SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620 |
Resumo: | This article argues in favor of the teaching of grammar in our schools from the fifth year of Elementary School based on the fact that such knowledge not only will be an important asset in the student education but it represents an essential condition to the study of the literature produced in other synchronies, which starts in High School. In order that such teaching be successful it is imperative that grammars and school books describe the norms which are present in contemporary standard writing and do not resemble the anachronistic prescriptions that have been guiding traditional teaching. |
id |
UERJ-9_ef4f1aadf3f7ee819e454cc668447e24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22620 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?TEACHING GRAMMAR IN SCHOOL: WHY, WHEN AND HOW?ensino de gramáticafala e escritaescrita padrãolivro didático.grammar teachingspeech and writingstandard writingschool book.This article argues in favor of the teaching of grammar in our schools from the fifth year of Elementary School based on the fact that such knowledge not only will be an important asset in the student education but it represents an essential condition to the study of the literature produced in other synchronies, which starts in High School. In order that such teaching be successful it is imperative that grammars and school books describe the norms which are present in contemporary standard writing and do not resemble the anachronistic prescriptions that have been guiding traditional teaching.Neste artigo busco defender o ensino da gramática no português a partir do segundo segmento do nível Fundamental com a justificativa de que o acesso ao conhecimento da estrutura da língua enriquece o seu conhecimento e constitui condição essencial para que o aluno tenha informações sobre as gramáticas de sincronias passadas ao lidar com textos literários no Ensino Médio. Para que esse ensino tenha êxito, entretanto, é necessário que as gramáticas e, consequentemente, os livros didáticos descrevam os usos da escrita padrão contemporânea, que não é uniforme nem se assemelha às normas anacrônicas que têm guiado o ensino tradicional.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2012-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogoMATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue2446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620/16163Duarte, Maria Eugênia Lammogliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-09T04:04:37Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22620Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-09T04:04:37Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? TEACHING GRAMMAR IN SCHOOL: WHY, WHEN AND HOW? |
title |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? |
spellingShingle |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? Duarte, Maria Eugênia Lammoglia ensino de gramática fala e escrita escrita padrão livro didático. grammar teaching speech and writing standard writing school book. |
title_short |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? |
title_full |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? |
title_fullStr |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? |
title_full_unstemmed |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? |
title_sort |
SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO? |
author |
Duarte, Maria Eugênia Lammoglia |
author_facet |
Duarte, Maria Eugênia Lammoglia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Maria Eugênia Lammoglia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de gramática fala e escrita escrita padrão livro didático. grammar teaching speech and writing standard writing school book. |
topic |
ensino de gramática fala e escrita escrita padrão livro didático. grammar teaching speech and writing standard writing school book. |
description |
This article argues in favor of the teaching of grammar in our schools from the fifth year of Elementary School based on the fact that such knowledge not only will be an important asset in the student education but it represents an essential condition to the study of the literature produced in other synchronies, which starts in High School. In order that such teaching be successful it is imperative that grammars and school books describe the norms which are present in contemporary standard writing and do not resemble the anachronistic prescriptions that have been guiding traditional teaching. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620/16163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogo MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318492095184896 |