Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983 |
Resumo: | Bakhtine's statement that we speak by discourse genres is consensual. The adoption of this postulate leads to consider the theoretical status of discursive genre and the area of verbal activity in which it is included, that is, the type of discourse in which it takes place. In other words, to analyze the language in use, it is necessary to discuss the concept of discourse genre, to find out what defines a genre or which parameters to consider for the analysis. Within an academic event called Provas de Agregação (aggregation exam), the present work aims to determine, describe and explain the categorization of one of the speeches part of this event, an institutional genre called Lição (Lesson). Attention to empirical discourses and all the contribution of research to their categorization direct scientific discussion to topics such as the delimitation of genres and types of discourse. This academic communicative event under study has characteristics that are important for the analysis of this problematic. This research, based on a corpus, analyses the users' perceptions about the genre Lição, within a theoretical framework of discourse analysis. |
id |
UERJ-9_c357112e8fd925272e20469908be6346 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/50983 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científicoThe genres of aggregation exam: between academic discourse and scientific discourseacademic discoursescientific discoursediscursive genreLessonAggregation Exam.discurso académicodiscurso científicogénero discursivoliçãoprovas de agregação.Bakhtine's statement that we speak by discourse genres is consensual. The adoption of this postulate leads to consider the theoretical status of discursive genre and the area of verbal activity in which it is included, that is, the type of discourse in which it takes place. In other words, to analyze the language in use, it is necessary to discuss the concept of discourse genre, to find out what defines a genre or which parameters to consider for the analysis. Within an academic event called Provas de Agregação (aggregation exam), the present work aims to determine, describe and explain the categorization of one of the speeches part of this event, an institutional genre called Lição (Lesson). Attention to empirical discourses and all the contribution of research to their categorization direct scientific discussion to topics such as the delimitation of genres and types of discourse. This academic communicative event under study has characteristics that are important for the analysis of this problematic. This research, based on a corpus, analyses the users' perceptions about the genre Lição, within a theoretical framework of discourse analysis.É consensual a afirmação de Bakhtine de que falamos por géneros. A adoção deste postulado torna indispensável considerar o estatuto teórico do género e a área de atividade verbal a que se agrega, isto é, o tipo de discurso em que tem lugar. Por outras palavras, para analisar a linguagem em uso é necessário discutir o conceito de género de discurso, o que define um género, quais os parâmetros a considerar. O presente trabalho pretende, a propósito de um evento académico designado provas de agregação, determinar, descrever e explicar a categorização de um dos discursos, um género institucionalmente denominado Lição. Esta categorização é feita a partir da análise de um corpus e das perceções dos usuários sobre este género, no quadro de uma análise dos discursos.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2020-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/5098310.12957/matraga.2020.50983Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 27 n. 50 (2020): Análise do(s) Discurso(s) - desafios da contemporaneidade; 469-486MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 27 No. 50 (2020): Dircourse(s) Analysis(es) - contemporary challenges; 469-4862446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983/34547Marques, Maria Aldinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-20T22:01:00Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/50983Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2020-08-20T22:01Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico The genres of aggregation exam: between academic discourse and scientific discourse |
title |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico |
spellingShingle |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico Marques, Maria Aldina academic discourse scientific discourse discursive genre Lesson Aggregation Exam. discurso académico discurso científico género discursivo lição provas de agregação. |
title_short |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico |
title_full |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico |
title_fullStr |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico |
title_full_unstemmed |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico |
title_sort |
Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico |
author |
Marques, Maria Aldina |
author_facet |
Marques, Maria Aldina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Maria Aldina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
academic discourse scientific discourse discursive genre Lesson Aggregation Exam. discurso académico discurso científico género discursivo lição provas de agregação. |
topic |
academic discourse scientific discourse discursive genre Lesson Aggregation Exam. discurso académico discurso científico género discursivo lição provas de agregação. |
description |
Bakhtine's statement that we speak by discourse genres is consensual. The adoption of this postulate leads to consider the theoretical status of discursive genre and the area of verbal activity in which it is included, that is, the type of discourse in which it takes place. In other words, to analyze the language in use, it is necessary to discuss the concept of discourse genre, to find out what defines a genre or which parameters to consider for the analysis. Within an academic event called Provas de Agregação (aggregation exam), the present work aims to determine, describe and explain the categorization of one of the speeches part of this event, an institutional genre called Lição (Lesson). Attention to empirical discourses and all the contribution of research to their categorization direct scientific discussion to topics such as the delimitation of genres and types of discourse. This academic communicative event under study has characteristics that are important for the analysis of this problematic. This research, based on a corpus, analyses the users' perceptions about the genre Lição, within a theoretical framework of discourse analysis. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983 10.12957/matraga.2020.50983 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983 |
identifier_str_mv |
10.12957/matraga.2020.50983 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983/34547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 27 n. 50 (2020): Análise do(s) Discurso(s) - desafios da contemporaneidade; 469-486 MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 27 No. 50 (2020): Dircourse(s) Analysis(es) - contemporary challenges; 469-486 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318494798413824 |