Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Maria Aldina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983
Resumo: Bakhtine's statement that we speak by discourse genres is consensual. The adoption of this postulate leads to consider the theoretical status of discursive genre and the area of verbal activity in which it is included, that is, the type of discourse in which it takes place. In other words, to analyze the language in use, it is necessary to discuss the concept of discourse genre, to find out what defines a genre or which parameters to consider for the analysis. Within an academic event called Provas de Agregação (aggregation exam), the present work aims to determine, describe and explain the categorization of one of the speeches part of this event, an institutional genre called Lição (Lesson). Attention to empirical discourses and all the contribution of research to their categorization direct scientific discussion to topics such as the delimitation of genres and types of discourse. This academic communicative event under study has characteristics that are important for the analysis of this problematic. This research, based on a corpus, analyses the users' perceptions about the genre Lição, within a theoretical framework of discourse analysis.
id UERJ-9_c357112e8fd925272e20469908be6346
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/50983
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científicoThe genres of aggregation exam: between academic discourse and scientific discourseacademic discoursescientific discoursediscursive genreLessonAggregation Exam.discurso académicodiscurso científicogénero discursivoliçãoprovas de agregação.Bakhtine's statement that we speak by discourse genres is consensual. The adoption of this postulate leads to consider the theoretical status of discursive genre and the area of verbal activity in which it is included, that is, the type of discourse in which it takes place. In other words, to analyze the language in use, it is necessary to discuss the concept of discourse genre, to find out what defines a genre or which parameters to consider for the analysis. Within an academic event called Provas de Agregação (aggregation exam), the present work aims to determine, describe and explain the categorization of one of the speeches part of this event, an institutional genre called Lição (Lesson). Attention to empirical discourses and all the contribution of research to their categorization direct scientific discussion to topics such as the delimitation of genres and types of discourse. This academic communicative event under study has characteristics that are important for the analysis of this problematic. This research, based on a corpus, analyses the users' perceptions about the genre Lição, within a theoretical framework of discourse analysis.É consensual a afirmação de Bakhtine de que falamos por géneros. A adoção deste postulado torna indispensável considerar o estatuto teórico do género e a área de atividade verbal a que se agrega, isto é, o tipo de discurso em que tem lugar. Por outras palavras, para analisar a linguagem em uso é necessário discutir o conceito de género de discurso, o que define um género, quais os parâmetros a considerar. O presente trabalho pretende, a propósito de um evento académico designado provas de agregação, determinar, descrever e explicar a categorização de um dos discursos, um género institucionalmente denominado Lição. Esta categorização é feita a partir da análise de um corpus e das perceções dos usuários sobre este género, no quadro de uma análise dos discursos.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2020-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/5098310.12957/matraga.2020.50983Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 27 n. 50 (2020): Análise do(s) Discurso(s) - desafios da contemporaneidade; 469-486MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 27 No. 50 (2020): Dircourse(s) Analysis(es) - contemporary challenges; 469-4862446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983/34547Marques, Maria Aldinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-20T22:01:00Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/50983Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2020-08-20T22:01Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
The genres of aggregation exam: between academic discourse and scientific discourse
title Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
spellingShingle Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
Marques, Maria Aldina
academic discourse
scientific discourse
discursive genre
Lesson
Aggregation Exam.
discurso académico
discurso científico
género discursivo
lição
provas de agregação.
title_short Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
title_full Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
title_fullStr Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
title_full_unstemmed Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
title_sort Os géneros das provas académicas: entre discurso académico e discurso científico
author Marques, Maria Aldina
author_facet Marques, Maria Aldina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Maria Aldina
dc.subject.por.fl_str_mv academic discourse
scientific discourse
discursive genre
Lesson
Aggregation Exam.
discurso académico
discurso científico
género discursivo
lição
provas de agregação.
topic academic discourse
scientific discourse
discursive genre
Lesson
Aggregation Exam.
discurso académico
discurso científico
género discursivo
lição
provas de agregação.
description Bakhtine's statement that we speak by discourse genres is consensual. The adoption of this postulate leads to consider the theoretical status of discursive genre and the area of verbal activity in which it is included, that is, the type of discourse in which it takes place. In other words, to analyze the language in use, it is necessary to discuss the concept of discourse genre, to find out what defines a genre or which parameters to consider for the analysis. Within an academic event called Provas de Agregação (aggregation exam), the present work aims to determine, describe and explain the categorization of one of the speeches part of this event, an institutional genre called Lição (Lesson). Attention to empirical discourses and all the contribution of research to their categorization direct scientific discussion to topics such as the delimitation of genres and types of discourse. This academic communicative event under study has characteristics that are important for the analysis of this problematic. This research, based on a corpus, analyses the users' perceptions about the genre Lição, within a theoretical framework of discourse analysis.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983
10.12957/matraga.2020.50983
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2020.50983
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/50983/34547
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 27 n. 50 (2020): Análise do(s) Discurso(s) - desafios da contemporaneidade; 469-486
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 27 No. 50 (2020): Dircourse(s) Analysis(es) - contemporary challenges; 469-486
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318494798413824