Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Santos, Francisca Mônica
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza, Alan Lôbo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/70964
Resumo: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a genetic neurobiological condition that tends to affect cognitive, behavioral, socio-interactional and sensitive aspects of learning, among others. This is why individuals with this condition are prone to develop learning disorders. Aware of this, we aim to investigate the metonymic processes of basic categorization in cases of Autistic Spectrum Disorder, articulating them with cognitive semantic principles, in order to ascertain the cognitive semantic capacity, how these individuals categorize each object and possible distinctions among results of the verbal and non-verbal questionnaires. Methodologically, consented audiovisual recordings were made, complying with the ethics committee of the State University of Piauí (CEP-UESPI), under CAAE 07453519.8.0000.5209. To meet the objectives, we articulated the theoretical and analytic framework of Cognitive Semantics, Cognitive Linguistics, ASD and learning disorders. The results show that the metonymic categorization process took place in a satisfactory way, even though it presented minimal flaws, either because of the spectrum manifestation levels or other interferences. In addition, the level of spectrum manifestation interfered in the process, given that the participants’ working memory processingspeed varied.
id UERJ-9_cb008f5bb032b5423e37e7caf80cace4
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/70964
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PIMetonymic process of basic categorization by children and young people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the city of Piripiri-PILinguística CognitivaSemântica CognitivaMetonímiaCategorizaçãoTEA.Cognitive LinguisticsCognitive SemanticsMetonymyCategorizationASD.Autism Spectrum Disorder (ASD) is a genetic neurobiological condition that tends to affect cognitive, behavioral, socio-interactional and sensitive aspects of learning, among others. This is why individuals with this condition are prone to develop learning disorders. Aware of this, we aim to investigate the metonymic processes of basic categorization in cases of Autistic Spectrum Disorder, articulating them with cognitive semantic principles, in order to ascertain the cognitive semantic capacity, how these individuals categorize each object and possible distinctions among results of the verbal and non-verbal questionnaires. Methodologically, consented audiovisual recordings were made, complying with the ethics committee of the State University of Piauí (CEP-UESPI), under CAAE 07453519.8.0000.5209. To meet the objectives, we articulated the theoretical and analytic framework of Cognitive Semantics, Cognitive Linguistics, ASD and learning disorders. The results show that the metonymic categorization process took place in a satisfactory way, even though it presented minimal flaws, either because of the spectrum manifestation levels or other interferences. In addition, the level of spectrum manifestation interfered in the process, given that the participants’ working memory processingspeed varied.O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é uma condição neurobiológica genética que tende a afetar as naturezas cognitivas, comportamentais, sociointeracionais, sensitivas, dentre outras. É por isso que indivíduos com essa condição são propensos a desenvolver transtornos de aprendizagem. Cientes disso, tivemos por objetivo investigar os processos metonímicos de categorização básica em casos de Transtorno do Espectro Autista, articulando-os com os princípios semântico-cognitivos, de modo a averiguar a capacidade semântico-cognitiva, como esses indivíduos categorizam cada objeto e possíveis distinções de resultados entre os questionários verbal e não verbal. Metodologicamente, foram realizadas gravações audiovisuais autorizadas de acordo com o comitê de ética da Universidade Estadual do Piauí (CEP-UESPI), sob o CAAE 07453519.8.0000.5209. Para tanto, utilizamos como fundamentação teórica e analítica os pressupostos da Semântica Cognitiva, da Linguística Cognitiva, do TEA e dos transtornos de aprendizagem. Ao fim da pesquisa, observamos que o processo de categorização metonímico se deu de forma satisfatória, tendo em mente que apresentou mínimas falhas, seja por causa dos níveis de manifestação do espectro seja por interferências de fatores individuais. Percebemos também que o nível de manifestação do espectro interferiu nesse processo, haja vista que o processamento da memória de trabalho dos participantes variou.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/7096410.12957/matraga.2023.70964Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 30 n. 59 (2023): Interrelações entre linguagem, cultura e cognição em contextos de uso; 375-394MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 30 No. 59 (2023): Interrelations betwenn language, culture and cognition in usage-based contexts; 375-3942446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/70964/46395da Silva Santos, Francisca MônicaSouza, Alan Lôbo deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-02T10:49:18Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/70964Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2023-06-02T10:49:18Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
Metonymic process of basic categorization by children and young people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the city of Piripiri-PI
title Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
spellingShingle Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
da Silva Santos, Francisca Mônica
Linguística Cognitiva
Semântica Cognitiva
Metonímia
Categorização
TEA.
Cognitive Linguistics
Cognitive Semantics
Metonymy
Categorization
ASD.
title_short Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
title_full Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
title_fullStr Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
title_full_unstemmed Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
title_sort Processo metonímico de categorização básica realizado por crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na cidade de Piripiri-PI
author da Silva Santos, Francisca Mônica
author_facet da Silva Santos, Francisca Mônica
Souza, Alan Lôbo de
author_role author
author2 Souza, Alan Lôbo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Santos, Francisca Mônica
Souza, Alan Lôbo de
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística Cognitiva
Semântica Cognitiva
Metonímia
Categorização
TEA.
Cognitive Linguistics
Cognitive Semantics
Metonymy
Categorization
ASD.
topic Linguística Cognitiva
Semântica Cognitiva
Metonímia
Categorização
TEA.
Cognitive Linguistics
Cognitive Semantics
Metonymy
Categorization
ASD.
description Autism Spectrum Disorder (ASD) is a genetic neurobiological condition that tends to affect cognitive, behavioral, socio-interactional and sensitive aspects of learning, among others. This is why individuals with this condition are prone to develop learning disorders. Aware of this, we aim to investigate the metonymic processes of basic categorization in cases of Autistic Spectrum Disorder, articulating them with cognitive semantic principles, in order to ascertain the cognitive semantic capacity, how these individuals categorize each object and possible distinctions among results of the verbal and non-verbal questionnaires. Methodologically, consented audiovisual recordings were made, complying with the ethics committee of the State University of Piauí (CEP-UESPI), under CAAE 07453519.8.0000.5209. To meet the objectives, we articulated the theoretical and analytic framework of Cognitive Semantics, Cognitive Linguistics, ASD and learning disorders. The results show that the metonymic categorization process took place in a satisfactory way, even though it presented minimal flaws, either because of the spectrum manifestation levels or other interferences. In addition, the level of spectrum manifestation interfered in the process, given that the participants’ working memory processingspeed varied.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/70964
10.12957/matraga.2023.70964
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/70964
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2023.70964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/70964/46395
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 30 n. 59 (2023): Interrelações entre linguagem, cultura e cognição em contextos de uso; 375-394
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 30 No. 59 (2023): Interrelations betwenn language, culture and cognition in usage-based contexts; 375-394
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318495245107200