Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/77404 |
Resumo: | This work aims to present our doctoral research in progress, which proposes to return to teaching practices and perceptions to recognize and value the public considered peripheral, with the challenge of reinventing the teaching of French in public schools. Since foreign languages, especially French, have been implemented and studied in socially elite contexts, a question interests us: What would be the foreign language teaching strategies in a popular context? We also investigate more democratizing perspectives for teaching French language in two municipal schools: the Municipal School Anísio Teixeira, in Niterói, and the Municipal School Nice Mendonça de Souza e Silva, in São Gonçalo. Therefore, to discuss literacies and teaching perceptions of adaptation of French teaching to recognize and value this public, as well as reflect on the implementation of the projects analyzed here, we will share the concepts in Linguistic Policy (CALVET, 1997), Glotopolitics (GUESPIN, MARCELLESI, 1986), as well as the concepts of Transperiphery (WINDLE et al., 2020), and the new Literacy studies (MATTOS, VALÉRIO, 2010; SOUZA, 2011). The partial results indicate the relevance of these projects for promoting peripheral student recognition practices, reforming and democratizing French teaching in public schools, and valorizing multilingual teaching in these institutions. |
id |
UERJ-9_fa2c8792625bd47eb53f85fa03dab3ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/77404 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periféricoPractices, teaching perceptions and democratization of French teaching: glotopolitic(s) for peripheral studentGlotopolíticaLetramentoEnsino de francêsEnsino bi/plurilíngueGlotopoliticsLiteracyTeaching FrenchBi/plurilingual teachingThis work aims to present our doctoral research in progress, which proposes to return to teaching practices and perceptions to recognize and value the public considered peripheral, with the challenge of reinventing the teaching of French in public schools. Since foreign languages, especially French, have been implemented and studied in socially elite contexts, a question interests us: What would be the foreign language teaching strategies in a popular context? We also investigate more democratizing perspectives for teaching French language in two municipal schools: the Municipal School Anísio Teixeira, in Niterói, and the Municipal School Nice Mendonça de Souza e Silva, in São Gonçalo. Therefore, to discuss literacies and teaching perceptions of adaptation of French teaching to recognize and value this public, as well as reflect on the implementation of the projects analyzed here, we will share the concepts in Linguistic Policy (CALVET, 1997), Glotopolitics (GUESPIN, MARCELLESI, 1986), as well as the concepts of Transperiphery (WINDLE et al., 2020), and the new Literacy studies (MATTOS, VALÉRIO, 2010; SOUZA, 2011). The partial results indicate the relevance of these projects for promoting peripheral student recognition practices, reforming and democratizing French teaching in public schools, and valorizing multilingual teaching in these institutions.O objetivo deste trabalho é apresentar nossa pesquisa de doutorado em andamento, que propõe voltar-se às práticas e às percepções docentes com vistas a reconhecer e a valorizar o público considerado periférico, com o desafio de reinventar o ensino de francês em escolas públicas. Logo, visto que as línguas estrangeiras, sobretudo o francês, têm sido implementadas e estudadas em contextos socialmente elitizados, uma pergunta nos interessa: quais seriam as estratégias de ensino de língua estrangeira em contexto popular? Objetivamos, também, investigar perspectivas mais democratizantes para o ensino da língua francesa em duas escolas municipais: a Escola Municipal Anísio Teixeira, em Niterói, e a Escola Municipal Nice Mendonça de Souza e Silva, em São Gonçalo. Logo, a fim de discutir os letramentos e percepções docentes de adaptação do ensino de francês, para reconhecer e valorizar esse público, bem como refletir sobre a implantação dos projetos aqui analisados, compartilharemos as concepções em Política Linguística (CALVET, 1997), Glotopolítica (GUESPIN, MARCELLESI, 1986), assim como os conceitos de Transperiferia (WINDLE et al., 2020), e os novos estudos de Letramento (MATTOS, VALÉRIO, 2010; SOUZA, 2011). Os resultados parciais nos indicam a relevância desses projetos para o fomento às práticas de reconhecimento do aluno periférico, para a reformulação e a democratização do ensino de francês nas escolas públicas, e para a valorização do ensino plurilíngue nessas instituições.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2024-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/7740410.12957/matraga.2024.77404Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 31 n. 61 (2024): Miscelânea; 89-101MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 31 No. 61 (2024): Miscelânea; 89-1012446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/77404/49121https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Gilberto Ferreira2024-01-28T03:56:27Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/77404Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2024-01-28T03:56:27Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico Practices, teaching perceptions and democratization of French teaching: glotopolitic(s) for peripheral student |
title |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico |
spellingShingle |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico de Souza, Gilberto Ferreira Glotopolítica Letramento Ensino de francês Ensino bi/plurilíngue Glotopolitics Literacy Teaching French Bi/plurilingual teaching |
title_short |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico |
title_full |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico |
title_fullStr |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico |
title_full_unstemmed |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico |
title_sort |
Práticas, percepções docentes e democratização do ensino de francês: glotopolítica(s) para o reconhecimento do aluno periférico |
author |
de Souza, Gilberto Ferreira |
author_facet |
de Souza, Gilberto Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza, Gilberto Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Glotopolítica Letramento Ensino de francês Ensino bi/plurilíngue Glotopolitics Literacy Teaching French Bi/plurilingual teaching |
topic |
Glotopolítica Letramento Ensino de francês Ensino bi/plurilíngue Glotopolitics Literacy Teaching French Bi/plurilingual teaching |
description |
This work aims to present our doctoral research in progress, which proposes to return to teaching practices and perceptions to recognize and value the public considered peripheral, with the challenge of reinventing the teaching of French in public schools. Since foreign languages, especially French, have been implemented and studied in socially elite contexts, a question interests us: What would be the foreign language teaching strategies in a popular context? We also investigate more democratizing perspectives for teaching French language in two municipal schools: the Municipal School Anísio Teixeira, in Niterói, and the Municipal School Nice Mendonça de Souza e Silva, in São Gonçalo. Therefore, to discuss literacies and teaching perceptions of adaptation of French teaching to recognize and value this public, as well as reflect on the implementation of the projects analyzed here, we will share the concepts in Linguistic Policy (CALVET, 1997), Glotopolitics (GUESPIN, MARCELLESI, 1986), as well as the concepts of Transperiphery (WINDLE et al., 2020), and the new Literacy studies (MATTOS, VALÉRIO, 2010; SOUZA, 2011). The partial results indicate the relevance of these projects for promoting peripheral student recognition practices, reforming and democratizing French teaching in public schools, and valorizing multilingual teaching in these institutions. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/77404 10.12957/matraga.2024.77404 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/77404 |
identifier_str_mv |
10.12957/matraga.2024.77404 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/77404/49121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 31 n. 61 (2024): Miscelânea; 89-101 MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 31 No. 61 (2024): Miscelânea; 89-101 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318491445067776 |