SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Maria Eugênia Lammoglia
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620
Resumo: This article argues in favor of the teaching of grammar in our schools from the fifth year of Elementary School based on the fact that such knowledge not only will be an important asset in the student education but it represents an essential condition to the study of the literature produced in other synchronies, which starts in High School. In order that such teaching be successful it is imperative that grammars and school books describe the norms which are present in contemporary standard writing and do not resemble the anachronistic prescriptions that have been guiding traditional teaching.
id UERJ-9_ef4f1aadf3f7ee819e454cc668447e24
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22620
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?TEACHING GRAMMAR IN SCHOOL: WHY, WHEN AND HOW?ensino de gramáticafala e escritaescrita padrãolivro didático.grammar teachingspeech and writingstandard writingschool book.This article argues in favor of the teaching of grammar in our schools from the fifth year of Elementary School based on the fact that such knowledge not only will be an important asset in the student education but it represents an essential condition to the study of the literature produced in other synchronies, which starts in High School. In order that such teaching be successful it is imperative that grammars and school books describe the norms which are present in contemporary standard writing and do not resemble the anachronistic prescriptions that have been guiding traditional teaching.Neste artigo busco defender o ensino da gramática no português a partir do segundo segmento do nível Fundamental com a justificativa de que o acesso ao conhecimento da estrutura da língua enriquece o seu conhecimento e constitui condição essencial para que o aluno tenha informações sobre as gramáticas de sincronias passadas ao lidar com textos literários no Ensino Médio. Para que esse ensino tenha êxito, entretanto, é necessário que as gramáticas e, consequentemente, os livros didáticos descrevam os usos da escrita padrão contemporânea, que não é uniforme nem se assemelha às normas anacrônicas que têm guiado o ensino tradicional.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2012-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogoMATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue2446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620/16163Duarte, Maria Eugênia Lammogliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-09T04:04:37Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22620Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-09T04:04:37Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
TEACHING GRAMMAR IN SCHOOL: WHY, WHEN AND HOW?
title SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
spellingShingle SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
Duarte, Maria Eugênia Lammoglia
ensino de gramática
fala e escrita
escrita padrão
livro didático.
grammar teaching
speech and writing
standard writing
school book.
title_short SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
title_full SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
title_fullStr SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
title_full_unstemmed SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
title_sort SOBRE O ENSINO DA GRAMÁTICA NOS NÍVEIS FUNDAMENTAL E MÉDIO: POR QUE, QUANDO E COMO?
author Duarte, Maria Eugênia Lammoglia
author_facet Duarte, Maria Eugênia Lammoglia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Maria Eugênia Lammoglia
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de gramática
fala e escrita
escrita padrão
livro didático.
grammar teaching
speech and writing
standard writing
school book.
topic ensino de gramática
fala e escrita
escrita padrão
livro didático.
grammar teaching
speech and writing
standard writing
school book.
description This article argues in favor of the teaching of grammar in our schools from the fifth year of Elementary School based on the fact that such knowledge not only will be an important asset in the student education but it represents an essential condition to the study of the literature produced in other synchronies, which starts in High School. In order that such teaching be successful it is imperative that grammars and school books describe the norms which are present in contemporary standard writing and do not resemble the anachronistic prescriptions that have been guiding traditional teaching.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22620/16163
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogo
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318492095184896