Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/70964 |
Resumo: | Autism Spectrum Disorder (ASD) is a genetic neurobiological condition that tends to affect cognitive, behavioral, socio-interactional and sensitive aspects of learning, among others. This is why individuals with this condition are prone to develop learning disorders. Aware of this, we aim to investigate the metonymic processes of basic categorization in cases of Autistic Spectrum Disorder, articulating them with cognitive semantic principles, in order to ascertain the cognitive semantic capacity, how these individuals categorize each object and possible distinctions among results of the verbal and non-verbal questionnaires. Methodologically, consented audiovisual recordings were made, complying with the ethics committee of the State University of Piauí (CEP-UESPI), under CAAE 07453519.8.0000.5209. To meet the objectives, we articulated the theoretical and analytic framework of Cognitive Semantics, Cognitive Linguistics, ASD and learning disorders. The results show that the metonymic categorization process took place in a satisfactory way, even though it presented minimal flaws, either because of the spectrum manifestation levels or other interferences. In addition, the level of spectrum manifestation interfered in the process, given that the participants’ working memory processingspeed varied. |
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Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PIMetonymic process of basic categorization by children and young people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the city of Piripiri-PILinguística CognitivaSemântica CognitivaMetonímiaCategorizaçãoTEA.Cognitive LinguisticsCognitive SemanticsMetonymyCategorizationASD.Autism Spectrum Disorder (ASD) is a genetic neurobiological condition that tends to affect cognitive, behavioral, socio-interactional and sensitive aspects of learning, among others. This is why individuals with this condition are prone to develop learning disorders. Aware of this, we aim to investigate the metonymic processes of basic categorization in cases of Autistic Spectrum Disorder, articulating them with cognitive semantic principles, in order to ascertain the cognitive semantic capacity, how these individuals categorize each object and possible distinctions among results of the verbal and non-verbal questionnaires. Methodologically, consented audiovisual recordings were made, complying with the ethics committee of the State University of Piauí (CEP-UESPI), under CAAE 07453519.8.0000.5209. To meet the objectives, we articulated the theoretical and analytic framework of Cognitive Semantics, Cognitive Linguistics, ASD and learning disorders. The results show that the metonymic categorization process took place in a satisfactory way, even though it presented minimal flaws, either because of the spectrum manifestation levels or other interferences. In addition, the level of spectrum manifestation interfered in the process, given that the participants’ working memory processingspeed varied.O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é uma condição neurobiológica genética que tende a afetar as naturezas cognitivas, comportamentais, sociointeracionais, sensitivas, dentre outras. É por isso que indivíduos com essa condição são propensos a desenvolver transtornos de aprendizagem. Cientes disso, tivemos por objetivo investigar os processos metonímicos de categorização básica em casos de Transtorno do Espectro Autista, articulando-os com os princípios semântico-cognitivos, de modo a averiguar a capacidade semântico-cognitiva, como esses indivíduos categorizam cada objeto e possíveis distinções de resultados entre os questionários verbal e não verbal. Metodologicamente, foram realizadas gravações audiovisuais autorizadas de acordo com o comitê de ética da Universidade Estadual do Piauí (CEP-UESPI), sob o CAAE 07453519.8.0000.5209. Para tanto, utilizamos como fundamentação teórica e analítica os pressupostos da Semântica Cognitiva, da Linguística Cognitiva, do TEA e dos transtornos de aprendizagem. Ao fim da pesquisa, observamos que o processo de categorização metonímico se deu de forma satisfatória, tendo em mente que apresentou mínimas falhas, seja por causa dos níveis de manifestação do espectro seja por interferências de fatores individuais. Percebemos também que o nível de manifestação do espectro interferiu nesse processo, haja vista que o processamento da memória de trabalho dos participantes variou.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/7096410.12957/matraga.2023.70964Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 30 n. 59 (2023): Interrelações entre linguagem, cultura e cognição em contextos de uso; 375-394MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 30 No. 59 (2023): Interrelations betwenn language, culture and cognition in usage-based contexts; 375-3942446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/70964/46395da Silva Santos, Francisca MônicaSouza, Alan Lôbo deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-02T10:49:18Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/70964Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2023-06-02T10:49:18Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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