está na oportunidade de apontar os recursos linguísticos utilizados pelos alunos para promover a referenciação e a relevância de, em sala de aula, os professores explorarem as mais diversas estratégias linguísticas promotoras da referenciação. A fundamentação teórica que embasou o trabalho é a Linguística do Texto cujos estudos utilizados encontram-se nas obras de Koch e Travaglia (2003), Antunes (2005), Fávero (2004) e Koch (2017; 2018). Este artigo de cunho descritivo-analítico de base quanti-qualitativa analisa parte do corpus coletado em minha pesquisa de mestrado que ocorreu no segundo semestre do ano de 2018. A metodologia utilizada na pesquisa foi a pesquisa-ação, proposta por Thiollent (2011) e Tripp (2005), pois essa metodologia permite ao professor observar a realidade dos sujeitos envolvidos na situação, planejar estratégias que auxiliem na resolução de problemas e dificuldades, implementar as estratégias, monitorar os resultados esperados e alcançados e, se necessário, recomeçar nesse ciclo até que obtenha os resultados desejados. A análise de um texto escrito e um texto oral produzidos por um aluno do sexto ano do Ensino Fundamental apresentará as formas de referenciação utilizadas nos textos a fim de caracterizar os textos produzidos nas duas modalidades da língua.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/4416710.12957/matraga.2020.44167Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 27 n. 49 (2020): Miscelânea; 117-137MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 27 No. 49 (2020): Miscelânea; 117-1372446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/44167/33377Pascoal, Claudiele da SilvaNegreiros, Gil Roberto Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-25T20:37:47Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/44167Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2020-05-25T20:37:47Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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